Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Parkingi park&ride w powiecie wielickim. Z przesiadką będzie szybciej

Jolanta Białek
Jolanta Białek
Tak ma wyglądać niepołomicki park&ride dla blisko 200 samochodów, planowany przy stacji kolejowej w Podłężu
Tak ma wyglądać niepołomicki park&ride dla blisko 200 samochodów, planowany przy stacji kolejowej w Podłężu materiały UMiG Niepołomice
Komunikacja. Pierwszy park&ride działa - na medal - w Wieliczce. Miejsc, gdzie można będzie zostawić samochód i przesiąść się do pociągu lub autobusu, powstanie w powiecie jeszcze niemal dwadzieścia. Pierwsze przetargi na wykonanie takich inwestycji - już w maju.

Rosnąca popularność podróży z przesiadką sprawiła, że gminy z powiatu wielickiego poszerzyły plany budowy park&ridów o kolejne miejsca. W gminie Wieliczka, zamiast jak zakładano jeszcze przed rokiem - pięciu nowych centrów przesiadkowych - powstanie ich dwakroć więcej. Niepołomickie tego typu projekty obejmują teraz budowę nie dwóch, ale już czterech park&ridów. Natomiast gminy Kłaj i Biskupice wyznaczą na swych terenach po dwa miejsca, gdzie można będzie skorzystać z przesiadek.

W ramach centrów przesiadkowych przybędzie w powiecie wielickim łącznie ok. 1300 miejsc postojowych. W ich budowie pomoże gminom Unia. Dotacji na ten cel formalnie jeszcze nie podzielono (to ma nastąpić w ciągu czterech najbliższych miesięcy), ale wielickie samorządy mają te pieniądze już zagwarantowane, przede wszystkim w ramach tzw. zintegrowanych inwestycji terytorialnych.Wartość wszystkich robót pod szyldem komunikacyjnych projektów sięgnie 50 mln zł.

W rejonie Niepołomic, gdzie park&ride powstaną: w Podłężu, Staniątkach, Woli Batorskiej oraz w mieście, postanowiono nie czekać na zakończenie formalności związanych z dofinansowaniem. - Przetargi w trybie zaprojektuj i wybuduj - na wykonanie centrów przesiadkowych ogłosimy w maju. Zakładamy, że prace projektowe zakończą się do grudnia, a budowa ruszy wiosną przyszłego roku .P&R powinny być gotowe w 2019 roku - mówi Szymon Urban z Urzędu Miasta w Niepołomicach.

Parkingi w Podłężu (dwa, łącznie dla 180 aut) oraz w Staniątkach (120 miejsc) będą budowane przy stacjach kolejowych. Miejskie centrum przesiadkowe, mogące pomieścić 130 samochodów oraz nowy dworzec autobusowy, powstaną na gminnej działce przy ul. Kolejowej. Także do autobusu można będzie przesiąść się na park&ride (ok. 40 miejsc postojowych) zaplanowanym w Woli Batorskiej, na działce pomiędzy przystankiem, a siedzibą gimnazjum (dziś znajduje się tam stary sklep).

Pierwszy wielicki park&ride, mający w sumie ponad 250 miejsc postojowych wybudowano przed trzema laty przy stacji PKP „Wieliczka - Park”. Centrum przesiadkowe od dawna pęka w szwach, autami zastawiony jest także każdy skrawek trawnika, aż po hotel Turówka. Na miejskim park&ride oraz okolicznych terenach parkuje codziennie co najmniej 400 samochodów. Wieliczka stara się pozyskać tam kolejny teren pod parking, ale na razie nie wiadomo, czy coś z tego wyjdzie.

Pewna jest natomiast budowa nowych kolejowych centrów przesiadkowych w gminie: w Kokotowie i Węgrzcach Wielkich. Budowa tam parkingów dla w sumie 200 aut ma ruszyć tej jesieni. Przesiadki z samochodu do pociągu będą możliwe także przy stacji w Bogucicach, ale w terminie późniejszym. P&R ma powstać tam dopiero w 2020 roku.

Szybciej - od 2018 roku - takie miejsca będą wykonywane sukcesywnie w tych rejonach gminy Wieliczka, gdzie już dojeżdżają lub mają kursować w przyszłości „kolejowe” autobusy. To pętle autobusowe: w Brzegach, Dobranowicach, Raciborsku, Podstolicach, Janowicach, Byszycach i Grajowie.

Mieszkańcy gminy Kłaj mają dostać do dyspozycji w ciągu 2-3 lat,dwa centra przesiadkowe, oba przy szybkim pociągu. Plan dla Kłaja obejmuje budowę park&ride dla 120-140 aut (na razie jest tam - oblegany - parking na 70 miejsc, gmina zamierza uporządkować tam teren tak, by było możliwe dołożenie dodatkowej przestrzeni dla aut). Natomiast w Szarowie projektowany jest park&ride mieszczący 50-70 pojazdów.

W Biskupicach, jedynej z wielickich gmin projektujących podróż z przesiadką, gdzie nie ma kolei aglomeracyjnej - będzie najskromniej.

Centra przesiadkowe powstaną w Biskupicach i Trąbkach, gdzie będą kursować w przyszłości najprawdopodobniej „wielickie” autobusy dowożące pasażerów na stację PKP.

- Na dwóch parkingach P&R powstaną łącznie 32 miejsca postojowe. Projekt przewiduje utworzenie także stanowisk bike&raid. To specjalne wiaty rowerowe - po 12 stanowisk wyposażone w solarne oświetlenie. Budowa P&R powinna ruszć jesienią tego roku - mówi Daniela Orłowska z Urzędu Gminy Biskupice.

Cztery gminy. 19 park&ride

Wieliczka
11 - tyle park&ride będzie do 2020 roku (łącznie z centrum przesiadkowym na „Wieliczka Park”). Nowe P&R, mieszczące w sumie ok. 600 aut, powstaną: w Kokotowie, Węgrzcach Wielkich, Brzegach, Dobranowicach, Raciborsku, Podstolicach, Janowicach, Byszycach, Grajowie i na os. Bogucice w Wieliczce.

Niepołomice
4 - tyle powstanie parkingów w systemie P&R, a na nich łącznie 470 miejsc dla aut. Podróż z przesiadką będzie możliwa: z Podłęża, Staniątek, Niepołomic i Woli Batorskiej.

Kłaj
2 - tyle będzie P&R, na których zmieści się w sumie ok. 200 samochodów. Gmina wybuduje takie parkingi przy stacjach PKP w Kłaju i Szarowie.

Biskupice
2 - tyle powstanie park&ridów dla łącznie 32 aut. Zostaną one wybudowane w Biskupicach i Trąbkach

[email protected]

ZOBACZ RÓWNIEŻ: Raport inwestycyjny z dróg powiatu brzeskiego i bocheńskiego

Źródło: Tarnowskie Media sp. z o.o./x-news

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski