Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Oświęcim. Coraz bliżej do drogi S1 i obwodnicy miasta

Bogusław Kwiecień
Na niebiesko i czerwono jest zaznaczona droga S1 z obwodnicą, która będzie budowana. Najbardziej sporny był czerwony fragment
Na niebiesko i czerwono jest zaznaczona droga S1 z obwodnicą, która będzie budowana. Najbardziej sporny był czerwony fragment
Po ponad roku wydana została w końcu decyzja środowiskowa dla tej ważnej inwestycji. Jest szansa, że budowa ruszy w 2020 roku

Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Katowicach wydała decyzję środowiskową dla budowy brakującego odcinka drogi ekspresowej S1 od Mysłowic do węzła Suchy Potok wraz z obwodnicą Oświęcimia.

To stwarza szansę, że budowa tej ważnej dla ziemi oświęcimskiej inwestycji będzie mogła rozpocząć się w 2020 r.

Sprawa wydania decyzji ciągnęła się ponad rok. RDOŚ wyznaczała kolejne terminy zasypując setkami pytań Oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Katowicach, który jest odpowiedzialny za budowę tej trasy.

- Uzyskanie decyzji środowiskowej to ważny krok. Z reguły w przypadku nowych dróg stanowi duży problem - podkreśla Marek Prusak, specjalista ds. komunikacji społecznej w katowickiej GDDKiA.

Przypomina też, że w tym przypadku ostateczny przebieg drogi, który był do przyjęcia dla mieszkańców, górników, ekologów oraz Muzeum Auschwitz-Birkenau udało się ustalić dopiero po wieloletnich negocjacjach dotyczących różnych wariantów. Pierwsze spotkania odbyły się w 2006 r.

- Teraz będzie można wreszcie przystąpić do przygotowania następnych etapów realizacji tej inwestycji - dodaje Prusak.

Jak mówił niedawno w Oświęcimiu Tomasz Kałwa, reprezentujący GDDKiA, szybkie uzyskanie decyzji środowiskowej jest warunkiem, by w 2018 r. można było ogłosić przetarg na wyłonienie wykonawcy inwestycji w systemie: zaprojektuj i wybuduj.

Z przedstawionego przez niego planu wynikało, że budowa brakującego odcinka drogi S1 wraz z obwodnicą Oświęcimia będzie mogła w takim przypadku rozpocząć się w 2020, a zakończyć w 2022 r.

Nie powinno być problemów z finansowaniem inwestycji. Trasa jest co prawda wpisana na bardzo długą listę Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023, ale w pierwszej kolejności pod uwagę będą brane projekty, które posiadają niezbędne uzgodnienia i dokumentację.

Szacuje się, że budowa drogi wraz z obwodnicą Oświęcimia ma kosztować 3,8 miliardów zł.

- O tej trasie mówi się od dawna. Dotąd wszystko kończyło się na dyskusjach i kolejnych wariantach. Może tym razem rzeczywiście ta inwestycja będzie mogła ruszyć z miejsca - ma nadzieję Maciej Palka, mieszkaniec Oświęcimia.

Razem z budowaną właśnie północno-wschodnią obwodnicą Oświęcimia odciążą miasto z ruchu tranzytowego, szczególnie drogi: krajową nr 44 i wojewódzką 933. Wtedy w mieście będą cztery mosty. Na razie są tylko dwa.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Dlaczego chleb podrożał? Ile zapłacimy za bochenek?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski