Orange musi oddać pieniądze klientom. Sprawdź, czy dostaniesz

Andrzej Zwoliński
Andrzej Zwoliński
Orange Polska musi zwrócić pieniądze klientom
Orange Polska musi zwrócić pieniądze klientom Przemysław Świderski/Polska Press
UOKiK zobowiązał spółkę Orange Polska do zwrotu konsumentom pieniędzy pozostałych po wygaśnięciu ich kont pre-paid. Wcześniej pieniądze musieli oddać inni operatorzy. Aby otrzymać pieniądze, trzeba jednak spełnić określone warunki.

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny nakazał spółce Orange Polska zwrot konsumentom pieniędzy pozostałych po wygaśnięciu konta pre-paid.

Operatorzy mają obowiązek uczciwie rozliczać się z konsumentami przy zmianie dostawcy usług – wskazał prezes Tomasz Chróstny.

W opublikowanym komunikacie Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów podkreślił, że to decyzja kończąca ostatnie z czterech postępowań w sprawie przepadku środków, które zostały na karcie po przeniesieniu numeru do innego operatora.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów sprawdzał, czy najwięksi operatorzy komórkowi oddają konsumentom niewykorzystane pieniądze, gdy minie ważność konta na kartę. Prezes Chróstny wydał już decyzję w tej sprawie wobec spółki Polkomtel (operatora sieci Plus), na którą nałożył ponad 20 mln zł kary. Ponadto zobowiązał T-Mobile oraz P4 (operatora sieci Play) do zwrotu pieniędzy odbiorcom. Ostatnia już decyzja dotyczy właśnie Orange Polska.

Bezprawne praktyki telekomu

Zdaniem szefa UOKiK, utrata niewykorzystanych środków zgromadzonych na koncie pre-paid z powodu braku kolejnego doładowania to utrudnianie zmiany operatora, co jest zakazane przez Prawo Telekomunikacyjne i Europejski Kodeks Łączności Elektronicznej.

Operatorzy mają obowiązek uczciwie rozliczać się z konsumentami przy zmianie dostawcy usług - podkreślił Chróstny.

Spółka Orange Polska w umowach usług przedpłaconych (pre-paid) zastrzegała, że w chwili rozpoczęcia okresu pasywnego wartość niewykorzystanego limitu jednostek taryfowych jest automatycznie anulowana. Jedynym sposobem na to, aby zgromadzone pieniądze nie przepadły, było kolejne doładowanie przedłużające ważność konta.

Jeśli konsument tego nie zrobił, bo np. zapomniał, a chciał zmienić operatora, tracił niewykorzystane środki. Mogło go to zniechęcić do wyboru konkurencyjnej firmy, nawet jeśli otrzymał lepszą ofertę - wyjaśnił UOKiK.

Kwestia zwrotu niewykorzystanych środków z konta na kartę przy wyborze nowej firmy telekomunikacyjnej jest już uregulowana na poziomie unijnym. W grudniu 2018 r. wszedł w życie Europejski Kodeks Łączności Elektronicznej. Jest w nim przepis, zgodnie z którym przy zmianie operatora dotychczasowi dostawcy usług pre-paid muszą na wniosek konsumenta zwrócić pozostałe na koncie środki. Od tej operacji mogą pobierać opłatę współmierną do rzeczywiście poniesionych przez nich kosztów, jeśli zostało to określone w umowie. Unijne prawo musi zostać implementowane do polskiego. W niektórych europejskich krajach, takich jak Niemcy, Austria, Węgry, Chorwacja czy Hiszpania, zwrot od dawna jest już regułą.

Jak starać się o zwrot pieniędzy?

Prezes UOKiK zobowiązał Orange Polska do wprowadzenia procedury zwrotu pozostałych na koncie pre-paid pieniędzy. Ma to nastąpić w ciągu miesiąca od daty uprawomocnienia się decyzji. Do tego czasu spółka musi poinformować o nowych zasadach wszystkich konsumentów usług przedpłaconych, przy czym osoby po 65. roku życia dowiedzą się o prawie do zwrotu środków z wiadomości sms.

Jak wyjaśnia UOKiK, do zwrotu pieniędzy w Orange Polska będą uprawnieni klienci, którzy w chwili złożenia wniosku mają co najmniej 6-miesięczny staż w sieci Orange lub sieci nju mobile. Muszą oni złożyć wniosek o zwrot niewykorzystanych środków w ciągu 30 dni od zmiany operatora lub upływu okresu ważności połączeń przychodzących. Mogą to zrobić osobiście w autoryzowanych salonach Orange Polska, poprzez specjalny formularz elektroniczny dostępny w internecie lub telefonicznie, dzwoniąc na numer infolinii Biura Obsługi Klienta (ta ostatnia możliwość tylko do 1 kwietnia 2021 r.).

Orange Polska w ciągu 30 dni od złożenia wniosku musi przelać pieniądze na wskazany przez konsumenta rachunek bankowy.

Zgodnie z Europejskim Kodeksem Łączności Elektronicznej spółka może pobrać niewielką opłatę manipulacyjną - na podstawie decyzji zobowiązującej jej wysokość nie może jednak przekroczyć 20 zł. Zwrotowi nie będą podlegały środki powyżej nominalnej kwoty doładowania - podkreślił Urząd.

Nauczanie hybrydowe zamiast powrotu do szkół

Wideo

Materiał oryginalny: Orange musi oddać pieniądze klientom. Sprawdź, czy dostaniesz - Gazeta Wrocławska

Komentarze 2

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

b
bb
17 grudnia, 13:04, Andżelika:

Dobrze. Straciłam przez nich prawie dziesięć złotych.

Oni nie przypadkiem dostali grzywnę 20 mln. zł. .Grzywna jest udokumentowana jako od hurtowych złodziei. Bo tak to należy nazwać

A
Andżelika

Dobrze. Straciłam przez nich prawie dziesięć złotych.

Dodaj ogłoszenie