Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Parking do trzeciego piętra

Paweł Chwał
Parking będzie przestronny i szeroki. Poruszanie się po nim będzie proste. Wjazdy i wyjazdy będą osobne, dzięki czemu stłuczki zostaną  zminimalizowane do zera - mówi Stanisław Onak.
Parking będzie przestronny i szeroki. Poruszanie się po nim będzie proste. Wjazdy i wyjazdy będą osobne, dzięki czemu stłuczki zostaną zminimalizowane do zera - mówi Stanisław Onak. Fot. Paweł Chwał
Tarnów. Powstający obok dworca parking ma rozwiązać problem osób dojeżdżających do pracy w Krakowie. Dzienna opłata za pozostawienie na nim auta będzie o połowę tańsza niż w płatnej strefie.

340 miejsc parkingowych blisko centrum miasta, w bezpośrednim sąsiedztwie dworców: kolejowego i autobusowego, przybędzie wkrótce w Tarnowie. Wszystko dzięki budowanemu tuż za torami pierwszemu w mieście wielopoziomowemu parkingowi.

Marcin Wiejaczka jest informatykiem. Mieszka pod Tarnowem, ale pracuje w Krakowie. Obecnie dojeżdża do pracy autobusami, ale nie wyklucza, że gdy ruszy wreszcie obiecana szybka kolej, to przesiądzie się z powrotem do pociągu.
- Dojazdy zajmują mi mnóstwo czasu, lecz na przeprowadzkę do Krakowa mnie nie stać.

Zresztą żona ma dobrą pracę na miejscu, tutaj mamy dom, i trudno byłoby to wszystko rzucać, abym ja miał łatwiej - przyznaje.

Do Tarnowa przyjeżdża własnym samochodem skoro świt, a mimo to znalezienie wolnego miejsca na niepłatnym parkingu blisko dworca często graniczy wręcz z cudem. Większość jest zajętych przez osoby, które podobnie jak on, dojeżdżają później autobusami lub pociągami do Krakowa czy Rzeszowa.

- Powstający przy ulicy Do Huty parking już niedługo rozwiąże te problemy - zapewnia Jacek Chrobak, dyrektor Targowisk Miejskich, które administrują tarnowskimi parkingami. Nowoczesny obiekt, na trzech poziomach będzie w stanie pomieścić ponad 300 samochodów.

Dodatkowo znajdują się w nim również miejsca, gdzie można będzie w bezpieczny sposób zostawić motocykl i rower a także tzw. zatoczka "kiss and ride", czyli miejsce dla tych, którzy przyjadą pod dworzec odwieźć bliską osobę.

- Jeżeli inwestycja się sprawdzi i za jakiś czas okaże się, że liczba miejsc jest niewystarczająca, istnieje możliwość nadbudowy parkingu o kolejne dwa piętra. Wówczas będzie w stanie pomieścić nawet pół tysiąca aut - wyjaśnia Stanisław Onak z firmy Anko, która w błyskawicznym tempie wznosi obiekt.

Roboty zaczęły się w kwietniu, a w tym momencie już cała bryła parkingu jest widoczna z dworca PKP i rozpoczynają się prace przy dachu. Dodatkowo przebudowane są okoliczne ulice: Do Huty, Monopolowa i Grunwaldzka. Całość ma zostać ukończona w październiku.

Z parkingu na dworzec kolejowy można będzie szybko dostać się specjalnym, wykonanym już przejściem pod torami, a ci, którzy chcieliby tutaj przesiąść się do autobusu MPK, będę mogli to zrobić wygodnie na powstającej obok pętli.

- Dzienna opłata za parking wynosić będzie pięć złotych. Będziemy jednak wyrywkowo prosić o pokazanie biletu na pociąg lub autobus miejski, ponieważ ten parking jest przeznaczony dla osób, które zostawiają samochody, by przesiąść się do komunikacji kolejowej lub autobusowej. Wystarczy jednak, że kupią najtańszy bilet, żeby mogli skorzystać z tego miejsca postoju - precyzuje Chrobak.

To oznacza około 10 złotych tańszą opłatę niż za wykupienie dziennej karty postoju w strefie płatnego parkowania w Tarnowie, która kosztuje obecnie 17 złotych.

Budowa tarnowskiego parkingu wpisuje się w szerszy projekt tzw. Małopolskiej Karty Aglomeracyjnej, której posiadacze będą mogli w ramach jednego biletu zostawić auto w bezpiecznym miejscu w Tarnowie, przejechać pociągiem do Krakowa, a tam przesiąść się na tramwaj, autobus lub rower (patrz: ramka obok).

W centrum Tarnowa są duże problemy ze znalezieniem wolnych miejsc parkingowych, stąd prowadzone są przymiarki do budowy kolejnych parkingów wielopoziomowych.

Jedna z lokalizacji to wiecznie zatłoczony parking obok delegatury Urzędu Wojewódzkiego i Urzędu Skarbowego przy al. Solidarności.

FAKTY

Jeden bilet od jesieni

Uruchomienie Małopolskiej Karty Aglomeracyjnej planowane jest na 15 października br., ale korzystanie z usług kolejowych zacznie sięz dniem wejścia w życie nowego rozkładu jazdu, czyli 13 grudnia 2015 r.

Posiadacz karty MKA lub aplikacji mobilnej iMKA będzie miał możliwość skorzystania z usług: komunikacji miejskiej w Tarnowie i Krakowie, Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej i Przewozów Regionalnych, innych usług transportowych, parkingów "park&ride" w Tarnowie i Bochni oraz Czerwone Maki w Krakowie, wypożyczalni rowerów miejskich w Krakowie.

Udostępnienie użytkownikom MKA usług transportu prywatnego planowane jest w kolejnym etapie projektu (lata 2016-2020).

Zintegrowane bilety można będzie kupować m.in. w specjalnych automatach MKA, punktach obsługi klienta, w kasach Przewozów Regionalnych. Ich kontrola będzie przy pomocy specjalnych mobilnych urządzeń. Te, których używają obecnie konduktorzy w pociągach, zostaną dostosowane do obsługi MKA/iMKA.

Miliony w parking

Budowa tarnowskiego "park&ride" pochłonie 17 mln zł, z czego 11,5 mln to dofinansowanie z UE.

(PACH)

emisja bez ograniczeń wiekowychnarkotyki
Wideo

Strefa Biznesu: Czterodniowy tydzień pracy w tej kadencji Sejmu

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski