Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Piosenki krakowskiej grupy Anawa powracają po prawie pół wieku w nowych wersjach Macieja Lipiny

Paweł Gzyl
Paweł Gzyl
Maciej Lipina
Maciej Lipina Sylvia C. Sosnowska
„Anawa 2.0” to tytuł nowej płyty, na której Maciej Lipina reinterpretuje klasyczne piosenki z płyty „Anawa”, jaką krakowski zespół nagrał w 1973 roku z udziałem Andrzeja Zauchy.

FLESZ - Przyjęcia do szkół i przedszkoli dzieci z Ukrainy

od 16 lat

Grupa Anawa powstała w 1966 roku jako zespół studentów Politechniki Krakowskiej. Jednym z nich był Jan Kanty Pawluśkiewicz, który stworzył większości kompozycji formacji. Największe sukcesy Anawa odnosiła, kiedy dołączył do niej Marek Grechuta. Na początku lat 70. wokalista rozstał się jednak z grupą. Wtedy jej frontmanem został Andrzej Zaucha, z którym muzycy nagrali płytę „Anawa”.

Teraz pochodzące z niej piosenki zinterpretował na nowo śląski piosenkarz Maciej Lipina. Znany jest on głównie z działalności z blues-rockową grupą Ścigani. Wciela się także w rolę Ryśka Riedla z grupy Dżem w spektaklu „Skazany na bluesa” w Teatrze Śląskim.

- Kilka lat temu w Krakowie brałem udział w koncercie z muzyką pana Jana, na którym występowali różni artyści, dla których komponował. A jako jedyny nie miałem dotąd w repertuarze jego żadnych kompozycji, więc musiałem zagrać jakiś cover. Wybrałem wtedy utwór "Ta wiara właśnie" z albumu Anawy nagranego z Andrzejem Zauchą. Wtedy Jan Kanty Pawluśkiewicz powiedział mi ciekawostkę, że nie dość, że nikt dotąd nie zagrał tego utworu jako coveru, to jeszcze sama Anawa nigdy nie zdążyła zagrać tego materiału na żywo. Ponieważ tuż po premierze albumu "Anawa" w 1973 roku, Andrzej Zaucha wyemigrował z kraju, a jak wrócił do Polski – to Anawa już grała znowu z Markiem Grechutą - mówi Maciej Lipina.

Dzięki jego wykonaniom materiał ten nabiera świeżej energii. W utworach nagranych przez wokalistę słychać przede wszystkim bluesa i rocka, ale jest w nich też miejsce na reggae czy funk. Raz są to klasyczne piosenki ze zwrotkami i refrenami, a kiedy indziej – Lipina skręca w stronę psychodelicznych improwizacji. Gościnnie na płycie udziela się Gutek i Natalia Grosiak z grupy Mikromusik.

- Są tu piosenki, które nie przypominają oryginału, ale są też takie, których nie sposób nie powtórzyć, bo tak jest lepiej dla utworu. To samo z gośćmi, którzy się pojawiają. Nie miałem jednego muzycznego klucza, tylko starałem się dopasować wokalistów do poszczególnych utworów – opowiada Maciej Lipina w Polskim Radiu.

Autorem okładki do płyty „Anawa 2.0” jest Jan Kanty Pawluśkiewicz.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: Piosenki krakowskiej grupy Anawa powracają po prawie pół wieku w nowych wersjach Macieja Lipiny - Gazeta Krakowska

Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski