Piętrowy parking

Redakcja
Zielonkawy gmach z elewacją pokrytą taflami refleksyjnego szkła jest architektoniczną perełką nie tylko ulicy Wita Stwosza, ale i Tarnowa.

Intryguje nie tylko kształtem....

 Doskonały efekt jaki daje nowoczesna, zaprojektowana przez mgr. inż. arch. Marka Puchałę budowla jest jednak bezdyskusyjny. Gmach łączący ryzalitem dawny, typowy, a więc siermiężny biurowiec z nową, dobudowną częścią, stwarzającą komfortowe warunki do pracy urzędnikom, ale i do obsługi klienta, świetnie się prezentuje. Specjaliści przekonują, że nie należy załamywać rąk nad niewątpliwie wysokimi kosztami tej budowy. Nowoczesne ściany osłonowe, niemieckiego systemu "Reynaers", przez wiele lat nie będą wymagać żadnej konserwacji, poza oczywiście myciem, i pozostaną w idealnym stanie. Zaoszczędzi się więc sporo pieniędzy jakich wymagałoby odnawianie typowej elewacji. Odbijające światło szkło jest niezwykle dekoracyjne i odpowiednio konserwowane może zawsze lśnić.
 Przechodniów intryguje druga budowla, niezbyt dobrze widoczna od strony ulicy. Na zapleczu szklanego biurowca wzniesiono już konstrukcję pierwszego w Tarnowie i w sąsiednich aglomeracjach wielokondygnacyjnego parkingu. Projekt powstał w Biurze Projektów Zakładów Azotowych. Formę budynku stanowi prostopadłościenna bryła o wysokości 13 metrów, w rzucie zbliżona do kształtu litery L. Budynek jest czterokondygnacyjny podpiwniczony. Powierzchnia zabudowy wynosi 3.776,7 m kw, a całkowita przekracza 13,3 tys. m kw, powierzchnia użytkowa - 11,9 tys m2. Kubatura wynosi 56,3 tys. m3.
 W piwnicach parkingu znajdzie się miejsce dla 52 samochodów osobowych, na parterze jest 56 miejsc parkingowych. Tutaj zaprojektowano pomieszczenia techniczne obsługi sieci, pomieszczenia dla wydziału kontroli szczelności sieci gazowej, pomieszczenia na sprzęt i środki transportu pogotowia gazowego, sprzętu ciężkiego - samochody ciężarowe, autobusy, koparka. Zmieści się też 48 samochodów dostawczych i osobowych. Na pierwszym piętrze będzie można zaparkować 77 samochodów i tyle samo na drugim piętrze. Część z tych miejsc zapewne wydzierżawią właściciele pojazdów w tej dzielnicy. Stalową konstrukcję łączą dwa ślimaki z wewnętrznymi i zewnętrznymi ścianami ceramicznymi.
 Od pewnego czasu spadło tempo budowy parkingu. Inwestorem biurowca ze szkła i parkingu były Karpackie Okręgowe Zakłady Gazownictwa, które po nowym roku rozpadły się na dwie niezależne od siebie jednostki - Karpacki Zakład Gazownictwa i Regionalny Oddział Przesyłu w Tarnowie. Podzielono się majątkiem - KZG przejął zielony biurowiec, a ROP parking. Z-ca dyrektora ROP w Tarnowie Tadeusz Zawiliński twierdzi, że środki na inwestycję przekazywane są przez Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo S.A. w Warszawie, ostatnio, niestety w zmniejszonych kwotach. Przed końcem zimy - mówi dyrektor - chcemy przykryć parking, ale budowy nie skończymy tak szybko. Prace mogą potrwać nawet dwa lata.
 Parking będzie służył obydwu sąsiadującym ze sobą instytucjom, a także tarnowianom, zmotoryzowanym właścicielom samochodów z sąsiedztwa i klientom.

Krzysztofa Bik-Jurkow

Sanepid wlepia kary, sądy je umarzają

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie