Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Obwodnica Skawiny: długa historia, krótki odcinek

Barbara Ciryt
Barbara Ciryt
Obwodnica, po 10 latach budowy, kończy się przy ul. Energetyków
Obwodnica, po 10 latach budowy, kończy się przy ul. Energetyków Barbara Ciryt
Skawina. Do zakończenia budowy obejścia miasta trzeba wykonać odcinek 2,2 km. Ma być zrealizowany do 2018 roku i sfinansowany z pieniędzy państwowych

Tylko część ruchu udało się wyprowadzić z centrum Skawiny, bo też powstała tylko część obwodnicy. Brakuje 2,2 km. Mieszkańcy, przedsiębiorcy i samorządowcy nie mogą się doczekać zakończenia. - Za dwa lata będzie gotowa. Do końca 2018 roku problem budowy obwodnicy przejdzie do historii - tak na konferencji w Urzędzie Miasta i Gminy Skawina obiecał Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury i budownictwa. Koszt prac pozostałych do zrealizowania oszacowano na 65 mln zł.

Autor: Barbara Ciryt

Dopiero teraz po wielu latach i wybudowaniu części drogi za inwestycję, a właściwie za jej finansowanie, zabiera się Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Minister Adamczyk, będąc w Skawinie, zapowiedział też rozwiązanie problemu z wjazdem na obwodnicę od strony Krakowa. Ten fragment drogi spędza sen z oczu skawińskim władzom, bo większość samochodów mogłaby już korzystać z istniejącego fragmentu obwodnicy i omijać centrum. Jednak są z tym problemy. -Wjazd sprawia wiele kłopotów. Skrzyżowanie zostało przebudowane przy realizacji pierwszego odcinka obwodnicy, ale wjazd jest wąski, ruch się blokuje. Ponadto istniejący fragment obwodnicy wciąż jest drogą podporządkowaną - mówi Paweł Kolasa, burmistrz Skawiny.

Rozbudowa skrzyżowania wymaga współpracy z Krakowem, bo znajduje się ono tuż przy jego granicy. Do kompleksowego rozwiązania układu drogowego przebudową trzeba objąć skrzyżowanie z sygnalizacją świetlną w Sidzinie, w granicach Krakowa. - Podjąłem rozmowy z przedstawicielami miasta Krakowa, żeby problem rozwiązać - zaznacza burmistrz Kolasa.

- Wraz z budową ostatniego etapu obwodnicy przebudujemy wjazd. Powstanie tu duże rondo, takie, które rozwiąże problem ze skrzyżowaniem w Sidzinie, jednocześnie powstaną sięgacze do węzła autostradowego - zapowiedział Andrzej Adamczyk. - Budowę ronda przy wjeździe na obwodnicą można realizować równolegle z budową jej ostatniego odcinka. Szacuję, że rondo może być gotowe już w połowie 2017 roku - dodał minister.

Dotychczas budową obwodnicy zajmowali się głównie skawińscy samorządowcy i urzędnicy. Droga do tej pory jest gminną. - To droga klasy GP, czyli głównej przyspieszonej. Jest chyba ewenementem w skali kraju, żeby tej klasy droga należała do gminy. Jednak jako gmina rozpoczęliśmy tę inwestycję, a trudności ze znalezieniem partnerów do budowy skłoniły nas do szukania rozwiązań, które umożliwiłyby budowę niezależnie od tego kto jest zarządcą - mówi Dorota Książek, kierowniczka wydziału inwestycji w Urzędzie Miasta i Gminy Skawina.

Jak mówi Piotr Ćwik, wicewojewoda Małopolski, obwodnica Skawiny ma długą historię i krótki przebieg. O tym, że obejście miasta jest niezbędne nie trzeba było nikogo przekonywać. Kiedyś wydawało się rzeczą naturalną, że budowy podejmie się Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. A to dlatego, że droga krajowa nr 44 biegnie przez centrum miasta. Tiry jadą wzdłuż płyty Rynku. W godzinach porannych i popołudniowych korki nie mają końca. Trzęsą się szyby w starych kamienicach i magistracie.

Przed 10 laty władze Skawiny były przekonane, że jeżeli rozpoczną budowę, to dalsze prace pójdą gładko. W 2006 roku budowa ruszyła, gmina wybudowała pierwszy odcinek o długości 1 km za własne 10 mln zł. Potem całość utknęła.

Nie pomogło to, że gmina wystarała się o wpisanie taktu do Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2011-2015. Zarządcy dróg krajowych nie interesowali się inwestycją w Skawinie. Pomyślał o niej przed kilku laty Andrzej Adamczyk, będąc posłem, razem z Barbara Babulą, przeforsował pomysł dotowania drogi z budżetu państwa kwotą 6 mln zł. Pieniądze zostały zagospodarowane, ale potrzeby były znacznie większe, przed realizacją inwestycji trzeba było wykupić grunty.

W latach 2012-2014 inwestycja znów ruszyła. Budowano odcinek 2,1 km, za 43 mln zł. Powstało tam m.in. dwa mosty na Skawince i Rzepniku. Na to zadanie gminie udało się pozyskać 36 mln zł dotacji unijnej z Małopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego. Resztę pokryła gmina wespół z samorządem regionu. W realizację tego odcinka zaangażował się Jacek Krupy, wówczas jako członek zarządu województwa. Drogę wciąż realizowano jako gminną, ale był pomysł, żeby przecięła drogę krajową i połączyła się z wojewódzką nr 953 na granicy z Rzozowem i ostatecznie została włączona ją do sieci dróg wojewódzkich.

Tymczasem wpisano ją do Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.), a w kontrakcie terytorialnym dla województwa małopolskiego znalazła się na liście warunkowej, ze wskazaniem na stronę rządową jako odpowiedzialną za jej realizację.

W ubiegłym roku samorząd wojewódzki podpisał z gminą porozumienie na budowę ostatniego odcinka obwodnicy o długości 2,2 km. Przygotowano przetarg i decyzje o realizacji, ale plany co do finansowania zostały zmienione. W uzgodnieniu z władzami województwa Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podjęła się finansowania ostatniego etapu obwodnicy Skawiny, a województwo zaoszczędzone pieniądze wyda np. na inwestycje związane z drogą prowadzącą w kierunku Wolbromia.

Tomasz Pałasiński, dyrektor krakowskiego oddziału GDDKiA zaznacza, że obwodnica Skawiny od początku powinna być budowana jako droga krajowa. - Tak nie było. Zrealizujemy ostatni odcinek od ul. Energetyków do skrzyżowania z drogą krajową nr 44. Obwodnica pobiegnie obok Skawińskiego Obszaru Gospodarczego, nad linią kolejową i składowiskiem odpadów po hucie Skawina będzie estakada, a zakończy się rondem na drodze Kraków - Oświęcim. Potem całą obwodnicę włączymy do dróg krajowych i zmienimy układ, kierując pierwszeństwo na obwodnicę - mówi Pałasiński.

[email protected]

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski