Oficerowie rowerowi mają uratować cyklistów

Marcin WarszawskiZaktualizowano 
Nad rozwojem ścieżek będzie czuwać oficer rowerowy Fot. Andrzej Banaś
Nad rozwojem ścieżek będzie czuwać oficer rowerowy Fot. Andrzej Banaś
Kraków przez wiele lat nazywany był rowerową stolicą Polski. Niestety, tytuł ten stracił. Na rzecz Wrocławia. Polityka rowerowa stolicy Dolnego Śląska to zupełnie inna liga. Zakup stojaków rowerowych, budowa ścieżek czy wyznaczanie kontrapasów to zadania, z którymi pod Wawelem urzędnicy latami nie potrafili sobie poradzić. Teraz ma się to jednak zmienić.

Nad rozwojem ścieżek będzie czuwać oficer rowerowy Fot. Andrzej Banaś

O TYM SIĘ MÓWI. Kraków chce wrócić do rowerowej pierwszej ligi. Ma w tym pomóc zatrudnienie dwóch ekspertów. Przed nowymi urzędnikami wyjątkowo trudne zadanie.

Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu, który troskliwą opieką otacza krakowskich rowerzystów, zapowiada, że idzie nowe - otwartość na dialog , monitorowanie stanu ścieżek czy więcej parkingów dla jednośladów.

Gwarantem rowerowej arkadii w Krakowie mają być oficerowie rowerowi - urzędnicy, którzy o cyklistach, ich problemach i potrzebach wiedzą wszystko. Właśnie zakończył się konkurs na stanowisko inspektora i specjalisty rowerowego.

Pierwszą funkcję będzie sprawował Marcin Wójcik, dotychczasowy działacz Stowarzyszenia Kraków Miastem Rowerów, pracownik Małopolskiego Instytutu Kultury. Do jego obowiązków będzie należało m.in. uczestniczenie w spotkaniach ze środowiskami rowerowymi, opiniowanie ścieżek czy współtworzenie koncepcji rozwoju infrastruktury rowerowej od stojaków po wypożyczalnie miejskich jednośladów.

Jednak by w natłoku obowiązków inspektor nie kręcił się w kółko, otrzymał wsparcie w postaci specjalisty.

Na to stanowisko także w drodze konkursu zatrudniono Małgorzatę Jedynak. Okazuje się, że rowerzystka miała najwyższe noty w testach z wiedzy teoretycznej i przepisów ruchu drogowego.

ZIKiT już zapewnił, że nowa pracownica długo nie posiedzi za biurkiem. Do jej obowiązków ma bowiem należeć m.in. kontrolowanie stanu technicznego i oznakowania tras rowerowych. Tych w Krakowie mamy niewiele w porównaniu z innymi miastami, ale na ponad 120 km ścieżek pracy na pewno nie braknie.

Samo zatrudnienie oficerów rowerowych to żadna nowość. We Wrocławiu takie stanowisko funkcjonuje bowiem od 2007 roku. Podobnie w Warszawie, Bydgoszczy, Łodzi czy Szczecinie.

Przed nowymi pracownikami ZIKiT niełatwe zadanie. Oby tylko nie zapomniał urzędnik, jak rowerzystą był. W końcu, jak mawia się w rowerowym żargonie, urzędnicza machina potrafi nieźle wkręcić, a nawet skołować.

marcin.warszawski@dziennik.krakow.pl

polecane: Flesz - Co piąta transakcja będzie wymagać użycia PIN-u

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 16

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

g
gość

Podobnie jak król szos nie ma szans w zetknięciu z tirem,pociągiem, drzewem rosnącym przy drodze. Trzeba korzystać ze wszystkich środków komunikacji by móc z sensem dyskutować. Przemądrzałe osobniki też giną, bo nie wystarczy być sprawnym kierowcą, niestety coraz mniej jest dobrych kierowców na drogach.

O
O-O

Na szczęście jak nieprzestrzegający przepisów samobójca na rowerze wjedzie w samochód to rozwali sobie łeb. I TEGO CZĘŚĆ ROWERZYSTÓW NIE JEST W STANIE ZROZUMIEĆ, ŻE JEŻDŻĄC JAK SZALEŃCY W KONTAKCIE Z AUTEM ZAWSZE SĄ NA STRACONEJ POZYCJI. To się nazywa dobór naturalny - głupsze osobniki giną ...

a
apt73

Kierowca może również "spodziewać się" pieszych - włażących bezmyślnie i znienacka na jezdnię. Może również spotkać na jezdni innych kierowców - z kompleksem rajdowca i nieumiejętnością posługiwania się kierunkowskazami i mózgiem - ZASADA OGRANICZONEGO ZAUFANIA, Kolego

p
pieszy

W Krakowie większość kierowców nie posiada stosownej wiedzy

p
pieszy

Wole rowerzystów niż takich jak ty debilnych kierowców.

M
Mieszkaniec miasta

Kolejne miejsca do "pracy" (czytaj: miejsca spania) dla niekumatych PO-ciotków. Czy dotychczasowa armia urzędasów nie jest w stanie monitorować sprawy ścieżek rowerowych? Może jeszcze dziesięciu specjalistów od monitorowania chodników i kolejnych dziesięciu od zieloności trawników?

M
M

Bardzo dobra wiadomość i przerażająca jest ilość negatywnych komentarzy pod artykułem, przecież im więcej ścieżek rowerowych, tym mniej problemów o których mowa powyżej.
Chyba nikt nie lubi oddychać spalinami i stać w korkach, więc w interesie wszystkich jest by rowerzystów przybywało i warunków do bezpiecznej jazdy również.

W
Władysław

cykliści , rowerzyści ?-żartujecie.To nowa klasa uprzywilejowana-bezpodstawnie ?
Nie za bardzo pachną, szczególnie ci, którzy w takim smogu i upale dojeżdżają do pracy lub na uczelnie.Otumanieni dwutlenkiem węgla, raz chodnikiem,raz jezdnią i znowu na chodnik albo na pasy dla pieszych i hop! pod samochód albo po lusterkach-i chodu !!A co mi zrobią-jestem incognito ! OT CO-brak rejestracji, opłat OC i brak wiedzy -ale prawa to on ma , że ho ho !!

J
J23

Czy nikt z władz miasta,policji nie chce widzieć jak są łamane przez rowerzystów przepisy ruchu drogowego.To cud ,ze jest tak mało wypadków.Kierowca w Krakowie musi się spodziewać roweru z każdej strony.w każdym miejscu.Pieszy/ na chodniku,placu,w parku/ też

F
Frank

A wogóle, dlaczego Aleje nie biegną pod ziemią. Górą mogłyby pomykać rowery i piesi.
Czy żądam za wiele?

g
gosc

Bardzo zła wiadomość, kolejni urzędnicy z naszych pensji w przerośniętym zikicie.
Jak widać wystarczy drzeć pyska aby dostać oficera. Smutne i nieudolne to miasto.

A w Paryżu rowerzyści mogą jeździć po BUS-pasach panie Zbigi.

S
Stanley

kierowcy - jedźcie do Gdańska nauczyć się kultury jazdy od tamtych kierowców, a urzędnicy niech tam jadą zobaczyć jak dużo tam zbudowano ścieżek rowerowych !!!
Tam potrafili choć miasto ma o połowę mniej pieniędzy niż Kraków . . .

Z
Zbigi

Rower - dobra rzecz, ale na ścieżce rowerowej a nie na ulicy, którą kursują autobusy. To skandal, by autobus wlókł się za rowerem na pierwszym biegu, trwoniąc pryz tym paliwo (z dwojga złego lepiej, by rower jechał torowiskiem, gdyż tramwaj jadąc powoli oszczędza prąd). Tam, gdzie jeżdżą autobusy, powinien być znak "zakaz wjazdu rowerów". Pewne ruchliwe ulice (np. Aleje) w ogóle powinny mieć zakaz poruszania się rowerem (jazda rowerem jezdnią Aleją Mickiewicza to niemalże samobójstwo).

c
czerwone ryje

Dziennikarze!
Czy wy sobie kpicie z ludzi?.Zamiast pisac o nieudolnosci urzedasow z PO i SLD(innych juz nie ma-czystka),o korupcji,o krzywych chodnikach,na ktorych ludzie lamia nogi,o skandalu ze Sluzba Zdrowia,o lapowkarstwie itd.,wy jak w czasach zbydlecenia(komuna),piszecie o bzdetach.

P
Pieszy

Najpierw zapanujcie nad cyklistami jeżdżącymi jak święte krowy ! Skoro są uczestnikami ruchu razem z samochodami to powinni obowiązkowo posiadać wiedzę o ruchu drogowym potwierdzonym dokumentem. Należy przywrócić karty rowerowe !

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3