Otwarto dodatkowe bramki poboru opłat na autostradzie A4 Kraków - Katowice

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Koncesjonariusz autostrady A4 Katowice-Kraków na obu placach poboru opłat, w Mysłowicach i w Balicach, uruchomił dodatkowe bramki z przeznaczeniem wyłącznie dla płatności automatycznych.
Koncesjonariusz autostrady A4 Katowice-Kraków na obu placach poboru opłat, w Mysłowicach i w Balicach, uruchomił dodatkowe bramki z przeznaczeniem wyłącznie dla płatności automatycznych. Anna Kaczmarz
Udostępnij:
Koncesjonariusz autostrady A4 Katowice-Kraków na obu placach poboru opłat, w Mysłowicach i w Balicach, uruchomił dodatkowe bramki z przeznaczeniem wyłącznie dla płatności automatycznych.

FLESZ - Czym spowodowane są ciągłe podwyżki cen paliw i energii?

- Obecnie dostępne są już po trzy linie obsługi błyskawicznych przejazdów z aplikacjami i elektronicznym poborem opłat A4Go i Telepass w każdym kierunku, w tym osobna dla pojazdów ciężarowych. Kierowcy wybierający automatyczne metody wnoszenia opłat za przejazdy podróżują koncesyjnym odcinkiem A4 szybciej i – w przypadku pojazdów kat. 1 – również dużo taniej - informuje Rafał Czechowski, rzecznik prasowy Stalexport Autostrada Małopolska.

Wychodząc naprzeciw postulatom kierowców, ta spółka zarządzająca odcinkiem A4 Katowice-Kraków zdecydowała się zmienić organizację ruchu na placach poboru opłat w Mysłowicach i w Balicach. Obok funkcjonującej od grudnia 2016 r. linii „pomarańczowej” – skrajnej lewej bramki tylko dla pojazdów osobowych korzystających z videotollingu i A4Go, dla tych rodzajów płatności przeznaczono dwie kolejne linie. Jedna z nich obsługuje pojazdy osobowe i ciężarowe, a druga tylko pojazdy ciężarowe. Te dwa dodatkowe pasy funkcjonują jako automatyczne w sytuacji dużego natężenia ruchu pojazdów z aplikacjami i elektronicznym poborem opłat.

– Wprowadzając videotolling zapowiadaliśmy, że jeśli odsetek przejazdów z płatnościami automatycznymi będzie wzrastał, dedykujemy tym metodom kolejne bramki. Trzy pasy dla płatności automatycznych to kolejny krok w kierunku zwiększenia przepustowości placów poboru opłat naszej autostrady, ważny zwłaszcza w kontekście zbliżającego się sezonu urlopowego i wzmożonego ruchu. Kierowcy samochodów ciężarowych, którzy wybierają metody automatyczne, podobnie jak wcześniej kierowcy osobówek, zyskali osobną bramkę. Mamy nadzieję, że to jeszcze bardziej usprawni ruch i pozwoli docenić komfort przejazdów z aplikacjami i A4Go – mówi Rafał Czechowski.

Podkreśla, że rezygnacja z płatności gotówką lub kartą na rzecz automatycznych metod poboru opłat niesie ze sobą szereg korzyści. Przejazdy automatyczne są nie tylko dużo szybsze m.in. dzięki osobnym, pomarańczowym pasom, ale też w przypadku samochodów osobowych tańsze o 25 proc., co w skali miesiąca i częstych podróży niesie ze sobą znaczną oszczędność.

W sobotę (11 czerwca) w całej Polsce odbyła się blokada stacji Orlen w ramach protestu przeciwko wysokim cenom paliw. W Krakowie akcję kierowcy przeprowadzili na stacji przy ul. Grota-Roweckiego.

Kraków. Kierowcy protestowali i blokowali stacje. "Połautoma...

W SAM informują też, że od 4 lipca 2022 r., mimo zapowiadanych zmian w cenniku, zwiększających stawkę dla kat. 1 do 13 zł, opłaty dla transakcji automatycznych nadal będą o 3 zł niższe, czyli wyniosą 10 zł na każdym placu poboru. Taka stawka za przejazd obowiązywała w przypadku samochodów osobowych siedem lat temu.

Podróżujący autostradą A4 Katowice-Kraków mogą wybrać, czy chcą korzystać z elektronicznego poboru opłat A4Go, czy też zdecydować się na powiązany z aplikacjami videotolling, oparty na odczycie tablicy rejestracyjnej i wymagający tylko zarejestrowania się w pobranej na telefon aplikacji. Koncesjonariusz stale poszerza możliwość wyboru dostępnych operatorów videotollingu – w tej chwili na A4 Katowice-Kraków obsługiwane są aplikacje: Autopay, SkyCash, mPay, IKO. Videotolling jest też powiązany z kartami Orlen Flota.

Przypomnijmy, że Stalexport Autostrada Małopolska zarządza 60-kilometrowym odcinkiem autostrady A4 pomiędzy Katowicami a Krakowem. Jest to pierwsza pełnowartościowa tego typu droga w Polsce, wybudowana w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego, jako inwestycja typu brownfield – na bazie drogi powstałej w latach 70. i 80. SAM uzyskała koncesję na jej przystosowanie do wymogów autostrady płatnej oraz eksploatację w 1997 r. Wymagało to licznych inwestycji. Wszystkie projekty inwestycyjne, a także bieżące utrzymanie pasa drogowego finansowane są z przychodów z tytułu poboru opłat za przejazd odcinkiem koncesyjnym oraz kredytów pozyskanych z międzynarodowego konsorcjum bankowego. Projekt realizowany przez SAM, w odróżnieniu od innych koncesji na zarządzanie autostradami płatnymi, nie obciąża Skarbu Państwa żadnymi zobowiązaniami. Spółka nie korzysta z żadnych dotacji, czy też gwarancji Skarbu Państwa.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Otwarto dodatkowe bramki poboru opłat na autostradzie A4 Kraków - Katowice - Gazeta Krakowska

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Dziennik Polski
Dodaj ogłoszenie