MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Opony całoroczne

Redakcja
Perspektywa jeżdżenia na oponach całorocznych kusi kierowców. Wielu specjalistów odradza jednak ich wybór, gdyż nie gwarantują takiego samego bezpieczeństwa jak opony sezonowe.

Opony wielosezonowe to kompromis między oponami letnimi, a zimowymi - łączą cechy obu rodzajów. Mieszanka gumy w oponie letniej sprawia, że w wyższych temperaturach jest ona twardsza niż ta zastosowana w oponie zimowej.

Dla opon letnich optymalny zakres temperatur to od 7 do 40 stopni Celsjusza. Dla "zimówki" z kolei charakterystyczne jest to, że przy temperaturze poniżej zera opona jest bardziej miękka, zachowuje elastyczność oraz ma lepszą przyczepność na śniegu i lodzie niż opona letnia. Najlepiej zachowuje się w temperaturach od plus 7 do minus 20 stopni Celsjusza.

Jak wiadomo, kompromisy mają to do siebie, że rezygnuje się z jednego, kosztem drugiego. Tak samo jest w przypadku opon całorocznych. Kierowcy oszczędzają na czasie i pieniądzach, nie musząc pojawiać się dwa razy w roku u wulkanizatora. W przypadku nagłych opadów śniegu nie będą też stać w długich kolejkach przed punktem wymiany opon.

Choć opony całoroczne są z reguły droższe od "zimówek" i letnich, to kupujemy tylko jeden komplet ogumienia. Trzeba jednak pamiętać o tym, że opona całoroczna nie zachowuje się w warunkach letnich tak samo jak opona letnia. Podobnie zimą - nie ma takich właściwości jak opona zimowa.

Cechy opon całorocznych

Opony całoroczne od sezonowych różni wiele, choć na pierwszy rzut oka, "wielosezonówka" wizualnie przypomina "zimówkę". Różnice występują w rodzaju i wzorze bieżnika, konturze, oraz mieszance gumy. Bieżnik opony wielosezonowej wyposażony jest w większą niż w przypadku opony letniej ilość lamelli, dzięki którym samochód na ośnieżonej nawierzchni ma lepszą przyczepność. Przez to jednak opona oferuje gorsze warunki jezdne w warunkach letnich: jest mniej sztywna, wydłuża się droga hamowania, pogarsza się trakcja.

Opona całoroczna ma zapewnić optymalne osiągi latem i zimą. Ma być zatem odpowiednio twarda w okresie letnim, a wystarczająco miękka zimą. Trudno pogodzić te sprzeczności, stąd z reguły gorsze parametry jezdne w każdych warunkach na "wielosezonówkach".

W oponach całorocznych stosuje się trzy typu bieżników: kierunkowe, symetryczne i asymetryczne. W tym pierwszym rozdzielone są wyraźnie funkcje poszczególnych części bieżnika. Zazwyczaj bark bieżnika ma mniej lamelek, co sprawdza się w warunkach letnich, natomiast czoło posiada ich więcej, co gwarantować ma dobrą trakcję na śniegu.

Dzięki asymetrycznym rzeźbom bieżnika, opona całoroczna posiada elementy, które odpowiedzialne są za letnie i zimowe cechy takiego ogumienia.

Niektórzy producenci określają, że w tym wypadku opona wielosezonowa posiada "letnią i zimową stronę bieżnika". Cechy letnie posiada strona zewnętrzna, "outside". Jest ona zbudowana z bardziej masywnych klocków, po to, by były bardziej odporne na odkształcenia przy dużych przeciążeniach podczas szybszej jazdy. Nacięcia na zewnętrznej stronie (o ile są) zazwyczaj są płytsze niż te w środkowej, by opony nadmiernie nie przeciążać. Kontur opony całorocznej przypomina ten w "zimówkach", jest bardziej kwadratowy i masywny, co ma gwarantować lepszą przyczepność.
Wszystkie opony całoroczne muszą posiadać homologację błotno-śnieżną, która oznaczona jest symbolem M+S [Mud&Snow] na boku opony. Dodatkowo w zależności od skuteczności na śniegu - znajdować się może piktogram z trzema szczytami górskimi oraz śnieżynką, co jednoznacznie wskazuje na możliwość jej zastosowania w ciężkich warunkach zimowych. Takie właśnie opony całoroczne najlepiej nadają się na nasze krajowe zimy.

Opony całoroczne z reguły mają nazwy związane z ich zastosowaniem np. "all season, "4 seasons", "all weather", na boku opony może też pojawić się skrót A/S lub AS (all season).

W zależności od producenta (nie jest to wymóg) stosuje się również piktogram związany z czterema porami roku jak np. na całorocznej Dębicy Navigator lub Goodyear Vector 4 seasons.

Warto generalizować?

Zwolennicy opon sezonowych przestrzegają przed całorocznymi, twierdząc nawet, że są niebezpieczne. Jako dowód przytaczają wyniki testów, m.in. z 2009 r., przeprowadzone przez specjalistów ze szwajcarskiego Automobilklubu TCS. Konkluzja z badań była taka:

- auto na oponach całorocznych ma dłuższą drogę hamowania (w warunkach letnich i zimowych),

- auto na oponach całorocznych zużywa więcej paliwa,

- opony całoroczne mają krótsze przebiegi niż opony sezonowe, nawet o kilkanaście procent.

Z kolei Automobil Club Europa przetestował całoroczne opony czterech producentów w rozmiarze 185/60/R15H w zimowych warunkach. Dedykowane były mniejszym samochodom, takim jak np. vw polo. Okazało się, że samochód wyposażony w opony całoroczne Hankook Optimo 4S 4 - Seasons, hamujący na śniegu (50 km/h), zatrzymał się zaledwie 32 cm dalej, niż samochód wyposażony w dobre "zimówki". Specjaliści z ACE przestrzegali jednak, że opony wielosezonowe o wiele gorzej wypadły w testach na suchej nawierzchni. Właścicielom większych pojazdów, klasy wyższej, z szerokim ogumieniem, zalecali więc opony zimowe.

Wybór opon jest jednym z najistotniejszych przed jakim stają właściciele aut, szczególnie przed zimą. Generalnie za oponami wielosezonowymi przemawia wygoda i w jakimś sensie oszczędność finansowa, bo nie trzeba kupować dwóch kompletów ogumienia. Warto jednak zdać sobie sprawę, że opony wielosezonowe nie są dedykowane wszystkim kierowcom. Tym, którzy się na nie zdecydują, nie zaleca się asortymentu nieznanych, nie sprawdzonych producentów. Oszczędność może pojawić się w portfelu, jednak cena za nią może być niewspółmierna.

Przemysław Koryciński

Konsultacja techniczna i materiały: Justyna Kaczor, Netcar.pl

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski