Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Odmienne wizje dla parkingów

Piotr Tymczak
Tak ma wyglądać parking pod estakadą i przy pętli w Kurdwanowie
Tak ma wyglądać parking pod estakadą i przy pętli w Kurdwanowie Wizualizacja: Miejska Infrastruktura
Inwestycje. Miasto chce równocześnie budować podziemne parkingi w Śródmieściu oraz park&ride na obrzeżach. Radni mają zastrzeżenia

Władze Krakowa przedstawiły wczoraj radnym z komisji ekologii koncepcję rozwoju sieci parkingów. Radni zwracali uwagę, że najpierw powinny powstawać parkingi park&ride (P&R), a nie kosztowne podziemne obiekty w rejonie centrum.

- Czy budowa parkingów była w ogóle oparta na analizach, skoro ten pod placem przed Muzeum Narodowym jest wypełniony w zaledwie 7 procentach? - pytał radny Aleksander Miszalski (PO). - Teraz mówi się o budowie parkingu pod placem Inwalidów, z którym może być podobnie. Czy nie lepiej wydać pieniądze na dziesięć park&ride, które służą do zostawiania aut na obrzeżach miasta i przesiadania się do komunikacji zbiorowej? - dodał.

- Chcemy ograniczyć ruch w centrum. Budowa w nim parkingów tego nie spowoduje - argumentowała radna Małgorzata Popławska (PiS).

Parking przed Muzeum Narodowym (na 150 miejsc) kosztował miasto 17 mln zł - wraz z przebudową placu. Parking pod placem Inwalidów (na 350 miejsc) miałby kosztować 60 mln zł. Miasto chce jeszcze zbudować naziemny parking na ok. 200 miejsc za ok. 10 mln zł przy hali KS Korona w Podgórzu.

Do tego gmina ma też koncepcje budowy podziemnych parkingów: "Olimpijka" u zbiegu ulic Wielopole, Dietla i Starowiślnej, w rejonie Nowego Kleparza oraz naziemnego parkingu przy placu Na Stawach.

- Zgodnie z zatwierdzonymi planami transportowymi i przestrzennymi powinniśmy równocześnie realizować parkingi w okolicy centrum, jak i obiekty park&ride - wyjaśnił radnym wiceprezydent Krakowa Tadeusz Trzmiel.

P&R mają przejmować jak najwięcej ze 110 tysięcy aut wjeżdżających codziennie do Krakowa. Planiści i specjaliści od komunikacji zdają sobie jednak sprawę, że nie każdego kierowcę się do tego przekona i z myślą o tym trzeba - tak jak w innych dużych miastach Europy - budować podziemne parkingi w rejonie centrum. Po ich powstaniu mają być przywracane w Śródmieściu przestrzenie dla pieszych, które zostały zagarnięte przez zaparkowane auta.

Wiceprezydent Trzmiel przyznał też, że plany może zweryfikować nowe studium dla transportu w Krakowie, które ma być gotowe jesienią tego roku.

W przypadku parkingów P&R w pierwszej kolejności planowana jest budowa trzech: Kurdwanów, Bieżanów, Mały Płaszów. W przypadku tej ostatniej lokalizacji są protesty. - Przeprowadzimy tam konsultacje z mieszkańcami - zapewnia wiceprezydent Trzmiel.

Za budowę parkingów odpowiada gminna spółka Miejska Infrastruktura (MI). Działa ona od czerwca ubiegłego roku. Oprócz zarządu zatrudnionych jest w niej 35 pracowników. Jak na razie ta spółka zajmuje się obsługą strefy parkowania i przygotowaniem budowy trzech wspomnianych wcześniej parkingów P&R. Natomiast roczne koszty działania spółki MI (to w dużej mierze pensje) obciążają miasto ok. 4 mln zł.

Tymczasem MI została powołana głównie do budowy parkingów, miała pieniądze na ten cel pozyskiwać z wpływów ze strefy i zaciąganych kredytów. Okazało się jednak, że w tym roku zyski ze strefy trafiły do ogólnego budżetu miasta i zostały rozdysponowane na różne inne zadania gminy. MI skupiła się więc tylko na strefie i przygotowaniu trzech P&R. To spotkało się z krytyką ze strony radnych. Po naszym artykule w tej sprawie o wyjaśnienia do prezydenta Krakowa Jacka Majchrowskiego zwrócił się też poseł Łukasz Gibała.

- Jest decyzja prezydenta, by w 2016 roku dochody ze strefy były przeznaczane w części na zarządzanie nią, a w części na dokapitalizowanie Miejskiej Infrastruktury - poinformował wiceprezydent Trzmiel.
Dokapitalizowanie MI wyniosłoby więc w 2016 roku około 15 mln zł. Ten własny kapitał spółka mogłaby pomnażać poprzez zaciąganie kredytów. Dzięki temu mogłaby budować równocześnie trzy, cztery parkingi.

Plan budowy parkingów Park&Ride w Krakowie
W ramach Zintegrowanych inwestycji Terytorialnych:
Kurdwanów (172 miejsca postojowe, budowa - 2015); Mały Płaszów (171 miejsc, 2015); Bieżanów (110 miejsc, 2016); Swoszowice (150 miejsc, 2017); Bronowice (170 miejsc, 2018); Prądnik Czerwony (150 miejsc).

Harmonogram dla pozostałych Parkingów Park&ride:
Mogiła (2016); Olszanica (2016); Sanktuarium (2017); Mydlniki - Wapiennik (2018); Krowodrza Górka (2019 - 2020); Górka Narodowa (2019 - 2020); Wzgórza Krzesławickie (2021); Batowice (2022); Złocień (2022).

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski