Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Pociąg do Balic się opóźnia. Parkingu park&ride w Olszanicy nie zbudowali

Piotr Tymczak
W Olszanicy powstał nowy przystanek kolejowy, ale nie ma przy nim parkingu park&ride, który od lat jest tam planowany
W Olszanicy powstał nowy przystanek kolejowy, ale nie ma przy nim parkingu park&ride, który od lat jest tam planowany Fot. Adam Wojnar
Kontrowersje. Wraz z nową linią szybkiej kolei nie powstał parking na obrzeżach miasta, gdzie można zostawić auto i przesiąść się na pociąg

Oddanie linii szybkiej kolei z Dworca Głównego do Balic znów się opóźnia. Najpierw nie udało się jej otworzyć 1 września. Pociągi nie pojadą także od jutra. Na uruchomienie linii potrzebny jest co najmniej tydzień.

W sobotę widzieliśmy, jak wykonywano ostatnie prace w rejonie przystanku Kraków-Łobzów. Kolejarzy czekają jeszcze jazdy testowe. Aby linia ruszyła, muszą zostać przeprowadzone wszelkie odbiory.

Do oddanie nowego połączenia kolejowego jest jednak coraz bliżej. W ramach budowy trasy szybkiej kolei do Balic powstały nowe przystanki. Jednym z nich jest ten w Olszanicy. Miejskie plany przewidują, że powinien tam powstać parking park&ride. Twórca programu parkingowego dla Krakowa Stanisław Albricht jest zdziwiony, że taki parking nie został zrobiony teraz, aby od początku zachęcał do zostawiania samochodów i przesiadania się na pociąg.

- O tym przystanku kolejowym było wiadomo od dawna. Brak przy nim parkingu uważam za błąd - komentuje Stanisław Albricht. Jego zdaniem tam na pociąg mogliby się przesiadać kierowcy dojeżdżający do Krakowa m.in. od strony Katowic, Trzebini, Chrzanowa, Zabierzowa. - Kolej ma dużo większe możliwości niż tramwaj na przejęcie kierowców i pasażerów samochodów - zaznacza specjalista od transportu.

Dodaje, że przy przystanku w Olszanicy można zrobić też terminal autobusowy, na który dojeżdżałyby autobusy z Liszek, Czernichowa, Alwerni, Zabierzowa. Ich pasażerowie przesiadaliby się na pociąg i za kilka minut byliby na Dworcu Głównym. - To lepsze rozwiązanie niż dojazd tych autobusów na Salwator, gdzie nie mogą się pomieścić - podkreśla Stanisław Albricht.

Urzędnicy podkreślają, że nie zapomnieli o parkingu park&ride w Olszanicy. - Rozważaliśmy jego budowę na czas otwarcia nowej linii do Balic. Problemem jest jednak dojazd do przystanku w Olszanicy - informuje Łukasz Szewczyk, zastępca dyrektora Wydziału Gospodarki Komunalnej Urzędu Miasta.

Sprawdziliśmy na miejscu. Dojazd do przystanku prowadzi wąskimi uliczkami. Przy przystanku powstały małe parkingi na kilka samochodów. Stanisław Albricht zwraca jednak uwagę, że można było wybudować parking wraz z odpowiednim dojazdem. I na to urząd ma wytłumaczenie. Okazuje się, że dojazdem do parkingu docelowo ma być planowana Trasa Balicka.

Dzięki tej trasie ma się znacznie skrócić dojazd samochodem z lotniska do centrum Krakowa. W tegorocznym budżecie miasta na tę inwestycję zarezerwowano 59 911 zł. Celem na ten rok jest pozyskanie decyzji środowiskowej. Inwestycja jest realizowana wspólnie z władzami województwa. Na budowę Trasy Balickiej potrzeba ponad 300 mln zł. Plany są takie, że powstałaby ok. 2028 roku.

- Zastanawiamy się, jak wcześniej można byłoby zrobić lepszy dojazd do przystanku w Olszanicy, aby parking park&ride, który ma tam powstać, cieszył się zainteresowaniem. Jednym z rozwiązań może być np. wybudowanie fragmentu Trasy Balickiej, przykładowo, jej jednej jezdni z lotniska do przystanku w Olszanicy - mówi Łukasz Szewczyk.

Przyznaje, że rozwiązanie takie jest zbieżne z oczekiwaniami zarządu lotniska, który chciałby w rejonie przystanku w Olszanicy zlokalizować również parkingi dla użytkowników obiektów portu lotniczego oraz firm działających w jego otoczeniu. Według zarządu Międzynarodowego Portu Lotniczego Balice dla takich parkingów brak jest już miejsca w bezpośrednim sąsiedztwie lotniska.

- Taki dojazd do przystanku w Olszanicy z lotniska to około kilometr drogi. Jego budowa nie powinna być wielkim problemem, ani wydatkiem. Trzeba tylko trochę chcieć - komentuje Stanisław Albricht. Według niego w Olszanicy mógłyby początkowo powstać mniejszy park&ride na ok. 100-200 aut, a docelowo wielki parking nawet na kilka tysięcy pojazdów. Samochody mogłyby tam zostawiać na dłużej osoby, które lecą w podróż samolotem.

Oprócz przystanku w Olszanicy, w ramach budowy nowej linii do Balic, powstały też przystanki Zakliki i Młynówka. Przy nich również zrobiono parkingi na kilka miejsc. Zdaniem Stanisława Albrichta tam też mogłyby powstać parkingi park&ride.
Zmodernizowano również przystanek w Łobzowie. W jego sąsiedztwie jest parking na ok. 20 aut.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Pociąg do Balic się opóźnia. Parkingu park&ride w Olszanicy nie zbudowali - Dziennik Polski

Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski