reklama

Pesymistyczna diagnoza szkolnictwa

Redakcja
EDUKACJA. - Nie jest dobrze - tak o stanie polskich uczelni mówi prof. Andrzej Jajszczyk z AGH, jedyny krakowski naukowiec w grupie specjalistów, opracowujących strategię rozwoju szkolnictwa. Wczoraj przedstawiono pierwsze wnioski.

Problemy z zarządzaniem uczelniami, za mało badań naukowych, słabe umiędzynarodowienie, wysoki udział wydatków osób prywatnych przy niskim udziale środków publicznych, zatrudnianie wykładowców na kilku etatach. Taki obraz szkolnictwa wyłania się z raportu "Szkolnictwo wyższe w Polsce - diagnoza", przygotowanego przez konsorcjum Ernst & Young i Instytutu Badań nad Gospodarką Rynkową. Do badania zaproszono również grupę naukowców z różnych uczelni.

- Niezależnie od sukcesów ilościowych, jakościowo polskie uczelnie nie wypadają najlepiej - mówi prof. Andrzej Jajszczyk. Jak się okazuje, system szkolnictwa wyższego coraz bardziej różni się od systemów w rozwiniętych krajach europejskich.

- Obowiązuje u nas model kariery: od studenta do profesora w jednej uczelni - mówi prof. Jajszczyk. - Wśród pracowników uczelni 90 procent stanowią doktoranci, którzy bronili doktorat na uczelni, w której są zatrudnieni. Dla porównania, w Niemczech czy w Wielkiej Brytanii jest to niecałe 10 procent - mówi prof. Jajszczyk. - Mobilność międzyinstytucjonalna nauczycieli akademickich jest więc bardzo niska.

Problemem są też badania naukowe, doceniane na międzynarodowym forum. Prowadzi je niewiele uczelni. Jak zauważają autorzy raportu, jednoczesna praca wykładowców w wielu uczelniach odbywa się często kosztem działalności badawczej.

Optymizmem nie napawa też poziom prowadzenia niektórych studiów. Z raportu wynika, że na najbardziej obleganych kierunkach, takich jak prawo, pedagogika czy ekonomia, jakość kształcenia jest niska.

- Bezpłatna nauka to fikcja. Za studia płaci obecnie blisko 60 procent studentów - mówi prof. Jajszczyk. - Udział studentów w uczelniach niepublicznych jest w Polsce wyższy nawet niż w Stanach Zjednoczonych. Większość z nich studiuje w trybie niestacjonarnym, co w krajach rozwiniętych jest bardzo rzadko spotykane.

Raport jest częścią projektu strategii rozwoju szkolnictwa wyższego do 2020 r. Na początku lutego eksperci zaprezentują rozwiązania zdiagnozowanych problemów.

- Jeśli chodzi o kwestie, czy wszyscy studenci powinni płacić czesne, to wśród naszych propozycji znajdzie się również taka, która zakłada wprowadzenie powszechnej odpłatności, a więc nie tylko na uczelniach prywatnych, ale też w państwowych - mówi prof. Jajszczyk. - Będzie jej jednak towarzyszyć system wsparcia finansowego w postaci stypendiów i kredytów. Studenci mogliby brać kredyty na początku studiów i spłacać je dopiero po zakończeniu nauki i podjęciu pracy.

(KLIM)

katarzyna.klimek@dziennik.krakow.pl

FLESZ: Elektryczne samoloty nadlatują.

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3