Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Obwodnica Zakopanego aż do sanktuarium na Krzeptówkach? ZDW wraca do pomysłu, który kilka lat temu oprotestowali mieszkańcy

Łukasz Bobek
Łukasz Bobek
Obwodnica ma odciążyć m.in. ulicę Nowotarską
Obwodnica ma odciążyć m.in. ulicę Nowotarską Łukasz Bobek
Wraca pomysł budowy północnej obwodnicy Zakopanego aż do Sanktuarium Matki Bożej Fatimskiej na Krzeptówkach. O takim planie poinformował Zarząd Dróg Wojewódzkich w Krakowie na Międzynarodowym Forum Górskim. Sprawa jest o tyle dziwna, że podobny pomysł niemal 10 lat temu został oprotestowany przez mieszkańców Zakopanego. Sprawa trafiła nawet do Naczelnego Sądu Administracyjnego.

Plan na obwodnicę Zakopanego jest od lat 70. XX wieku. Z zamysłem budowy takie drogi powstawała nawet estakada w ciągu ul. Powstańców Śląskich. Wówczas wykupiono nawet teren, po których miała przebiegać nowa droga. Od tamtej pory w planach zagospodarowania przestrzennego zarezerwowany jest pas dla nowej szosy. Pomysłu jednak przez lata nie udało się zrealizować.

Dopiero przed rokiem urząd miasta podpisał umowę z urzędem marszałkowskim w Krakowie na współfinansowanie prac projektowych dla nowej obwodnicy. Wtedy jednak władze miasta informowały, że plan zakładał, że północna obwodnica zacznie się od skrzyżowania ulic Kasprowicza i Szymony. Z drugiej strony nowa droga miała być „wpięta” do istniejącej estakady nad placem targowym pod Gubałówką. Obwodnica miała mieć po jednym pasie w obie strony. Miała także być możliwość wjechania na nią zarówno z ronda dra Chramca, jak i z ronda Solidarności. Główne założenie było takie, by wyprowadzić z centrum miasta ruch samochodów udających się w zachodnie części powiatu tatrzańskiego, a także by ułatwić sam wyjazd z miasta w kierunku zakopianki.

Tymczasem w trakcie ostatniego Międzynarodowego Forum Górskiego, które odbyło się 16 czerwca w Zakopanem, Katarzyna Węgrzyn-Madeja – dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich w Krakowie przedstawiła nieco inny plan na obwodnicę. Ta miałaby się zaczynać na rondzie dr Chramca – u zbiegu ul. Kasprowicza, Nowotarskiej i Chramcówki. Ale najbardziej zaskakuje jej koniec – rejon Sanktuarium Fatimskiego na Krzeptówkach. To oznacza znaczne przedłużenie drogi i włączenie jej już nie tylko do ul. Powstańców Śląskich, ale i dalej.

- Chcemy połączyć drogę krajową na terenie Zakopanego z drogą wojewódzką. Nie mamy określonego przebiegu drogi. Wyznaczyliśmy punkty połączenia w okolicach sanktuarium i w rejonie połączenia drogi krajowej nr 47 i drogi wojewódzkiej – mówi dyrektorka ZDW. Urzędniczka dodaje, że na razie nie ma odpowiedzi na pytanie, czy to się uda zrobić. - Musieliśmy w jakiś sposób określić początek i koniec, by projektant wiedział w jakim kierunku się poruszać. Natomiast po to zostało to zlecone, by mieć analizy, by potem usiąść wspólne z mieszkańcami i samorządami i rozmawiać – dodaje.

ZDW zleciło prace projektantom już kilka miesięcy temu. Opracowanie ma być gotowe w połowie 2024 roku. Kolejnym etapem ma być uzyskanie decyzji środowiskowej dla wybranego wariantu. To zajmie ok. 2-3 lata. Dopiero potem projekt budowlany i pozwolenie na budowę. O wbiciu łopaty można mówić nie wcześniej niż za 5-7 lat.

Ta informacja jest o tyle dziwna, że już w 2014 roku był podobny plan – gdzie obwodnica miała kończyć się łącznikiem między ul. Powstańców Śląskich a sanktuarium. Wówczas nowa droga miała przebiegać nad potokiem Cicha Woda, po 330 prywatnych działkach, gdzie na kilku z nich stały domy. Plan wywołał protesty mieszkańców, tym bardziej, że od lat w planach zagospodarowania zarezerwowane jest miejsce dla takiego łącznika, ale w innym miejscu – w sąsiedztwie mleczarni i hurtowni spożywczej na Skibówkach.

Wówczas wydana była już decyzja środowiskowa dla inwestycji. Została ona jednak zaskarżona do sądu administracyjnego. Decyzję środowiskową najpierw uchylił Wojewódzki Sąd Administracyjny, a następnie Naczelny Sąd Administracyjny.

Obecnymi planami ZDW zdziwiony jest nawet burmistrz Zakopanego.

- My jako miasto nie proponowaliśmy obwodnicy aż do tego miejsca. Planowaliśmy obwodnicę do estakady, czyli do ronda Dmowskiego – mówi i zapowiada, że będzie analizował to, nad czym pracuje ZDW.

Budowa nowej drogi z Rdzawki do Nowego Targu. Stan na 14 czerwca 2023 roku

Wieści z budowy nowej zakopianki. GDDKiA chce jesienią otwor...

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski