"Odpowiedzielnie w góry" - akcja, która ma uczyć jak przeżyć...

"Odpowiedzielnie w góry" - akcja, która ma uczyć jak przeżyć w Tatrach [ZDJĘCIA]

Łukasz Bobek

Aktualizacja:

Gazeta Krakowska

"Odpowiedzielnie w góry" - akcja, która ma uczyć jak przeżyć w Tatrach [ZDJĘCIA]
1/9
przejdź do galerii
Polacy wysoko oceniają swoją wiedzę o górach i chętnie je odwiedzają. Co trzeci z nas nie wie jednak co to jest TOPR, co dziesiąty wybrałby się w góry w adidasach, a zdecydowana większość nie potrafiłaby zachować się właściwie podczas burzy – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie Polskich Kolei Linowych, właściciela kolejki linowej na Kasprowy Wierch.
Właśnie dlatego PKL w partnerstwie z TOPR i TPN zainicjowały akcję edukacyjną "Odpowiedzialnie w góry!" O tym jak zachowywać się w górach, by nie narażać na niebezpieczeństwo siebie i innych, opowiedzą ambasadorzy akcji m.in. Jan Krzysztof, Andrzej i Grzegorz Bargielowie, Sebastian Karpiel-Bułecka, Anna Figura i Michał Kłusak.

Badali turystów

Aż 20 proc. Polaków uważa się za ekspertów w turystyce górskiej, a 41 proc. ocenia poziom swojej wiedzy w tej dziedzinie jako dobry – wynika z badania IBRIS dla Polskich Kolei Linowych. Jedynie 30 proc. ankietowanych przyznaje, że nie miałoby pewności jak zachować się w górach w różnych warunkach pogodowych, a 8 proc. twierdzi, że ich wiedza jest niska. Jednocześnie prawie połowa Polaków (46 proc). deklaruje, że w górach bywa przynajmniej raz w roku lub częściej, a co drugi przyznaje, że wybiera się wówczas także w wyższe partie gór.

Informacji o tym jak przygotować się do górskich wypraw szukamy przede wszystkim w Internecie. Prawie co drugi ankietowany (49 proc.) twierdzi, że przed wyjazdem w góry przegląda portale, blogi turystyczne i odwiedza grupy na portalach społecznościowych. 32 proc. badanych zagląda z kolei na strony instytucji i firm turystycznych. Choć wysoko oceniamy naszą wiedzę o górach i aktywnie jej poszukujemy, często jest ona niepełna, co pokazują statystyki TOPR.

- Nierealna, zbyt wysoka ocena własnych umiejętności i niepełna wiedza niosą ze sobą zwiększone ryzyko wypadku. Tylko w tym sezonie zimowym ratownicy TOPR udzielili w Tatrach (poza ratownictwem narciarskim) pomocy 106 osobom, w tym 38 z wykorzystaniem śmigłowca. 19 razy interwencje dotyczyły poważnych urazów i zachorowań. W całym 2018 r. interwencji w Tatrach było 766, a zdecydowana większość z nich dotyczyła osób, które uprawiały turystykę pieszą – wymienia Jan Krzysztof, naczelnik Tatrzańskiego Ochotniczego Pogotowia Ratunkowego.

- PKL są operatorem turystycznym obecnym w najpiękniejszych, znanych każdemu Polakowi pasmach górskich, takich jak Pieniny, Masyw Babiej Góry, Beskidy i Tatry. Rocznie pomagamy się dostać w te góry tysiącom turystów i dlatego czujemy się za nich współodpowiedzialni. Zależy nam, żeby z gór wracali bezpiecznie, tylko z najlepszymi wspomnieniami, a góry, które zostawią po sobie pozostały tak samo piękne i nietknięte, jak przed ich wizytą. To dlatego zorganizowaliśmy akcję "Odpowiedzialnie w góry!" – mówi Patryk Białokozowicz, członek zarządu Polskich Kolei Linowych.

Wybitni ambasadorzy akcji

Pierwsza, zimowa edycja akcji potrwa do końca sezonu zimowego na Kasprowym Wierchu. Działania komunikacyjne w ramach akcji będą skupione wokół pięciu głównych obszarów - bezpieczeństwa, przyrody, kondycji fizycznej, turystyki, i kultury. O odpowiedzialnym zachowaniu w górach powiedzą zaproszeni przez PKL ambasadorzy: Jan Krzysztof - naczelnik TOPR, Szymon Ziobrowski - dyrektor TPN, Grzegorz Bargiel - międzynarodowy przewodnik wysokogórski, zawodowy ratownik TOPR, skialpinista, taternik, alpinista, Andrzej Bargiel - himalaista, skialpinista, pierwszy człowiek w historii, który zjechał na nartach z K2 oraz Broad Peak, Anna Figura - mistrzyni Świata i Europy w narciarstwie wysokogórskim, wielokrotna medalistka Pucharu Świata oraz Pucharu Polski i Mistrzostw Polski, Michał Kłusak - aktualnie najwyżej sklasyfikowany polski narciarz alpejski, olimpijczyk z Pyeongchang, Sebastian Karpiel-Bułecka – założyciel i lider zespołu Zakopower, z którym popularyzuje kulturę ludową Skalnego Podhala, Marcin Kin – fotograf górski i sportowy, Bartosz Mrozek - wielokrotny medalista Mistrzostw Polski oraz uczestnik Pucharu Europy i Świata Niepełnosprawnych, Apoloniusz Rajwa - geograf, przewodnik tatrzański i wysokogórski, były pracownik Wysokogórskiego Obserwatorium Meteorologicznego na Kasprowym Wierchu, Marcin Rzeszótko - siedmiokrotny medalista Mistrzostw Polski w biegach górskich i sześciokrotny w biegach narciarskich, Wojciech Szatkowski - narciarz wysokogórski, przewodnik tatrzański III klasy, historyk i miłośnik gór.

- Głos naszych ambasadorów, osób związanych z górami, sportem, ratownictwem i przyrodą, to najważniejszy element akcji. Dziękujemy im za to, że uznali ten temat za ważny, aktywnie włączyli się do akcji i zechcieli podzielić swoją ekspercką wiedzą – mówi Janusz Ryś, prezes zarządu PKL.

Będą nagrywać filmy

Ambasadorzy akcji podzielą się z odbiorcami doświadczeniami z górskich wypraw i treningów, opowiedzą w jaki sposób zaplanować i przygotować się do wędrówek, jazdy na nartach i skitouringu, jak zachowywać się na szlaku i na stoku, uwzględnić zmieniające się warunki atmosferyczne, co zrobić gdy spotkamy dzikie zwierzę, jak chronić przyrodę oraz zorganizować sobie czas podczas pobytu w górach, by najlepiej i bezpiecznie go wykorzystać.

Krótkie filmy z praktycznymi poradami odbiorcy znajdą w social mediach, m.in. na profilach ośrodków PKL. Baza wiedzy zebranej podczas akcji zostanie zgromadzona na dedykowanej stronie internetowej www.odpowiedzialniewgory.pl. Uwagę odbiorców mają również przyciągnąć niejednoznaczne hasła i grafiki: „Morskie oko to nie morze”, „W górach raki nie zimują” czy „Nie wywołuj wilka z lasu”. Zainteresowani będą mogli sprawdzić swoją wiedzę o górach, biorąc udział w internetowym quizie. Kampania będzie prowadzona także w ośrodkach PKL i w mediach.

Czy o górach na pewno wiemy wszystko?

To, że edukacja na temat gór jest potrzebna potwierdzają wyniki badania przeprowadzonego na zlecenie PKL. Zdecydowana większość ankietowanych (94 proc.) zdaje sobie sprawę, że w górach nie wolno schodzić z wyznaczonego szlaku. 95 proc. z nas wie, że na wyprawę warto zabrać ze sobą dobrze naładowany telefon komórkowy, a ponad 80 proc. w góry wzięłoby również zapasową odzież, latarkę, plecak z ekwipunkiem oraz mapę. Z drugiej strony, zdaniem 12 proc. ankietowanych najwyższym szczytem górskim w Polsce jest Giewont, a według co dziesiątej osoby najlepszym obuwiem na wiosenną górską wędrówkę są adidasy. 32 proc. respondentów niesłusznie twierdzi, że śnieg w Tatrach występuje wyłącznie od września do maja, a 23 proc. spodziewa się go od października do marca. Zdecydowana większość, bo aż 85 proc. z nas nie wie, jak zachować się w górach podczas burzy.

- Pogoda w górach potrafi zaskoczyć nawet najbardziej doświadczonych. Śniegu w Tatrach należy się spodziewać właściwie zawsze. Pamiętam rok, w którym nie było miesiąca bez opadów oraz Czerwone Wierchy przyprószone śniegiem w porze letniej. Innym razem halny zwiałby mnie z kopuły Kasprowego Wierchu, gdyby nie to, że zabezpieczyłem się linami - wspomina Apoloniusz Rajwa, ambasador akcji Odpowiedzialnie w góry!, były wieloletni pracownik Wysokogórskiego Obserwatorium Meteorologicznego IMGW na Kasprowym Wierchu.

Więcej informacji na temat akcji, a także filmy z ambasadorami można znaleźć na stronie www.odpowiedzialniewgory.pl.

ZOBACZ KONIECZNIE


FLESZ: PIT 2019 - rozliczenie będzie jeszcze prostsze




Komentarze

Dodajesz komentarz jako: Gość

Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

Liczba znaków do wpisania:

zaloguj się

Najnowsze wiadomości

Zobacz więcej

Polecamy

Osobowość Roku 2018 [GŁOSOWANIE ZAKOŃCZONE]

Osobowość Roku 2018 [GŁOSOWANIE ZAKOŃCZONE]

Bilety do Aqua Parku w Krakowie w prezencie z prenumeratą!

Bilety do Aqua Parku w Krakowie w prezencie z prenumeratą!

Wybieramy MISTRZÓW URODY w Małopolsce - GŁOSOWANIE

Wybieramy MISTRZÓW URODY w Małopolsce - GŁOSOWANIE

Ustawa tytoniowa: To jest wojna o ludzkie życie, a zarazem wielkie pieniądze

Ustawa tytoniowa: To jest wojna o ludzkie życie, a zarazem wielkie pieniądze