Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Ogromne biurowce domkną ulicę Pawią w Krakowie

Grzegorz Skowron
Grzegorz Skowron
Dzisiejszy widok z wylotu ulicy Pawiej...
Dzisiejszy widok z wylotu ulicy Pawiej... fot. Anna Kaczmarz
Inwestycje. Firma Skanska rozpoczyna wznoszenie pięciu budynków przy Dworcu Głównym PKP. Krakowscy radni nie zdążyli ograniczyć rozmiaru inwestycji, która jeszcze bardziej zwiększy ruch w samym sercu miasta.

Takiego kompleksu biurowego w Krakowie jeszcze nie było. Na małym obszarze, w ścisłym centrum, powstanie pięć budynków o łącznej pow. 70 tys. m kw. Dla porównania słynny „szkieletor” (wkrótce Unity Centre) z otaczającymi go obiektami ma mieć ok. 34 tys. m kw. A kompleks Quattro Business Park przy ul. Bora-Komorowskiego to ok. 50 tys. m kw.

- Mamy pozwolenie na budowę, rozpoczynamy pierwszy etap inwestycji - mówi Jędrzej Kruszyński z firmy Skanska. Najpierw powstaną dwa budynki między Galerią Krakowską a hotelem Ibis. Mają być gotowe pod koniec 2017 r. Kolejne trzy zaplanowano pomiędzy hotelem Ibis a estakadą, którą przebiega al. 29 Listopada. - Decyzja o ich budowie zostanie jednak podjęta, gdy będziemy wiedzieć, jakie jest zainteresowanie pierwszymi obiektami - dodaje Jędrzej Kruszyński.

Inwestor już zachwala nowe obiekty jako „najlepiej skomunikowaną inwestycję biurową w Krakowie”. Ale atut położenia w bezpośrednim sąsiedztwie Dworca Głównego PKP może przerodzić się w kłopot. Już teraz ulicą Pawią trudno przejechać. Gdy zostaną otwarte biura, w których codziennie ma pracować 7 tys. osób, sytuacja pogorszy się jeszcze bardziej. Dla całego kompleksu zaplanowano bowiem zaledwie 700 miejsc parkingowych w garażach podziemnych, a w pierwszym etapie powstanie ich tylko 175.

Dwa lata temu krakowscy radni chcieli ograniczyć rozmiary inwestycji. Zobowiązali prezydenta do przygotowania planu miejscowego dla tego obszaru. Zanim jednak urzędnicy przystąpili do prac, inwestor otrzymał warunki zabudowy, a na ich podstawie - pozwolenie na budowę. - Plan miejscowy dla terenów w centrum Krakowa powinien zawierać zapis, że na każde nowe tysiąc metrów kw. powierzchni zabudowy powinno być 30 miejsc postojowych. Łatwo wyliczyć, że gdyby powstał plan dla Pawiej, parkingów musiałoby być trzy razy więcej, bo na ponad dwa tysiące samochodów - tłumaczy Grzegorz Stawowy, przewodniczący Komisji Planowania Przestrzennego Rady Miasta Krakowa. I dodaje, że można by wymusić więcej zieleni przy budynkach. Skanska zapewnia, że powstanie kilka stref przestrzeni zielonej.

Dogęszczanie ulicy Pawiej

Kraków już jest liderem, jeśli chodzi o powierzchnię biurową oferowaną poza Warszawą. Według BNP Paribas Real Estate Poland pod Wawelem mamy już 766 tys. metrów kw. nowoczesnej powierzchni. A buduje się tyle nowych obiektów, że wkrótce zostanie przekroczona bariera miliona metrów.

O skali nowych inwestycji świadczy najnowszy projekt firmy Skanska. Przy ul. Pawiej, w sąsiedztwie Galerii Krakowskiej, na działkach między torami kolejowymi a tramwajowymi, powstanie pięć budynków, w sumie 70 tys. m kw. biur i lokali użytkowych.

Na początek dwa budynki

Na razie inwestor rusza z pierwszym etapem inwestycji. Między Galerią Krakowską a hotelem Ibis staną dwa biurowce o łącznej powierzchni ok. 23,5 tys. m kw.

Biurowce będą mieć po sześć kondygnacji. Pod ziemią powstaną miejsca parkingowe. Wzdłuż ulicy Pawiej zaprojektowano zadaszony pasaż z restauracjami, kawiarniami i miejscami do odpoczynku. Biura będą oferowane do wynajmu.

Jeśli zainteresowanie będzie duże, Skanska wybuduje kolejne trzy jeszcze większe biurowce. Zamykający pierzeję ul. Pawiej budynek będzie najwyższy, ma mieć 36 metrów i 10 kondygnacji nad ziemią.

Skanska już zachęca potencjalnych najemców i to dość nietypowo. - Do ich dyspozycji będzie concierge, który pomoże w załatwieniu prostych spraw prywatnych w godzinach pracy - informuje Jędrzej Kruszyński z firmy Skanska.

Atut i kłopot

O atrakcyjności obiektów decyduje przede wszystkim ich lokalizacja. Położenie w bezpośrednim sąsiedztwie Dworca Głównego PKP oznacza, że pracujący przy ul. Pawiej będą mogli tam dojechać pociągiem, tramwajem lub autobusem. Skanska informuje też o dojeździe rowerem oraz... samochodem elektrycznym.

Największy kłopot będą mieć kierowcy. Nie tylko ze względu na niewielką liczbę miejsc parkingowych w nowych budynkach. Dla pierwszych dwóch biurowców przewidziano tylko 175 miejsc postojowych, dla całego kompleksu - 700. Dla porównania w sąsiedniej Galerii Krakowskiej i na płycie nad peronami dworca kolejowego jest w sumie 1,4 tys. miejsc dla samochodów osobowych. I są zwykle zajęte.

Tak ogromne dogęszczenie zabudowy przy ul. Pawiej będzie oznaczać jeszcze większe utrudnienia w ruchu. Już teraz tworzą się na niej korki. Do tego kierowcy, nawet ci często przejeżdżający w okolicach dworca, mają problemy ze skręceniem we właściwy zjazd. Chcący dotrzeć na parking przy galerii, często trafiają do podziemnego tunelu. Z kolei zamierzający wjechać do tunelu, mylą się i wjeżdżają na jezdnię prowadzącą nad perony dworca.

Gdy pojawią się nowe biura, samochodów będzie jeszcze więcej, a i organizacja ruchu się zmieni, bo dojazd do nowych budynków powstanie od strony torów kolejowych, a więc z dzisiejszej drogi dojazdowej na parking nad peronami.

Nie tylko Pawia

Budowę biurowców przy ul. Pawiej planowano już pod koniec ubiegłego wieku. Były one elementem Nowego Miasta, czyli projektu firmy Tishman Speyer, dotyczącego zagospodarowania terenów po zachodniej stronie Dworca Głównego PKP. Do tej pory wybudowano galerię handlową i hotele, a biura czekały na lepsze czasy.

Te nadeszły wraz z rozwojem usług outsourcingowych i ciągle rosnącym zapotrzebowaniem na nowe biura. Według BNP Paribas Real Estate, Kraków może się pochwalić ponad 41-proc. rezerwacją powierzchni biurowej, która jest dopiero w budowie. To wynik najlepszy w kraju.

Nic więc dziwnego, że nowych inwestycji ciągle przybywa. Tylko w okolicach dworca kolejowego planowana jest budowa biur o powierzchni kilkudziesięciu tysięcy metrów kwadratowych. I to prawie po sąsiedzku z inwestycją firmy Skanska. Także przy dworcu, tyle że po jego drugiej stronie, przy ul. Bosackiej, powstaną nowe obiekty, a istniejące będą przystosowane na potrzeby biurowe.

Niebawem rozpoczną się prace przy dokończeniu słynnego „szkieletora” przy rondzie Mogilskim; w pierwszym etapie inwestor zaoferuje 24 tys. m kw., docelowo - 40 tys. Plany przebudowy obejmą też pobliski budynek PKP. Skanska kończy biurowiec przy al. Powstania Warszawskiego. Obiekty o takim samym przeznaczeniu powstają w rejonie ronda Grzegórzeckiego.

od 12 lat
Wideo

Wybory samorządowe 2024 - II tura

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski