Obwodnica będzie przebiegała dalej od osiedla. fot. Jacek Sypień
OLKUSZ/WOLBROM. Czy budowa obwodnic jest zagrożona?
Z takim właśnie pytaniem zwróciła się w interpelacji do władz województwa Ewa Klich, olkuska radna Sejmiku Małopolskiego. Jak zauważa w interpelacji, decyzje o wykreśleniu tych zadań z Wieloletniego Programu Inwestycyjnego Województwa Małopolskiego zostały podjęte przed zakończeniem prac nad strategią rozwoju województwa do 2020 roku oraz strategią rozwoju transportu. Ponieważ władze województwa zdecydowały się podnieść finansowanie inwestycji z 65 do 85 proc., spowodowało to ograniczenie liczby zadań i przeniesienie budowy obwodnic na bliżej nieokreśloną przyszłość. Tymczasem, jak zauważa radna, władze samorządowe obu gmin, były skłonne partycypować w inwestycjach na wcześniej ustalonym poziomie 35 proc. całości kosztów.
Jak wynika z odpowiedzi udzielonej przez wicemarszałka Romana Ciepielę, przeniesienie obu inwestycji na listę rezerwową wcale nie oznacza, że nie będą one realizowane. Jak pisze marszałek, zadanie "Południowa obwodnica Wolbromia" jest w trakcie pozyskiwania decyzji o uwarunkowaniach środowiskowych oraz zlecono wykonanie projektu jej wschodniej części. W trakcie opracowywania jest również dokumentacja obwodnicy Olkusza. Wolbromska obwodnica spadła z Wieloletniego Programu Inwestycyjnego do rezerwy w grudniu ub. roku, podobnie jak I etap modernizacji drogi 794. Z całego kompleksowego zadania dotyczącego modernizacji tej drogi pozostawiono jedynie budowę obwodnicy Skały. Tymczasem natężenie ruchu w centrum Skały i w Wolbromiu jest nieporównywalne. W Wolbromiu krzyżują się trzy ruchliwe drogi wojewódzkie.
Obwodnica Olkusza o długości prawie 7,5 km ma się zaczynać skrzyżowaniem przy drodze 791 na os. Młodych. Potem będzie przebiegać południowym skrajem osiedli Pakuska i Młodych.

Ulica Armii Krajowej pozostanie drogą serwisową dla mieszkańcow osiedla. Fot. Jacek Sypień
Po przecięciu trasy 94, gdzie powstanie rondo lub skrzyżowanie z sygnalizacją świetlną, obwodnica zostanie poprowadzona ulicą Zagaje, a następnie wzdłuż torów kolejowych i połączona z drogą wojewódzką 783 za przejazdem kolejowym w Rabsztynie, gdzie zostanie wybudowane rondo.
Przed czterema laty wła- dze województwa, gminy Olkusz i powiatu zawarły umowę, której efektem było opracowanie wstępnego studium wykonalności z elementami koncepcji programowej obejścia Olkusza. Budowa samej obwodnicy miała się rozpocząć w 2011, a zakończyć w 2013 roku. Koszt inwestycji miał się zamknąć kwotą 50 mln 750 tys. zł, z czego, ponad 36 mln 562 tys. zł miało stanowić dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.
Z kolei w Wolbromiu przed dwoma laty władze miasta opracowały trzy, dość podobne do siebie warianty przebiegu południowej obwodnicy. Kierowcy jadący drogą 783 od strony Olkusza mieliby skręcać w nowo wybudowany odcinek drogi w lesie przed stacją paliw w Wolbromiu, na wysokości oczyszczalni ścieków. Potem południowa obwodnica miałaby biec wzdłuż torów oraz przecinać Brzozówkę i Wierzchowisko. Pierwszym etapem ma być budowa wschodniego odcinka, czyli drogi wzdłuż torów kolejowych.
(SYP)
Strefa Biznesu: Wypalenie zawodowe coraz większym wyzwaniem dla firm
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?