Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Katowicach wydała decyzję środowiskową dla budowy brakującego odcinka drogi ekspresowej S1 od Mysłowic do węzła Suchy Potok wraz z obwodnicą Oświęcimia.
To stwarza szansę, że budowa tej ważnej dla ziemi oświęcimskiej inwestycji będzie mogła rozpocząć się w 2020 r.
Sprawa wydania decyzji ciągnęła się ponad rok. RDOŚ wyznaczała kolejne terminy zasypując setkami pytań Oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Katowicach, który jest odpowiedzialny za budowę tej trasy.
- Uzyskanie decyzji środowiskowej to ważny krok. Z reguły w przypadku nowych dróg stanowi duży problem - podkreśla Marek Prusak, specjalista ds. komunikacji społecznej w katowickiej GDDKiA.
Przypomina też, że w tym przypadku ostateczny przebieg drogi, który był do przyjęcia dla mieszkańców, górników, ekologów oraz Muzeum Auschwitz-Birkenau udało się ustalić dopiero po wieloletnich negocjacjach dotyczących różnych wariantów. Pierwsze spotkania odbyły się w 2006 r.
- Teraz będzie można wreszcie przystąpić do przygotowania następnych etapów realizacji tej inwestycji - dodaje Prusak.
Jak mówił niedawno w Oświęcimiu Tomasz Kałwa, reprezentujący GDDKiA, szybkie uzyskanie decyzji środowiskowej jest warunkiem, by w 2018 r. można było ogłosić przetarg na wyłonienie wykonawcy inwestycji w systemie: zaprojektuj i wybuduj.
Z przedstawionego przez niego planu wynikało, że budowa brakującego odcinka drogi S1 wraz z obwodnicą Oświęcimia będzie mogła w takim przypadku rozpocząć się w 2020, a zakończyć w 2022 r.
Nie powinno być problemów z finansowaniem inwestycji. Trasa jest co prawda wpisana na bardzo długą listę Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023, ale w pierwszej kolejności pod uwagę będą brane projekty, które posiadają niezbędne uzgodnienia i dokumentację.
Szacuje się, że budowa drogi wraz z obwodnicą Oświęcimia ma kosztować 3,8 miliardów zł.
- O tej trasie mówi się od dawna. Dotąd wszystko kończyło się na dyskusjach i kolejnych wariantach. Może tym razem rzeczywiście ta inwestycja będzie mogła ruszyć z miejsca - ma nadzieję Maciej Palka, mieszkaniec Oświęcimia.
Razem z budowaną właśnie północno-wschodnią obwodnicą Oświęcimia odciążą miasto z ruchu tranzytowego, szczególnie drogi: krajową nr 44 i wojewódzką 933. Wtedy w mieście będą cztery mosty. Na razie są tylko dwa.
Strefa Biznesu: Dlaczego chleb podrożał? Ile zapłacimy za bochenek?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?