Patent na sukces

T
Udostępnij:
Zaczęło się, jak w przypadku wielu obecnych potentatów przemysłu motoryzacyjnego, od skromnego warsztatu i chałupniczej niemal produkcji. W 1862 r. Adam Opel skonstruował swoją pierwszą maszynę do szycia i w ten sposób narodziła się firma, znana dziś na wszystkich kontynentach.

W 1999 r. firma Adam Opel AG świętuje stulecie produkcji samochodów

W 1887 r. w fabryce braci Opel zbudowano pierwszy bicykl. Kiedy pod koniec XIX wieku branża rowerowo-szwalnicza zaczęła podupadać, właściciele firmy, w której 300 pracowników montowało rocznie 18 tysięcy maszyn do szycia, zwrócili swoją uwagę na raczkujący dopiero rynek automobilowy. W 1899 r. podpisali kontrakt z Friedrichem Lutzmannem, producentem powozów i wkrótce na ulice Ruesselsheim wyjechał pojazd o, nieco przydługiej z punktu widzenia współczesnego marketingu nazwie: "Opel Patent-Motocar, System Lutzmann".
Niestety, interesy nie rozkwitły tak, jak spodziewali się tego przedsiębiorczy bracia. Rozstali się oni zatem z Herr Lutzmannem, kupując licencję na produkcję samochodów Darracq. Sprzedawano je jako "Opel-Darracq", co bynajmniej nie satysfakcjonowało ambitnych mechaników. Jesienią 1902 r. publiczność przybyła na wystawę samochodów w Hamburgu mogła podziwiać ich pierwszą, w pełni własną konstrukcję. Pojazd ten miał 10/12 KM mocy i rozwijał prędkość maksymalną 45 km/godz.
W 1909 r. na rynku pojawił się legendarny "Doktorwagen" (nazwę tę zawdzięczał popularności wśród lekarzy, których obowiązki zawodowe zmuszały do częstego podróżowania po wszechobecnych wówczas wertepach, co znakomicie znosił właśnie "Doktorwagen"), kosztujący 3950 marek, czyli o połowę mniej od modeli konkurencji. W 1924 r., kosztem miliona złotych marek, Opel, jako pierwszy producent samochodów w Niemczech, uruchomił taśmę montażową. W 1926 r. cena za model Laubfrosch spadła z 4000 do 2980 marek!
Widmo światowego kryzysu ekonomicznego powoduje jednak, że bracia Opel przekształcają rodzinną firmę w spółkę akcyjną i zaczynają się rozglądać za silnym partnerem. Znajdują takiego za oceanem. W 1929 r. 80 proc. udziałów w Adam Opel AG przejmuje General Motors, pozostawiając jednak Niemcom całkowitą niezależność w decyzjach dotyczących produkcji i handlu.
Entuzjaści motoryzacji, bardziej niż zmianami własnościowymi, emocjonują się w tym czasie wyczynami Fritza von Opla, który eksperymentuje z napędem rakietowym. Jego bolid, RAK 2, osiąga na torze w Berlinie prędkość 238 km/godz., ustanawiając rekord, który został pobity dopiero w 1934 r.
Mariaż z GM owocuje tymczasem coraz szerszym dostępem do rynków światowych. Opel pojawia się w Japonii, Chinach, licznych krajach Ameryki Łacińskiej. W połowie lat 30 jest największym producentem samochodów w Europie. W 1935 uruchamia fabrykę ciężarówek w Brandenburgu. Jednocześnie powoli wycofuje się z produkcji rowerów. Ostatecznie, w 1937 r., sprzedaje ten segment firmie NSU.
W 1940 r. z taśmy montażowej zjeżdża milionowy samochód marki Opel. Potrzeby hitlerowskiej machiny wojennej powodują jednak, że na kilka lat osobowe limuzyny ustąpiły w fabrycznych halach miejsca samolotowym podwoziom, częściom zamiennym do silników lotniczych, kuloodpornym zbiornikom paliwa itp.
Opel zapłacił za II wojnę światową wysoki rachunek. W 1944 r. alianckie bombardowania zniszczyły zakłady w Ruesselsheim i Brandenburgu (te ostatnie już się z ruiny nie podniosły). Już po kapitulacji Niemiec firmę spotkał kolejny cios - utraciła linię montażową Kadetta, która została rozmontowana i wywieziona do ZSRR w ramach reparacji wojennych.
Produkcję samochodów osobowych wznowiono w 1947 r. przedstawiając zmodernizowaną wersję przedwojennej Olympii. Trzy lata później fabryka w Ruesselsheim była już całkowicie odbudowana. Szybko również stawała na nogi cała firma.
Niemal każdy następny rok przynosił firmie Opel ważne wydarzenia: nowe fabryki, nowe modele samochodów, nowe rynki. (T)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Wideo

Komentarze

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Przejdź na stronę główną Dziennik Polski
Dodaj ogłoszenie