Ostrożny optymizm małopolskich firm

Grzegorz SkowronZaktualizowano 
Ogólny wskaźnik koniunktury mikro i małych firm w województwie małopolskim
Ogólny wskaźnik koniunktury mikro i małych firm w województwie małopolskim
Raport. Właściciele małych i mikroprzedsiębiorstw lepiej niż rok temu oceniają sytuację gospodarczą. O najlepszej koniunkturze mówią przedsiębiorcy z regionu nowosądeckiego.

Tak dobrze drobnym przedsiębiorcom nie było od kilku lat. Przynajmniej tak wynika z najnowszego "Raportu o sytuacji mikro i małych firm", przygotowanego na zlecenie Banku Pekao.

- Od czterech lat prowadzimy badania i tak dobrych ocen jeszcze nie mieliśmy - mówi Tomasz Kierzkowski, dyrektor operacyjny Banku Pekao. W poprzednich raportach nastroje wśród przedsiębiorców stale się pogarszały. Teraz wykazują więcej optymizmu, choć nadal z ich ocen wynika, że sytuacja jest nieco gorsza niż neutralna.

- Do stabilizacji, przy której firmy poczują się pewnie, jest jeszcze daleko - komentuje Andrzej Tutajewski, prezes Małopolskiego Porozumienia Organizacji Gospodarczych. Według niego w niektórych branżach koniunktura już się poprawia, ale np. w budownictwie nadal widać wielką niepewność i niepokój.

Na tle całego kraju nastroje małopolskich firm są nieco gorsze. Wprawdzie optymizmu wśród naszych przedsiębiorców jest więcej niż rok temu, ale według nich lepiej było przed czterema laty.

- Jesteśmy chyba bardziej ostrożni w ocenie sytuacji niż mieszkańcy innych województw - ocenia prezes Tutajewski.
Wyjątkiem są przedsiębiorcy działający na terenie regionu nowosądeckiego. Jeszcze nigdy tak dobrze nie oceniali swojej sytuacji i możliwości.

Raport Banku Pekao pokazuje też, że przedsiębiorcy nienajlepiej oceniają ostatnie 12 miesięcy, za to bardziej optymistycznie patrzą w najbliższą przyszłość. - Plany dotyczące inwestycji są ostrożne. Zapewne jednak za rok okaże się, że więcej firm zdecydowało się na nie, niż to teraz zadeklarowało - stwierdza Tomasz Kierzkowski.

W ostatnim roku w małopolskie zakłady zainwestowało 36 proc. ich właścicieli (w kraju - 40 proc.), w tym roku planuje to zrobić 30 proc. naszych przedsiębiorców (w Polsce - 32 proc.). Niepokojące jest to, że aż 92 proc. nakładów na inwestycje w mikro i małych zakładach nie przekracza 100 tysięcy złotych.

Większy optymizm wykazują właściciele niewielkich firm eksportujących swoje towary i usługi, zwłaszcza ci, dla których przychody z handlu zagranicznego stanowią sporą część obrotów. Ale te stanowią zaledwie 5 procent małopolskiego sektora małych i średnich przedsiębiorstw (w kraju to 7 proc.).

W ostatnich 12 miesiącach najwięcej eksporterów było w regionie tarnowskim (8 procent). Teraz ambitne plany mają właściciele zakładów z nowosądeckiego - eksportować chce aż 16 procent mikro i małych przedsiębiorstw (ostatnio robiło to tylko 4 proc.). W Krakowie 8 proc. firm zamierza zaangażować się na rynkach zagranicznych.

Po raz pierwszy w badaniach właściciele firm, jako największy atut dla eksportu, wskazali jakość swoich wyrobów, a nie niską cenę. - W czasie dekoniunktury konkuruje się niską ceną; jakością, gdy sytuacja się poprawia - komentuje Wiesław Bury, prezes Małopolskiej Agencji Rozwoju Regionalnego.

polecane: 60 Sekund Biznesu: Niemcy najważniejszym partnerem handlowym.

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3