Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Olkusz. Alarmujące prognozy ekspertów - olkuskie ulice będą nieprzejezdne

Katarzyna Sipika-Ponikowska
Katarzyna Sipika-Ponikowska
Grafika Wiktor Łężniak
Szansą ma być budowa nowych dróg omijających centrum i wyprowadzenie z niego pojazdów. Urzędnicy mają pomysł, żeby w weekendy rynek był zamknięty dla samochodów.

W 2025 r. Olkusz zablokuje się na tyle, że przejazd przez miasto będzie drogą przez mękę. Tak wynika z analizy ruchu opracowanej na zlecenie Urzędu Miasta i Gminy w Olkuszu. Fachowcy ostrzegają, że najwyższy czas zacząć działać, bo nowe drogi buduje się długo.

Największy ruch jest obecnie na skrzyżowaniu drogi krajowej nr 94 z ul. Kościuszki i Rabsztyńską. W szczycie popołudniowym przejeżdża tędy od 3170 do 3520 pojazdów na godzinę. Największy ruch jest w godz. 16-17. Fatalnie jest również na skrzyżowaniu „94” z ul. Mickiewicza i 20 Straconych. Po południu jeździ tam od 2700 do 3100 pojazdów na godzinę. Z analiz wynika, że tu największy ruch jest między godz. 15 i 16.

- O ile krajówką jakoś się jedzie, bo jest szeroka, dwupasmowa, to już na Kościuszki korki sięgają czasem wiaduktu - mówi Marcin Dąbrowski, kierowca z Olkusza. - Fatalnie się też wyjeżdża z ul. Spółdzielczej w stronę Krakowa. Nie ma świateł, więc trzeba manewrować pomiędzy pędzącymi samochodami, tak żeby przeżyć. To bardzo niebezpieczne skrzyżowanie - dodaje kierowca.

Większość ze zmotoryzowanych chce budowy kolejnych dróg. I o tym mówią też fachowcy. Uważają, że te nowe trakty powinny całkowicie omijać miasto, bo w tej chwili duża część ruchu to tranzyt. Są też zupełnie inne pomysły. - Olkuskie ulice niedługo wypełnią się po brzegi - zauważa Wojciech Ozdoba, urbanista, radny i mieszkaniec Olkusza. - W naszym mieście nie da się jednak poszerzyć dróg, dlatego należy myśleć o innych rozwiązaniach, jak kontrapasy dla rowerów czy rozwijanie komunikacji zbiorowej - przekonuje.

Zdaniem radnego konieczne jest także stopniowe wyprowadzanie z centrum parkujących tam samochodów. - Przed rewitalizacją rynku było założenie, że będzie tam parkować ok. 70 aut. Teraz jest ich tam 130 - mówi. - Należy z roku na rok likwidować po 10 miejsc parkingowych. W ich miejsce stawiać np. donice z kwiatami. Trzeba to robić stopniowo, ale stanowczo. Ludzie się do tego przyzwyczają, tak jak przyzwyczaili się do tego, że część ul. Krakowskiej jest deptakiem, choć początkowo też były protesty - zauważa radny Ozdoba.

Olkuscy urzędnicy przyznają, że na duży ścisk w mieście bezpośredni wpływ ma fakt, że w ścisłym centrum parkuje wiele samochodów. - Będziemy chcieli stwarzać warunki do tego, by mieszkańcy sami wybierali inne środki transportu niż własne samochody poprzez rozwój sieci ścieżek rowerowych. Mamy również nadzieję na modernizację taboru komunikacji miejskiej - podkreśla Michał Latos z Urzędu Miasta i Gminy w Olkuszu. - Spróbujemy także zacząć przekonywać mieszkańców oraz gości Olkusza, że do rynku nie zawsze trzeba dojeżdżać samochodem. Chcemy, aby w sezonie letnim rynek żył m.in. wydarzeniami kulturalnymi, w związku z czym rozważamy na razie możliwość weekendowego wyłączenia rynku z ruchu samochodów, aby pokazywać mieszkańcom, że główny plac miasta jest łatwo dostępny również innymi środkami komunikacji - mówi Michał Latos.

Pomysł jest na etapie koncepcji, którą niedługo urzędnicy chcą przedstawić do konsultacji mieszkańcom. Do zrealizowania możliwy jest jednak nawet w tym roku.

Proponowane kompleksowe rozwiązania
* Obwodnica Olkusza równoległa do drogi krajowej nr 94. Specjaliści proponują, by szła ona przez Pomorzany, przecinała drogę 791, ul. Sikorka, obecną obwodnicę Olkusza, mijała Olewin i łączyła się z drogą nr 94 za Sienicznem. Nowa trasa eliminowałaby z miasta ruch tranzytowy. Dzięki temu mogłoby być dłuższe światło zielone dla kierowców wyjeżdżających z ulic poprzecznych, co zwiększyłoby przepustowość i zmniejszyło korki. Udrożniłoby to ul. Mickiewicza oraz ul. Kościuszki. Brak korków przy skrzyżowaniu zmniejszyłby ruch na całej długości ulic. Łatwiej byłoby się też włączyć do ruchu z dróg podporządkowanych, gdzie np. nie ma świateł.

* Estakady nad drogą nr 94 w okolicy obecnych trzech skrzyżowaniach: z ul. Spółdzielczą i Kruszcową; z ul. Mickiewicza i 20 Straconych oraz z ul. Kościuszki i Rabsztyńską. Budowa estakad jest rozwiązaniem alternatywnym do proponowanej obwodnicy. Nie wyeliminowałoby to ruchu tranzytowego z miasta, ale odciążyło skrzyżowania, ułatwiając przejazd dla ruchu lokalnego. Konsekwencje przyjęcia takiego rozwiązania będą porównywalne z tymi wymienionymi dla obwodnicy, jednakże nie można zagwarantować, że kolejki pojazdów pojawiające się na drogach podporządkowanych znikną całkowicie.

* Uporządkowanie ruchu na małych uliczkach w centralnej części Olkusza. Konieczne jest wyznaczenie alternatywnej drogi na osi północ - południe wraz z wiaduktem.
Możliwe są dwa warianty:
1. Budowa wiaduktu przy końcu ul. Mickiewicza oraz podniesienie klasy tej ulicy wraz z działaniami udrożniającymi ruch (zmniejszenie liczby przejść dla pieszych, eliminacja parkowania przydrożnego i wytyczenie pasów do skrętów)
2. Wyznaczenie drogi w nowym korytarzu. Trasa mogłaby iść od DK 94, obok targowiska, za Biedronką, przecinać ul. Kantego i tory i wychodzić przy ogródkach działkowych.

* Budowa drogi biegnącej wzdłuż torów ujętej w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego, stanowiącą przedłużenie ul. Kruszcowej.

* Wprowadzenie racjonalnej polityki parkingowej. Chodzi o ograniczenie parkowania w rejonie rynku i na ulicach przyległych poprzez wprowadzenie strefy płatnego parkowania bądź całkowity zakaz parkowania. W tym celu należy wybudować parkingi miejskie na obrzeżach centralnej części miasta. Proponowane lokalizacje: w pobliżu DK 94 i Mickiewicza, przy końcu ul. Mickiewicza w pobliżu torów, przy wiadukcie na 29 Listopada oraz w okolicy ul. Składowej.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Olkusz. Alarmujące prognozy ekspertów - olkuskie ulice będą nieprzejezdne - Gazeta Krakowska

Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski