Parking przy dworcu. Dobry pomysł, ale nierealny?

Andrzej Skórka
W Małopolsce zaplanowano budowę 4 parkingów przesiadkowych. Lokalizacje w Krzeszowicach i Trzebini na razie są nieaktualne. Bochnia się waha
W Małopolsce zaplanowano budowę 4 parkingów przesiadkowych. Lokalizacje w Krzeszowicach i Trzebini na razie są nieaktualne. Bochnia się waha
Udostępnij:
Tarnowskie. W Małopolsce miała powstać sieć parkingów przesiadkowych obok dworców PKP. Teraz Bochnia rozważa wycofanie się z projektu. W Tarnowie parking powstaje, ale będzie mniej pojemny.

Parkingi Park&Ride obok dworców PKP miały ułatwić życie mieszkańcom regionu, dojeżdżającym na co dzień koleją do pracy w Krakowie.

Obecnie z planowanej sieci przesiadkowych parkingów pewna jest budowa tylko jednego – w Tarnowie. Ale powstanie on w wersji „odchudzonej” w stosunku do pierwotnych planów. Całkowite wycofanie się z takiej inwestycji rozważa natomiast Bochnia. Mimo że mogłaby liczyć na potężne unijne dofinansowanie.

Samorząd Bochni osta­tecz­nej decyzji jeszcze nie podjął. Ma się określić po zaplanowanym w najbliższych dniach spotkaniu burmistrza Stanisława Kolawińskiego z wicemarszałkiem Małopolski Romanem Ciepielą.

– Mamy sporo wątpliwości, musimy te sprawy wyjaśnić – przekonuje burmistrz Bochni. Wątpliwości dotyczą między innymi wykorzystania parkingu mogącego – zgodnie z założeniami – pomieścić ok. 200 samochodów. Władzom miasta nie podoba się to, że samochody mogliby tam zostawiać jedynie podróżujący dalej koleją. Pozostali kierowcy, choćby mieszkańcy sąsiedniego osiedla, już nie.

Urząd Marszałkowski raczej pozostanie w tej materii nie­ugięty. A ma sporo do powiedzenia, bo na budowę parkingów w ramach projektu „Integracja transportu kolejowego z transportem zbiorowym lub prywatnym” oferuje samorządom aż 85 proc. dofinansowania kosztów inwestycji.

– Parkingi mają powstać dla systemu szybkiej kolei aglomeracyjnej i w pierwszej kolejności powinny służyć pasażerom kolei – tłumaczy Roman Cie­piela. – Jeśli Bochnia nie chce rozwijać się jako centrum komunikacyjne, to być może taki parking powinien powstać w Brzesku?

Tarnów zapowiadał pod koniec ub.r. szybką budowę jeszcze większego niż bocheński parkingu. Od kolei wykupiono już tereny po południowej stronie dworca PKP. Kierowcom przesiadającym się do pociągu parking miał służyć już od przyszłorocznej wiosny.

W kwietniu z budżetu miasta nagle wycofano jednak większość planowanych w tym roku na ten cel wydatków. – Realizacja inwestycji przesunięta zostanie tylko w czasie – uspokaja Jacek Chrobak, dyrektor Targowisk Miejskich, które mają budować parking. – Istniało zbyt duże ryzyko, że prace budowlane, prowadzone zimą, mogłyby się nie zakończyć w terminie.

Targowiska przetarg już ogłosiły. Zakładają, że do końca roku zwycięzca przygotuje projekt i uzyska pozwolenie na budowę. Same zaś roboty miałyby ruszyć wiosną. W pierwotnej wersji parking miał pomieścić blisko 600 samochodów. Ostatecznie miasto ograniczy jego pojemność do 380.

Wszystkie znajdą się pod dachem trzykondygnacyjnego budynku. Zrezygnowano natomiast z budowy około 200 miejsc postojowych pod chmurką. Powód? Z obliczeń na podstawie danych o liczbie pasażerów PKP wynika, że z zapełnieniem giganta byłby spory problem. Parking w nowej wersji ma być gotowy w październiku 2015 r.

– Przesunięcie tego terminu Tarnowowi w niczym nie za­szkodzi. Remont torowiska w kierunku Krakowa przedłuża się, a liczba pasażerów korzystających w tej chwili z kolei jest niska ze względu na czas przejazdu – twierdzi Ciepiela. – Renesans kolei w regionie przewidujemy natomiast na lata 2016-17, kiedy roboty na linii kolejowej dobiegną końca.

PARKINGI PRZY DWORCACH W MAŁOPOLSCE

Tarnowski parking Park&Ride zmniejszy swoją pojemność z 580 do 380 miejsc postojowych

W pierwotnej wersji jego koszt szacowano na ok. 24 mln zł. Po odchudzeniu koszt budowy spadnie nieznacznie, bo do ok. 22,7 mln zł. Kwota ta obejmuje nie tylko budowę parkingu, ale również remont i przebudowę fragmentów ulic: Droga do Huty, Monopolowa i Grun­waldzka oraz budowę pętli autobusowej.

Bocheński parking miał pomieścić około 200 samochodów

W Krzeszowicach mowa była o parkingu na 300 miejsc. Gmina wycofała się jednak z budowy, bo nie wykupiła działki od PKP w sąsiedztwie dworca. Zrezygnowała również Trzebinia.

Województwo jednakże się nie poddaje. W nowym regionalnym programie operacyjnym zabezpieczy pieniądze na dotacje do budowy 16 parkingów Park&Ride w całej Małopolsce.

Małopolska karta

Dojeżdżający szybką koleją do pracy w Krakowie mają korzystać z Małopolskiej Karty Aglomeracyjnej – jednego biletu na różne środki komunikacji publicznej w regionie.

Taki zintegrowany bilet powinien obowiązywać od przyszłego roku. Upoważni do skorzystania z tarnowskiego Park&Ride, przejazdu pociągiem do Krakowa, a tam do skorzystania np. z tramwaju.

Władzom Bochni nie podoba się jednak, że parking ma służyć tylko pasażerom kolei.

Współpraca (MAW)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polska będzie potentatem zielonego wodoru?

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Dziennik Polski
Dodaj ogłoszenie