Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Pamiętajmy o oponach

Mariusz Michalak
Podstawową informację przy zakupie da nam etykieta na oponie
Podstawową informację przy zakupie da nam etykieta na oponie Fot. archiwum
Dobieramy ogumienie. Jeśli opony mają więcej niż 3-4 lata, istnieje ryzyko, że mieszanka gumowa straciła już część właściwości i zimą nie zapewni nam pełnego bezpieczeństwa.

Jednym z elementów przygotowania samochodu do zimy jest dobór odpowiednich opon. Powinni zmienić je wszyscy kierowcy, także ci, którzy podróżują głównie po drogach w mieście, gdzie śnieg rzadziej zalega.

4-milimetrowy bieżnik

Jazda na oponach letnich w czasie zimy sprawia, że nie ma odpowiedniej przyczepności i drogi hamowania. Przyjęło się, że zmieniamy ogumienie przystosowane do warunków zimowych, kiedy średnia temperatura w ciągu doby wynosi około plus 7 stopni Celsjusza. Nie ma przepisów, które nakazywałyby ich wymianę, ale lepiej to uczynić dla własnego bezpieczeństwa. Prawidłowo funkcjonująca opona zimowa powinna mieć bieżnik o wysokości powyżej 4 mm.

Fachowcy zalecają korzystanie zawsze z czterech opon. Ich zdaniem, najkorzystniejsze jest używanie na obu osiach tego samego modelu opony.

Bardzo dobrze sprawdza się pompowanie kół azotem, dzięki któremu opony wolniej się ścierają, nie ubywa z nich powietrza i spada zużycie paliwa. Kupując używane opony zimowe należy sprawdzić datę ich produkcji. Jeśli mają więcej niż 3-4 lata, istnieje ryzyko, że mieszanka gumowa straciła już część ze swoich właściwości ściernych i nie będzie zapewniać pełnego bezpieczeństwa jazdy. Zdaniem fachowców, korzystniej jest wybrać oponę bieżnikowaną, której cena może być nawet o połowę niższa od nowej. W przypadku dłuższych przebiegów, powyżej 5 tys. km w sezonie, należy wybrać opony, które zapewnią komfort i cichą pracę.

A może opony całoroczne?

Rynek zapewnia szeroką ofertę opon zimowych, ale należy pamiętać, że najważniejsze jest dopasowanie opony do samochodu. Powinny być one identyczne na wszystkich kołach. Oprócz ceny i jakości zaleca się zwrócenie uwagi m.in. na takie parametry jak przyczepność, opory toczenia i poziom hałasu zewnętrznego.

Opony całoroczne mają gorsze parametry jazdy po śniegu od typowych ,,zimówek”, ale są znacznie skuteczniejsze od letnich. Środkowa część bieżnika ma więcej nacięć polepszających przyczepność, ale jednocześnie wykonane są one z twardszej mieszanki, co poprawia prowadzenie auta na suchym asfalcie.

Takie opony są przede wszystkim tańsze od ogumienia sezonowego, a na dodatek nie musimy ich wymieniać przed sezonem letnim lub zimowym. Jednak w przypadku ogumienia całorocznego idealnie sprawdza się powiedzenie, że jeśli coś jest do wszystkiego, to jest też do niczego.

Opony sezonowe są produkowane z odpowiednich materiałów, dzięki czemu zapewniają dużo lepsze osiągi.

Opona letnia ma przede wszystkim bieżnik, który oferuje lepszą przyczepność, a to przekłada się na krótszą drogę hamowania.

Z kolei ogumienie zimowe tworzone jest z bardziej elastycznej mieszanki, więc lepiej zachowuje się w temperaturze poniżej 7 stopni Celsjusza, a agresywny bieżnik zapewnia lepszą przyczepność i skuteczniejsze odprowadzanie śniegu oraz błota.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski