reklama

„Od kantat Bacha do pieśni Moniuszki” - Koncert muzyki romantycznej

Materiał partnera zewnętrznego

Fundacja Pianoforte realizuje w tym roku zadanie publiczne współfinansowane ze środków Miasta Krakowa pod tytułem „Od kantat Bacha do pieśni Moniuszki”. W ramach projektu odbędą się trzy koncerty muzyki dawnej, granej na instrumentach z epoki, w obiektach muzealnych Krakowa.

Myślą przewodnią cyklu koncertów są utwory wokalno-instrumentalne i ich rozwój od baroku aż po czasy Stanisława Moniuszki. W okresie baroku powstają głównie utwory sakralne, śpiewane w kościołach, natomiast romantyzm przenosi już pieśń do salonów, nie znaczy to jednak, że forma kantaty zamiera. Kantaty tworzy także Stanisław Moniuszko, a po nim inni kompozytorzy aż po czasy współczesne.

Pierwszy koncert „W barokowej kaplicy” już za nami.

27 października 2019 o godz. 18.00 w Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie MOCAK, podczas drugiego koncertu cyklu pod tytułem „W romantycznym salonie”, usłyszą Państwo wybór salonowej muzyki romantycznej. Wiek dziewiętnasty to czas rozkwitu pieśni solowej z towarzyszeniem fortepianu, pisanej do tekstów największych poetów tamtych czasów takich, jak Johann Wolfgang Goethe, Fryderyk Schiller, Wiktor Hugo, Adam Mickiewicz, Juliusz Słowacki, Cyprian Kamil Norwid.

„W romantycznym salonie” zabrzmią pieśni z op. nr 6 F. Mendelssohna oraz z cyklu „Frauenliebe und -leben”, op. 42 R. Schumanna. Ponadto uczestnicy koncertu będą mogli posłuchać wczesnoromantycznych miniatur instrumentalnych na obój i pianoforte C.A.P. Brauna oraz J. Widerkehra - kompozytorów, których nazwiska rzadko pojawiają się w repertuarze koncertowym. Program wykonają - mezzosopranistka młodego pokolenia Katarzyna Kucia z towarzyszeniem oryginalnego instrumentu z epoki - fortepianu stołowego z 1834 roku (Anna Huszczo) oraz kopii oboju ośmioklapowego Grundmann/Floth z około 1805 roku (Katarzyna Pilipiuk).

Trzecie ogniwo cyklu „Kameralny salon Moniuszki” to kulminacja cyklu - koncert poświęcony pieśniom tego wielkiego polskiego kompozytora. Utalentowana młoda sopranistka Anna Zawisza oraz znakomity młody baryton Dawid Biwo zaprezentują wybrane pieśni ze zbiorów „Śpiewnika domowego”. Aby oddać nastrój dziewiętnastowiecznego „muzycznego salonu” wprowadzono również garść miniatur instrumentalnych, tak wówczas popularnych podczas spotkań towarzyskich połączonych z muzykowaniem domowym. Podczas koncertu usłyszymy między innymi kompozycje Józefa Elsnera i Karola Kurpińskiego na fortepian, a utworami Henriego Broda oraz Gaetano Donizettiego nawiążemy do domeny Moniuszki czyli opery. Śpiewakom towarzyszyć będzie Katarzyna Pilipiuk na kopii oboju z pierwszej połowy XIX wieku oraz Anna Huszczo na fortepianie historycznym. Na koncert zapraszamy 24 listopada 2019 roku o godz. 18.00 do Galerii Sztuki Polskiej XIX w. w Sukiennicach - Oddziału Muzeum Narodowego w Krakowie na Rynku Głównym 3.

Fundacja Pianoforte roztacza opiekę zarówno nad młodymi muzykami, którzy są dopiero na początku swojej drogi artystycznej, jak również nad zespołami o pozycji już ugruntowanej, które pragną realizować swoje nowe projekty artystyczne w Polsce i za granicą.

Fundacja prowadzi pracownię budowy, odnowy i napraw instrumentów klawiszowych, w tym instrumentów historycznych. W naszej pracowni powstały już trzy klawesyny. Trwają pracę nad budową czwartego jak też nad restauracją dwóch oryginalnych fortepianów historycznych z pierwszej połowy XIX w.

Instrumenty, które znajdują się w naszym posiadaniu udostępniamy na co dzień młodym muzykom do ćwiczenia, aby w ten sposób wspierać ich w drodze do osobistych sukcesów artystycznych.

Nasza Fundacja znana jest z prezentowania publiczności rzadko wykonywanych dzieł lub zapomnianych kompozytorów, ale także ciekawych instrumentów historycznych.

„W romantycznym salonie” zabrzmi oryginalny fortepian stołowy z warsztatu szwedzkiego budowniczego Andersa Hultinga (1705 - 1849), powstały ok. 1834 roku, a odrestaurowany w naszej pracowni przez Witolda Gertnera w 2018 roku. Instrument wykazuje świetny stan zachowania mechanizmu, posiada 6 1/4 oktawy, a na koncercie zabrzmi w stroju 430 Hz

Na takim instrumencie mógł grywać Fryderyk Chopin, również Felix Mendelssohn-Bartholdy, Robert Schumann czy Stanisław Moniuszko mogli tworzyć swoje utwory przy fortepianach stołowych.

Podczas koncertu wykorzystana zostanie także kopia oboju ośmioklapowego z pierwszej dekady XIX wieku, wykonana współcześnie przez włoskiego budowniczego Alberto Ponchio, na podstawie oryginału, pochodzącego z drezdeńskiej pracowni Johanna Friedricha Flotha. Jest to jeden z bardzo interesujących instrumentów, stanowiących świadectwo licznych w tym półwieczu eksperymentów budowniczych w kwestii oklapowania oboju. Ten typ oboju znacząco różni się dźwiękiem od oboju barokowego czy barokowego oboju d'amore, które prezentowane były podczas pierwszego koncertu cyklu. Barwa dźwięku jest jaśniejsza, bardziej skupiona, intonacja wyższa, a ponadto dzięki zastosowaniu innej konstrukcji korpusu oraz dodanym klapom instrument zyskał ruchliwość i łatwość zmiany rejestrów.

Wstęp wolny, serdecznie zapraszamy !

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3