Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Pączkowanie miejskich jednostek odpowiedzialnych za inwestycje

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Plan prezydenta Krakowa Jacka Majchrowskiego jest taki, aby nowymi dużymi budowami zajął się Zarząd Inwestycji Miejskich
Plan prezydenta Krakowa Jacka Majchrowskiego jest taki, aby nowymi dużymi budowami zajął się Zarząd Inwestycji Miejskich fot. Anna Kaczmarz
Prezydent zamierza powołać Zarząd Inwestycji Miejskich. To będzie kolejna instytucja w Krakowie nadzorująca budowy.

Prezydent Krakowa Jacek Majchrowski przekonuje, że powinna być jedna jednostka, która weźmie odpowiedzialność za inwestycje. Ma się ona zająć budową linii tramwajowych, obiektów edukacyjnych, mieszkalnych, kulturalnych, leczniczych, cmentarzy, a także takimi inwestycjami jak tor motocyklowo-samochodowy, kładka pieszo-rowerowa czy pawilon dla małych kotów drapieżnych w ogrodzie zoologicznym.

ZIM ma przejąć m.in. kompetencje Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu, dotyczące budowy linii tramwajowych i dróg. Wygląda na to, że prezydentowi uda się przekonać do ZIM krakowskich radnych. Zaznaczają oni jednak, że o wszystkim zadecydują szczegóły, o których będą rozmawiać podczas obrad Rady Miasta Krakowa (najbliższe zaplanowano na 15 marca).

- Na pierwszy rzut oka projekt nie wygląda źle, ale dokładnie przepytamy prezydenta o szczegóły - komentuje radny Andrzej Hawranek, szef klubu PO w Radzie Miasta Krakowa.

Podobnie wypowiada się Włodzimierz Pietrus, przewodniczący klubu PiS w RMK: - Może wyjdzie to z korzyścią dla miasta.

Szefowie obu klubów podkreślają, że powołanie ZIM to również pretekst do debaty nad ZIKiT. Tak radny Hawranek, jak i Pietrus dostrzegają, że ZIKiT nie radzi sobie odpowiednio z dużymi inwestycjami. Radny Pietrus podaje przykład ul. Myślenickiej. Po wspólnych konsultacjach służb wojewody i miasta uchylona została w drugiej instancji decyzja ZRID (o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej) na przebudowę tej ulicy. Ostatnio pisaliśmy też o tym, że ZIKiT nie podpisał w wyznaczonym terminie umowy z żadnym potencjalnym wykonawcą na budowę linii tramwajowej do Górki Narodowej, zrezygnował jeden z oferentów i trzeba będzie za nią zapłacić więcej (nie 253, a 326 mln zł). Teraz okazuje się, że opóźniona będzie przebudowa ul. Basztowej.

Prezydent zadecydował więc, że ZIKiT trzeba odciążyć od dużych inwestycji. Jednostka ta ma się skupić na utrzymaniu dróg, drobnych remontach, organizacji ruchu. To więc kolejna próba stworzenia właściwego modelu funkcjonowania zarządu dróg. ZIKiT powstał w 2008 r. Jest jednostką stworzoną na bazie dawnego Zarządu Dróg i Transportu oraz Zarządu Gospodarki Komunalnej.

Dłuższe tradycje ma funkcjonująca od 21 lat gminna spółka Agencja Rozwoju Miasta, która została powołana do realizacji inwestycji. Najważniejsze z nich to Tauron Arena Kraków, budowa ul. Turowicza, ul. Wita Stwosza i tunelu drogowego im. św. Rafała Kalinowskiego, przebudowa ronda Mogilskiego, budowa tunelu tramwajowego od ronda Mogilskiego do Dworca Głównego PKP. Teraz ARM opiekuje się halą w Czyżynach.

W ramach urzędu funkcjonuje Wydział Inwestycji (odpowiadał m.in. za budowę Centrum Kongresowego, stadionu Cracovii, a ostatnio parkingów: podziemnego przed Muzeum Narodowym i naziemnego przy hali KS Korona). Do tego mamy Zarząd Infrastruktury Sportowej, który odpowiada za inwestycje sportowe oraz Zarząd Zieleni Miejskiej nadzorujący m.in. parki. W 2014 r. miasto powołało spółkę Miejska Infrastruktura, która od ZIKiT przejęła opiekę nad strefą płatnego parkowania. MI jest także odpowiedzialna za budowę parkingów, choć do tej pory żadnego nie wybudowała. Niedawno urząd utworzył też spółkę do budowy Trasy Łagiewnickiej.

Mimo to prezydent uważa, że potrzebny jest ZIM. Z taką propozycją wyszedł już w 2011 r. Wtedy radni PO byli przeciwni takiemu rozwiązaniu (w tamtym czasie nie byli w koalicji z prezydentem). Radni wyliczali wtedy, że dla ponad 30 urzędników trzeba będzie stworzyć fundusz płacowy, który pochłonie 3 mln zł rocznie. Radny Hawranek zwraca uwagę, że wtedy mieliśmy kryzys, nie było wielu inwestycji, a teraz ich lista jest długa, a do tego trzeba je dobrze przygotowywać, by nie stracić unijnych dotacji. - A z obecnego projektu wynika, że dodatkowych kosztów funkcjonowania ZIM nie będzie - zaznacza radny Hawranek.

W magistracie zapytaliśmy, dlaczego budowami nie może się zajmować Wydział Inwestycji. Okazuje się, że ma być on zlikwidowany. Na jego bazie powstanie ZIM. Nie będzie on jednak realizował zadań sportowych (te nadal ma nadzorować ZIS) i związanych z zielenią (pozostaną w gestii ZZM). Urzędnicy wyjaśniają, że ZIM generalnie nie będzie wymagać zwiększenia zatrudnienia. Na pierwszym etapie funkcjonowania ma przejąć ok. 11 etatów z ZIKiT oraz sześć z Zespołu Ekonomiki Oświaty.

***

Inwestycje czekające na ZIM

Linie tramwajowe: w ul. Stella-Sawickiego (169,7 mln zł); ul. Meissnera - Mistrzejowice (158 mln zł ); os. Krowodrza Górka - Azory (61 mln zł );

Drogi:rozbudowa ul. Kocmyrzowskiej (195 mln zł); rozbudowa ul. Bunscha i budowa ul. Humboldta (73 mln zł); Trasy Balickiej (113 mln zł); ul. Iwaszki (22 mln zł); ul. 8. Pułku Ułanów (26,5 mln zł)

Zespoły szkolno-przedszkolne: na osiedlu Kliny (20 mln zł); na os. Gotyk (20 mln zł);

Budynki mieszkalne: przy ul. Przyzby i Zalesie (44,8 mln zł); przy ul. Wańkowicza (28,8 mln zł); przy ul. Fredry (12 mln zł);

Cmentarze: w Podgórkach Tynieckich (20 mln zł); w Ruszczy (54,5 mln zł);

Tor motocyklowo-samochodowY: 2,9 mln zł;

Centrum kultury ruczaj : 7,8 mln zł;

Budowa Kładki Kazimierz-Ludwinów : w tym roku 300 tys. zł (dokumentacja).

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski