Obwodnice czas zacząć

Barbara Ciryt
Barbara Ciryt
Mieszkańcy Zabierzowa nie raz poprzez protesty domagali się budowy obwodnicy Fot. Barbara Ciryt
Komunikacja. Skawina czeka na finał prac przy budowie obejścia miasta - wybrano wykonawcę ostatniego odcinka. W Skale zaczynają się właśnie prace w terenie - robotnicy wytyczają nową drogę. A dla obejścia Zabierzowa wydano jeden z najważniejszych dokumentów.

W podkrakowskich czterech gminach: Skała, Skawina, Zabierzów i Zielonki ruch w sprawie obwodnic zaczął się na wielu frontach. Inwestycje są realizowane, projektowane, przygotowywane.

Zabierzów: środowisko przetrwa

Najnowsze przedsięwzięcie w sprawie obwodnicy dotyczy Zabierzowa, bo została wydana decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach jej budowy.

- Starania o ten dokument trwały długo, cieszymy się, że Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Krakowie go podpisał, bo to jedna z najważniejszych decyzji. Mamy zapewnienia, że są pieniądze na naszą obwodnicę, więc teraz nic nie będzie stało na przeszkodzie, by zacząć przygotowania. Ludzie niecierpliwie czekają na nią od lat 90-tych - mówi Elżbieta Burtan, wójt Zabierzowa.

Mieszkańcy, domagając się obwodnicy, kilka razy organizowali protesty. Budową obwodnicy zajmie się Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, jako zarządca drogi krajowej nr 79, bo w jej ciągu ma powstać nowy 11-kilometrowy szlak - obwodnica Zabierzowa i Kochanowa. Jej koszt szacuje się na ok. 330 mln zł. To obecnie najdroższe zadanie związane z obejściem podkrakowskich miejscowości.

Na uprawomocnienie się decyzji o uwarunkowaniach środowiskowych trzeba poczekać 14 dni. - Jeżeli uprawomocni się bez odwołań, to w styczniu 2017 roku może być ogłoszony przetarg na wykonania koncepcji programowej - mówi Iwona Mikrut, rzecznik krakowskiego oddziału GDDKiA. Podkreśla, że obwodnica Zabierzowa jest ujęta w Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014 - 2023. Ma być realizowana w systemie „projektuj i buduj”. Samo projektowanie zająć ma 10 miesięcy. Następnie wykonawca musi uzyskać zezwolenie na realizację inwestycji drogowej. To może trwać kolejne pięć miesięcy, nie licząc ewentualnych odwołań. Dlatego przyszły rok i część 2018 upłynie na dalszych przygotowaniach dokumentów.

Skała: drogowcy wyszli w teren

Kolejnym konkretnym działaniem jest budowa obwodnicy Skały. W ubiegłym tygodniu ruszyły prace w terenie. Obejście miasta będzie gotowe 30 listopada przyszłego roku. Powstanie w ciągu drogi wojewódzkiej Kraków - Wolbrom. - Robotnicy zaczęli tyczyć w terenie nową drogę, na którą mieszkańcy Skały czekali 40 lat - mówi Tadeusz Durłak, burmistrz Skały. Ludzie czekają, by z centrum zniknęły ciężarówki i tiry, które cudem mieszczą się na wąskich ulicach między kamienicami w samym Rynku. Obwodnica, która wyprowadzi ruch tranzytowy z miasta, będzie miała 4,6 km długości.

- Powstaną cztery ronda, drogi serwisowe, pobocza, chodniki i przystanki autobusowe, miejsca ważenia pojazdów - informuje Roman Leśniak z Zarządu Dróg Wojewódzkich w Krakowie. Przetarg wygrała firma Skanska. Wybuduje obwodnicę dla Skały za 17 mln zł. Ale to nie wszystkie koszty, bo na wykup terenu trzeba przeznaczyć kolejne 9,7 mln zł. Zadanie realizuje Zarząd Dróg Wojewódzkich, a gmina dokłada do niego 4,3 mln zł. Na budowę tej drogi zostało niewiele czasu, jednak decyzję ZRID (zezwolenie na realizację inwestycji drogowej) wydano z klauzurą natychmiastowej wykonalności. Wykonawca nie musi czekać na wypłaty odszkodowań za zajęcie gruntów. To odrębne postępowanie, którym zajmuje się wojewoda, a inwestycja jest realizowana na mocy specustawy. Wszystkie działki na trasie są potraktowane jako teren inwestycyjny i za taki będą wypłacane odszkodowania.

Skawina: projektanci robią swoje

Skawina część obwodnicy już ma, ale brakuje 2,2 km. Projektant i wykonawca zadania jest wybrany. - Przedsięwzięcia realizuje Zarząd Dróg Wojewódzkich w porozumieniu z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad. Po wykonaniu zadania droga będzie krajowa. Zgodnie z zapowiedziami zadanie ma być gotowe w 2018 roku - mówi Dorota Książek, kierowniczka Wydziału Inwestycji w Urzędzie Miasta i Gminy Skawina.

Całość obwodnicy Skawiny ma wynieść 5,5 km. Pierwszy, kilometrowy odcinek wybudowała gminy, kolejne miało realizować GDDKiA, ale przed laty nie udało się przekonać rządzących, jak niezbędna jest to arteria. Nie pomogło nawet wpisanie traktu do Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2011-2015. Dlatego poprzedni odcinek o długości 2,1-km był budowany jako droga gminna, w której powstanie zaangażowało się województwo. Obecnie Zarząd Dróg Wojewódzkich kontynuuje zadanie, ale minister infrastruktury znalazł rządowe pieniądze na jego wykonanie. Powstający obecnie odcinek (projekt i realizacja) obwodnicy Ska-winy ma kosztować prawie 36 mln zł. Władze gminy chcą, żeby po połączeniu obejścia miasta z droga krajową województwo wybudowało także obiecany fragment drogi od krajówki do szlaku wojewódzkiego w Rzozowie.

To nie wszystko. GDDKiA wybrała też wykonawcę przebudowy skrzyżowanie na wjeździe na skawińską obwodnicę od strony Krakowa. Trwają prace projektowe, po nich do roku 2018 ten sam wykonawca zrealizuje przedsięwzięcie w terenie. Całość będzie kosztowała niecałe 2,8 mln zł.

Zielonki: czekają na koncepcję

Na swoją zachodnią obwodnicę czekają także Zielonki. To fragment tzw. nowej trasy wolbromskiej - drogi wojewódzkiej. Jest zamysł, żeby powstała wraz z północną obwodnicą Krakowa.

- Zależy nam na tym, aby ten szlak powstał od Trojanowic do ul. Pachońskiego w Krakowie. To około 5-kilometrowy odcinek. Jest na to szansa. Zarząd Dróg Wojewódzkich ogłosił przetarg na wykonanie koncepcji drogi i pozyskanie decyzji środowiskowej - mówi Bogusław Król, wójt Zielonek. Zgodnie z warunkami przetargu koncepcja ma być gotowa do 30 listopada 2017. ZDW zapłaci za nią prawie 280 tys. zł, w tym udział gminy to około 75 tys. zł.

barbara.ciryt@dziennik.krakow.pl

Wideo

Komentarze 6

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

j
jan

Przeciez beda wyplacac mieszkancom odszkodowania, już chodzą za podpisami, to nie ma się czym denerwowac.

m
mieszkaniec

Zgadzam się z powyższą opinią w 100%.
Nie wszyscy mieszkańcy gminy tęsknią za obwodnicą.
Problem nie zniknie tylko zostanie wyeksportowany do Rudawy gdzie już tworzą się korki sięgające do Krzeszowic. A autostrada nadal nie do ruszenia...

T
Tatus

I tak ten biznes w Zabierzowie jest żaden; kto ma cos kupić wybiera się do Marle lub Tesko .Tak ze pośredni o masz tylko racje a Tak naprawdę to chodzi o tiry i samochody wizące tam i z powrotem gryz przez Zabierzów, powodując zanieczyszczenie powietrza i choroby uczuleniowe .

m
mp

obwodnice są potrzebne jak powietrze !

o
obserwer

Za państwowe pieniądze ok 3-5 osób zrobi dobry interes na gruntach. Taka jest prawda o tej obwodnicy. Na grunty te kasę mają jedynie duzi gracze więc małe firmy, handel, usługi w ciągu ulic Śląskiej i Krakowskiej powoli będą padać. A zastąpią je duże koncerny, duzi zagraniczni gracze handlowi których stać na zakup ziemi przy obwodnicy. Hałas który dokucza teraz mieszkańcom Śląskiej i Krakowskiej będzie dokuczał Mieszkańcom pogranicza Bolechowic Zabierzowa, Brzezia itd. I co? Dla nich gdzie będziemy budować obwodnicę? Przyroda jeśli jest już argumentem, zostanie wyparta bo przecież trzeba uregulować przebiegi potoków spływających z dolinek. Będzie walka z np, bobrami czy szczurem piżmowym bo będą niszczyć nasypy itd... Nie ma co same zyski. Tylko dla kogo i czyim kosztem. Na to jednak samorządowi zabrakło umiejętności widzenia. A szkoda bo obwodnica de facto istnieje trzeba by tylko wziąć za d..ę jedną taką grubą rybę nazwiskiem Balazs (czy jak mu tam), drugi krok to rozbudowa węzła Rudno. Pozostałby ruch okolicznych mieszkańców a więc interesy małych rodzinnych firm by normalnie funkcjonowały, a mieszkańcy nie mieliby tranzytu pod oknami a jedynie ruch lokalny który i tak będzie. No i kilku wcześniej wspomnianych "zaradnych" musiałoby wrócić do orki na swoich "włościach": po prostu wróciliby do pracy jak każdy z mieszkańców gminy. I taka jest prawda o tej obwodnicy. Początkowo byłem za jej budową. A teraz jestem przeciw pomimo że mieszkam przy trasie 79.

j
józek

Skoro idzie już wszystko w dobrym kierunku, to teraz Gmina na własny koszt niech poprawi ten odc. co sama wybudowała bo to co zrobili to jest katastrofa. Do poprawy jest cały odc. brak poboczy, wąsko, skrzyżowanie Chmielka - Hałacińskiego z obwodnicą brak lewo i prawoskrętów a będzie spory ruch kończą budować 2 Panattoni, dojazd do Valeo dojazd do Treko i wiele innych zakładów. Niech władza Skawiny (pożal sie Boże) weźmie się wreszcie do jakiejś konkretnej roboty bo narazie to robią co poprzednik (co wymagać jak sie pozamieniali stołkami) rozwalają co sie da.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3