Pandemia i rynek samochodowy. #wszystkopracuje - pod takim hasłem, w oparciu o resortowe wytyczne, ruszył handel autami

Janusz Michalczak
Janusz Michalczak
Nabywcy z ulgą wracają na sprawdzone przez dekady ścieżki zakupu samochodów i do zaufanych sprzedawców
Nabywcy z ulgą wracają na sprawdzone przez dekady ścieżki zakupu samochodów i do zaufanych sprzedawców Fot. Archiwum
Na początku kwietnia w jednym z salonów samochodowych widzieliśmy klienta, którego twarz szczelnie zakrywała maseczka. Na dodatek dociśnięta goglami narciarskimi. Teraz taki obraz można już chyba odbierać jako historyczną anegdotę.

Na początku maja Związek Dealerów Samochodów (ZDS) rozpoczął akcję #wszystkopracuje, której celem jest pełny restart branży sprzedaży i serwisowania samochodów. Podstawowym założeniem programu jest poinformowanie klientów, że salony i serwisy samochodowe pracują już normalnie, choć z zachowaniem najwyższych standardów sanitarnych.

Początek maja w salonach był całkiem, całkiem...

Na podstawie zasad określonych przez Ministerstwo Rozwoju, firmy dealerskie i organizacje dealerskie w Polsce i Europie, ZDS opracował szczegółowe wytyczne działania dilerstw i obsługi klientów.

Czy klienci przekonali się już, że w motobranży wszystko pracuje? - To celne pytanie i to zadane w najlepszym momencie. Nareszcie możemy bowiem spojrzeć w przyszłość z pewnym optymizmem - odpowiada Tomasz Rytwiński, dyrektor zarządzający Polskiej Grupy Dealerów. - Opiera się na przeświadczeniu, że nastąpiło społeczne oswojenie z samą pandemią, jak i z procedurami sanitarnymi. To sprawiło, że - liczony ilością zapytań o oferty - ruch w krakowskich salonach Grupy PGD był w 2 pierwszych tygodniach maja tylko nieznacznie niższy od odnotowanego przed rokiem. Pierwsze pozytywne sygnały dali klienci flotowi. Kolejni byli zainteresowani samochodami dostawczymi, ale zaraz po nich salony zaczęli odwiedzać klienci indywidualni.

- Liczymy na wzrost zainteresowania najbezpieczniejszym obecnie środkiem transportu. I już go obserwujemy - przyznaje Tomasz Rytwiński. - Czas pokaże, czy mamy do czynienia z realizacją popytu zamrożonego na szczytowy czas epidemii, czy ze stałą tendencją. Z ożywieniem mamy do czynienia także na rynku samochodów używanych.

Czegoś takiego jeszcze branża nie przeżywała

- Zamrożenia ruchu, jakie nastąpiło pod koniec marca i w kwietniu, nawet nie próbuję porównywać z żadnym okresem w mojej siedemnastoletniej pracy w branży samochodów używanych - ocenia Dariusz Kalina, kierownik Autopunktu Krzemionki w Krakowie.

Tym bardziej zaskakujące jest tempo odradzania się rynku. W pierwszej połowie maja jego oddział odwiedziło ponad trzy razy więcej klientów niż w pierwszej połowie kwietnia.

- Choć oferowaliśmy klientom oględziny samochodów za pośrednictwem komunikacji elektronicznej „na odległość”, to jednak z ulgą wrócili na sprawdzone ścieżki zakupu i do sprawdzonych sprzedawców. - Może mamy nieco łatwiej od innych, gdyż klienci często korzystają z kontaktów, które mają zapisane w telefonach i po prostu dzwonią do sprzedawcy z pytaniem „Co macie ciekawego? Bo chciałbym wymienić…” - zastanawia się Dariusz Kalina.

Jego zdaniem w segmencie samochodów używanych nie można jeszcze jednak mówić o pełnym powrocie do normalności. Jednym z powodów jest fakt, że statystyczny klient rozważający zakup samochodu używanego woli osobiście obejrzeć samochód i wykonuje przynajmniej dwukrotnie więcej jazd testowych niż w przypadku aut nowych. Nie zapominajmy też, że ciągle patrzymy przez pryzmat zachowania dystansu społecznego i odpowiedzialnego podejścia do obowiązujących obostrzeń.

Krakowski diler Marek Golemo studzi nieco ten entuzjazm. - Pojawili się klienci, ale bardzo trudno będzie odrobić straty- stwierdza. - Efektem pandemii jest spadek sprzedaży nowych aut o 70 proc. Jeśli różnicę tę dałoby się zniwelować wskutek większej sprzedaży do 50 proc. to byłoby dużo korzystniej. Notowane przyrosty wynikają dziś w dużym stopniu z zakupów dokonywanych przez samych dilerów.

Restauracje otwarte. O czym musisz pamiętać?

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3