Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Optymizm na lotnisku Kraków-Balice. Kiedy i gdzie polecimy z Krakowa w 2021 roku. Jak będzie wyglądał terminal? [zobacz wizualizacje!]

Zbigniew Bartuś
Zbigniew Bartuś
Źródło: Kraków Airport
Według analiz rynku lotniczego w 2021 roku możemy spodziewać się w Kraków Airport 4 250 645, czyli pasażerów, czyli prawie dwa razy mniej niż w rekordowym dotąd roku 2019, ale o 2 mln więcej niż w pandemicznym 2020. - Niezależne badania organizacji lotniczych takich jak IATA czy ACI potwierdzają, że pasażerowie po uspokojeniu sytuacji związanej z pandemią, będą chcieli korzystać z podróży lotniczych. Wspólna polityka międzynarodowa i regulacje w zakresie otwierania granic dla podróży lotniczych mają być gwarancją tej prognozy – mówi z nadzieją Radosław Włoszek, prezes Kraków Airport. I zapowiada kontynuację zaplanowanych inwestycji w Krakowie-Balicach. Zobacz, jak zmieni się w ich wyniku krakowskie lotnisko - kliknij w przycisk "zobacz galerię" i przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE.

- Działania całej branży zapewnianiające bezpieczeństwo podróży, w tym także sanitarne, zmierzają do wypracowania jednolitych standardów, które pozwolą odbudować rynek przewozów lotniczych i turystykę po okresie pandemii. Warunkiem koniecznym jest jednak pełne lub częściowe otwarcie branży turystycznej, a także efektywne rozpowszechnienie szczepionki

– przekonywał Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury, podczas spotkania podsumowującego rok 2020 w Międzynarodowym Porcie Lotniczym im. Jana Pawła II w Krakowie-Balicach.

- Koronawirus nie zatrzymuje polskich inwestycji – dotyczy to dróg, kolei i lotnisk. Kraków Airport przedstawia ambitne plany na przyszłość. Jest to szansa na dalszy dynamiczny rozwój tego lotniska, a wraz z nim całego regionu – dodał minister.

Rok 2021 będzie czasem jeszcze większych wyzwań: odbudowy zaufania do podróży lotniczych i odbudowa potencjału lotniska. Pomoże w tym także konsekwentna realizacja Planu Inwestycyjnego na kolejne lata

– powiedział Radosław Włoszek, prezes Kraków Airport.

Kluczowe zadania inwestycyjne to:

  • Nowa droga startowa
  • Rozbudowa płyty postojowej dla samolotów w części zachodniej
  • Budowa nowego terminala cargo
  • Rozbudowa terminala pasażerskiego
  • Rozbudowa wewnętrznego układu komunikacyjnego
  • budowa parkingu wielopoziomowego

Dramat roku 2020 na krakowskim lotnisku i odbudowa branży lotniczej (oraz turystycznej) w 2021

Radosław Włoszek poinformował, że w całym roku 2020 lotnisko obsłużyło dokładnie 2 592 972 pasażerów czyli o 69 proc. mniej (5 817 904) niż w rekordowym dotąd 2019 r. (wtedy świętowaliśmy 8-milionowego pasażera, a rok zamknął się liczbą ponad 8,41 mln odprawionych lub przyjętych osób).

- Z powodu pandemii rok 2020 stał się wyjątkowo trudny dla krakowskiego lotniska, ale także dla całej branży lotniczej i turystycznej. To czas zmagań z niewidzialnym wrogiem, który zweryfikował plany rozwijania atrakcyjnej siatki połączeń w Kraków Airport i całej branży. Przed wystąpieniem pandemii krakowskie lotnisko obsługiwało ponad 8 milionów pasażerów. w kwietniu 2020 obsłużyliśmy ich tylko 52, co wyraźnie wskazuje na ogrom strat – podkreślił Radosław Włoszek.

Zapewnił przy tym, że Kraków Airport zamierza konsekwentnie realizować plan niezbędnych inwestycji – z wiarą, że w najbliższych latach ludzie wrócą do masowego latania do i z Krakowa. Krakowskie lotnisko pierwszym portem regionalnym z zatwierdzonym Planem Generalnym już po decyzji o budowie Centralnego Portu Komunikacyjnego.

- To strategia, która wyznacza kierunek naszego rozwoju na co najmniej dwie dekady. Z długofalowych, strategicznych planów nie wycofujemy się także dzisiaj, w dobie największego w historii kryzysu branży lotniczej, chociaż trzeba zakładać możliwą weryfikację harmonogramów realizacji poszczególnych inwestycji zgodnie z prognozami ruchu pasażerskiego – wyjaśnił prezes Radosław Włoszek.

Dodał, że rozwój Kraków Airport od lat silnie wpływa na poprawę koniunktury gospodarczej Krakowa i Małopolski, więc także w najbliższym czasie może być silnym impulsem do odbudowy i rozwoju po pandemii. Przyczyni się to do ożywienia branży turystycznej i branż powiązanych, a tym samym pomoże odtworzyć zabrane przez pandemię miejsca pracy.

- Także organizacja różnych międzynarodowych wydarzeń takich jak zbliżające się Igrzyska Europejskie w 2023 roku, będą wpływać na zwiększenie ruchu lotniczego do Krakowa i Małopolski – dodał prezes Włoszek.

Koronawirus kontra Kraków Airport: kalendarium

Od początku 2020 roku, po pierwszych doniesieniach ze świata o koronawirusie, Kraków Airport ściśle współpracował z Głównym Inspektorem Sanitarnym i był jednym z pierwszych szańców mających chronić Polskę przed rozprzestrzenieniem się pandemii.

15 marca zamknięto granice i wprowadzono zawieszenie wykonywania połączeń w ruchu lotniczym. Po tej dacie z Kraków Airport wykonywane były tylko połączenia o statucie rescue flight, a lotnisko przygotowywane zostało do wprowadzenia nowych zasad sanitarnych.

- Dowodem na to, że Kraków Airport w dobie pandemii pozostawał i pozostaje w czołówce najlepszych lotnisk świata dbających o najwyższe standardy bezpieczeństwa i zdrowia pasażerów, było przyznanie Kraków Airport, jako pierwszemu portowi lotniczemu w Polsce, ACI Airport Health Accreditation. Akredytacja przyznawana przez Airports Council International (Międzynarodową Radę Portów Lotniczych) dotyczy przede wszystkim takich obszarów jak: technologia sprzątania, dezynfekcja, stosowanie zasad dystansu społecznego, zabezpieczenie personelu lotniska, sposobu informowania o zasadach sanitarnych oraz innych udogodnień dla pasażerów. Według przeprowadzonych badań, aż 90 proc. pasażerów pozytywnie ocenia wprowadzone w Kraków Airport zasady sanitarne – przypomina Radosław Włoszek.

W czerwcu nastąpiło przywrócenie najpierw krajowego ruchu pasażerskiego, a następnie ruchu lotniczego w ramach granic wewnętrznych Unii Europejskiej. W tym roku podróż na wakacje z/do Kraków Airport przebiegała w innej rzeczywistości niż zawsze. Pasażerowie żegnali się z odprowadzającymi przed terminalem /wejście do terminalu było możliwe tylko po okazaniu karty pokładowej/, tuż przed wejściem zobowiązani byli do mierzenia temperatury, a także do noszenia maseczek na terenie lotniska i na pokładach samolotów.

Mimo reżimu sanitarnego radość z podróżowania po okresie lockdownu sprawiła, że terminal znowu zapełnił się pasażerami. Od lipca do września otwarto nowe połączenia wakacyjne w ramach akcji #LOTnaWakacje oraz wznowiono ruch do 23 krajów: Belgia / Finlandia / Islandia / Szwajcaria / Bułgaria / Francja / Malta / Szwecja / Chorwacja / Grecja / Niemcy / Ukraina / Cypr / Hiszpania / Norwegia / Wielka Brytania / Czarnogóra / Holandia / Portugalia / Włochy / Dania / Irlandia / Stany Zjednoczone. Od lipca do września Kraków Airport obsłużył ponad 760 tysięcy pasażerów.

Mimo pandemii, w 2020 udało się uruchomić dwa nowe połączenia z Krakowa. W lipcu linie AirFrance uruchomiły bezpośrednie loty na lotnisko im. Charles’a de Gaulle’a do Paryża, jedno z najbardziej oczekiwanych połączeń do stolicy Małopolski. W grudniu Luxair Luxembourg Airlines zainaugurował połączenie do Luksemburga.

25 października wszedł w życie zimowy rozkład lotów w Kraków Airport. Według planów pasażerowie krakowskiego lotniska mieli skorzystać z 90 połączeń do 65 portów lotniczych. Krakowskie lotnisko na bieżąco wdrażało aktualizowane przez Radę Ministrów RP wytyczne dotyczące ograniczeń, mające zapewnić zapobieganie rozprzestrzenianiu się COVID-19. Obecnie dostęp do terminala pasażerskiego mają wszyscy pasażerowie oraz osoby odprowadzające czy witające, po wcześniejszym poddaniu się pomiarowi temperatury. Utrzymany jest obowiązek zakrywania ust i nosa nie tylko w terminalu, ale na terenie całej infrastruktury lotniska tj. parkingów, dróg prowadzących do terminalu i Wewnętrznego Układu Komunikacyjnego.

Inwestycje w Kraków Airport: rozwój jest konieczny

29 października 2020 r. krakowskie lotnisko otrzymało pozwolenie na realizację zadania inwestycyjnego pt. „Budowa budynku magazynowego Cargo wraz z częścią biurową oraz zagospodarowaniem terenu
w Międzynarodowym Porcie Lotniczym im. Jana Pawła II Kraków-Balice sp. z o. o.”. Większy i nowocześniejszy terminal pozwoli spełnić wymagania ruchu cargo oraz umożliwi oddalenie ruchu samochodów ciężarowych od bezpośredniego otoczenia terminala pasażerskiego. W ostatnich dniach grudnia został ogłoszony przetarg na realizację tej inwestycji.

Według analiz rynku lotniczego w 2021 roku możemy spodziewać się w Kraków Airport 4 250 645 pasażerów. Niezależne badania organizacji lotniczych takich jak IATA czy ACI potwierdzają, że pasażerowie po uspokojeniu sytuacji związanej z pandemią, będą chcieli korzystać z podróży lotniczych. Wspólna polityka międzynarodowa i regulacje w zakresie otwierania granic dla podróży lotniczych mają być gwarancją tej prognozy.

W obliczu obserwowanej, znaczącej skali strat miasta i regionu – skutecznym lekarstwem na kryzys będą kolejne inwestycje. Lotnisko trzeba modernizować, bo jest efektywnym narzędziem rozwoju gospodarczego Małopolski, zatem w dobie największego w historii kryzysu wciąż aktualne pozostają strategiczne plany inwestycyjne zawarte w Planie Generalnym lotniska Kraków/Balice. Nie możemy zapominać, że port w podkrakowskich Balicach służy także obronności naszego kraju.

W grudniu 2020 r. organy korporacyjne spółki zatwierdziły Plan Inwestycyjny Międzynarodowego Portu Lotniczego na lata 2020 –2028 r,. który został opracowany na podstawie zatwierdzonego przez Ministra Infrastruktury Planu Generalnego lotniska Kraków – Balice.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Dlaczego chleb podrożał? Ile zapłacimy za bochenek?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski