Park Kulturowy w Nowej Hucie już działa. Szpecące reklamy znikają z miejskiej przestrzeni. Zobacz zdjęcia przed i po

Marcin Banasik
Marcin Banasik
Z witryn sklepowych i ścian bloków zniknęły kolorowe reklamy. Z dachu jednego z budynków przy Placu Centralnym zdjęto również szpecący baner. To skutki regulacji zawartych w Uchwale o Parku Kulturowym Nowa Huta, które weszły w życie pod koniec listopada ubiegłego roku. Przedsiębiorcy mieli czas na dostosowanie się do nowych przepisów do 29 maja. Zobaczcie jak wywiązali się z tego obowiązku.

FLESZ - Uwaga nad Polskę nadciągają upały

9 listopada 2020 roku weszła w życie Uchwała o Parku Kulturowym Nowa Huta, której celem jest ochrona krajobrazu kulturowego, zabytków oraz historycznego układu urbanistycznego Nowej Huty. Regulacje dotyczą m.in. działalności usługowej w ogródkach gastronomicznych, działalności handlowej i usługowej, organizacji imprez, umieszczania tablic reklamowych, urządzeń reklamowych oraz reklam, instalowania urządzeń na elewacjach frontowych budynków oraz oświetlenia.

Park Kulturowy Nowa Huta obejmie obszar ponad 370 hektarów: plac Centralny i najstarsze osiedla, wybudowane w latach 50. i 60., jak również teren wokół Zalewu Nowohuckiego, dwór Jana Matejki z parkiem w Krzesławicach, Mogiłę z klasztorem oo. cystersów oraz aleję Solidarności wraz z budynkami administracyjnymi kombinatu.

Na terenie parku nie można zmieniać dowolnie kolorystyki elewacji oraz kształtu dachów. Wymiana stolarki okiennej, witryn sklepowych, bram czy rynien będzie możliwa przy zastosowaniu form nawiązujących do historycznych.

Uchwała o Parku Kulturowym Nowa Huta reguluje również m.in. lokalizacje ogródków gastronomicznych, umieszczanie reklam, podświetlanie budynków i prowadzenie handlu i usług. Podobnie jak na Starym Mieście obowiązują jednakowe dla wszystkich przedsiębiorców zasady dotyczące szyldów: jeden szyld dla jednej działalności, szyldy nie większe niż dwa metry kwadratowe, zakaz wyklejania witryn i innych przeszkleń, za wyjątkiem przypadków określonych w uchwale.

Urzędnicy przygotowali specjalne ulotki, plakaty i broszury informacyjne, które kolportowane są do nowohuckich przedsiębiorców. Specjalny spot emitowany jest w pojazdach komunikacji miejskiej. W informowaniu o zmianach pomagają też lokalne fundacje i stowarzyszenia, zarządcy nieruchomości, wspólnoty mieszkaniowe i parafie, które zechciały współuczestniczyć w procesie.

Neony rurkowe zostają

W odróżnieniu od parku kulturowego Stare Miasto, w Nowej Hucie można używać neonów rurkowych, z których dawniej słynęła ta dzielnica. Zabroniona będzie emisja światła i dźwięków do przestrzeni publicznej w związku z prowadzoną działalnością handlową lub usługową. Na elewacjach budynków frontowych niedopuszczalne będzie też umieszczanie urządzeń nagłaśniających i klimatyzujących od strony głównych ciągów komunikacyjnych.

Wideo

Materiał oryginalny: Park Kulturowy w Nowej Hucie już działa. Szpecące reklamy znikają z miejskiej przestrzeni. Zobacz zdjęcia przed i po - Gazeta Krakowska

Komentarze 1

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Z
Zbigniew Rusek

Neony rurkowe powinny nawet zostać odtworzone, jeśli Nowa Huta z nich słynęła.

Dodaj ogłoszenie