Pociągi pojadą nową trasą przez Kraków? Eksperyment na "małej obwodnicy"

Arkadiusz Maciejowski
Stacja PKP w Swoszowicach ma się stać wielkim centrum przesiadkowym. Zostanie przebudowana Anna Kaczmarz / Dziennik Polski / Polska Press
Urzędnicy i kolejarze zapowiadają budowę przystanków dla Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej. Kontrowersji jednak nie brakuje

Prezes Kolei Małopolskich zapowiedział, że od grudnia pociągi zaczną kursować - pilotażowo - po tzw. małej obwodnicy kolejowej Krakowa. Część składy z Wieliczki tradycyjnie pojedzie do Dworca Głównego PKP, a część w rejonie Zabłocia skręci w prawo i przez Dąbie dojeżdżać będzie na Olszę.

Na Olszy pociągi będą kończyć trasę na zbudowanym niedawno tymczasowym przystanku PKP. Tam też mają zaczynać trasę w drodze powrotnej. - Takie rozwiązanie pozwoli nam zwiększyć liczbę kursów z Wieliczki do Krakowa. W szczycie komunikacyjnym na trasie Wieliczka - Kraków Olsza będzie kursowało dziesięć par naszych pociągów - zapowiada Grzegorz Stawowy, prezes Kolei Małopolskich. - To rozwiązanie pokaże też, jaki jest potencjał „małej obwodnicy” - mówi prezes Stawowy.

Brakuje przystanków

Wspomniana „mała obwodnica”, po której obecnie kursują głównie pociągi towarowe, prowadzi dokładnie od stacji Kraków Mydlniki przez Łobzów, Olszę, Wieczystą, Dąbie i Zabłocie do stacji Kraków Płaszów. Jej potencjał, o którym wspomina prezes Stawowy, byłby większy, gdyby znajdowało się na niej więcej przystanków, na których mogłyby się zatrzymywać pociągi pasażerskie - np. w rejonie al. Pokoju oraz ul. Mogilskiej. Wtedy podróżni dojeżdżający do Krakowa, mogliby tam z pociągu szybko i sprawnie przesiąść się chociażby do pojazdów MPK. Kolejarze mówią jednak wprost, że w najbliższym czasie na takie nowe przystanki nie ma szans.

- PLK nie ma w tym momencie w planach uruchamiania innych przystanków na tej trasie. Przewoźnicy nie zgłaszali do nas takiego zapotrzebowania - informuje Piotr Hamarnik z biura prasowego PKP PLK. Kolejarze zaznaczają jednak, że powstaną jednak inne stacje i przystanki, na innych liniach, które będą wykorzystywane w ramach Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej (SKA). W 2019 r. otwarty ma zostać - budowany obecnie - przystanek kolejowy Kraków Bronowice w rejonie Armii Krajowej, z czterema nowymi peronami. Będą się na nim zatrzymywały pociągi jadące m.in. na lotnisko.

Przystanek w Bronowicach powstaje w ramach modernizacji linii kolejowej Kraków-Katowice, z kolei w ramach trwającej dobudowa dodatkowych torów dla SKA - od centrum miasta do Bieżanowa - powstaną dwa inne nowe przystanki kolejowe. Jeden w rejonie Hali Targowej, drugi na os. Złocień. Powinny być gotowe w 2020 r.

Wczoraj urzędnicy miejscy ogłosili, że do końca 2019 roku przebudowana zostanie stacja Kraków Swoszowice. Ma stać się węzłem przesiadkowym. Przy stacji powstanie parking, który pomieści 150 aut. Kierowcy będą mogli zostawić tam samochody, by dojechać pociągiem do centrum. Z kolei do 2020 roku nowe przystanki PKP mają powstać też w rejonie os. Piastów i na Prądniku Czerwonym.

Studium i co dalej?

Uruchomienie kursów na „małej obwodnicy” i budowa kilku stacji będzie kolejnym, ale jednak małym krokiem do rozwoju szybkiej kolei w mieście, która byłaby alternatywą dla zakorkowanych ulic. Pod koniec 2017 roku, na zlecenie miasta, za 170 tys. zł. powstało opracowanie wskazujące, które z istniejących tras można wykorzystać w ramach SKA. Firma Altrans zarekomendowała przystosowanie do ruchu pasażerskiego trasy towarowej z Nowej Huty m.in. przez Luboczę, os. Piastów, Prądnik Czerwony, al. 29 Listopada, ul. Prądnicką - i dalej po już istniejącej trasie SKA - do lotniska. Dokument ten miał być wskazówką do konkretnych działań ale... tych brak.

- Wokół tego opracowania niewiele się działo przez ostatni rok. Jesteśmy na etapie konsultacji i zbierania opinii m.in. od PKP w sprawie zaproponowanych tras. Następnie będą podejmowane działania, ale trudno mi na razie określić jakie. Na razie koncentrujemy się na budowaniu poszczególnych przystanków kolejowych - przyznał wczoraj Włodzimierz Zaleski z magistrackiego Wydziału Gospodarki Komunalnej.

KONIECZNIE SPRAWDŹ:

Wideo

Komentarze 25

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

k
krakus

Po taki wuj, ze ktos z Olszy moze chciec odwiedzic znajomego w Biezanowie i jest blyskawicznie omijajac centrum i korki.

k
krakus

Jak ludzie nie beda wiedziec i nie bedzie latwego dojscia z okolicznych domow to tak moze byc.

g
gniewosz plamisty

potem rzecznik ZIKiTu, teraz został pisiewiczem w PKP ?... Ale się porobiło... ;)))

k
krakus

Oprocz samych przystankow musza byc tez drogi dojscia z osiedla, bo do tej pory w calym miescie tory kolejowe sa przewaznie tak odgrodzone od miasta i mieszkancow, ze bardzo ciezko do nich dojsc. Co jest naturalne, bo miasto odgradzalo sie od halasu pociagow. A i tereny blisko torow byly przewaznie terenami pelnych smieci i melin.

A
Andrzej

Czy kolej dojedzie kiedyś na os. Ruczaj? Do lat 90. istniała bocznica Opatkowice - Kobierzyn. Gdyby ją przywrócić i przedłużyć do ul. K. Bunscha, to byłaby super alternatywa dla zakorkowanej Kapelanki.

B
Bartosz Klimek

Sporadycznie korzystam z Kolei Małopolskich i moim zdaniem ich oferta jest już całkiem blisko cywilizowanych standardów. Pociągi jeżdżą w miarę punktualnie, w Wieliczce przebudowano infrastrukturę w sensowny sposób (P&R, dodatkowe parkingi, automaty biletowe), pociągi jeżdżą w szczycie co 30 min., podróż do Dworca Głównego trwa 20 min. Sporo ludzi z tego korzysta. Teraz przez przebudowę w Krakowie jest gorzej, no ale to stan przejściowy.

a
antykom

Zmieniono konkurs aby STAWOWY mógł pracować bez wymaganego wykształcenia jako prezes w Agencji Mienia Wojskowego. Gdy ich wyrzucono, POSIEWICZE opanowali Zarząd Sejmiku Małopolskiego. Następnie uczyniono z niego prezesa KOLEI MAŁOPOLSKICH . Takie są rządy POSIEWICZÓW w Krakowie. Ilu takich stawowych POSIEWICZOW w Krakowie.

r
rex

Gdzie Olsza a gdzie CHZakopianka

Z
Zawiedziony koleją

Kolej jest potrzebna wyłącznie kolejarzom, pasażerów traktuje się jak zło konieczne. Tak ogromne pieniądze wydawane na kolej nijak się mają do oferowanych usług. Rozwalenie kolei na spółki było dużym błędem. Kolej nadal funkcjonuje w głębokiej komunie z Panami Naczelnikami którzy są władcami swoich księstw udzielnych. Choćby państwo wpompowało w nich jeszcze miliardy nadal nic się nie zmieni.........Szkoda czasu i nerwów.

j
jkj

I żeby zdobyć głosy wyborców z Olszy, takie właśnie wciskają kity.

D
Dan

Metro, szybki tramwaj.. Hmmm... Tutaj mamy możliwość, poprawienia komunikacji w Krakowie. Wykorzystanie istniejącej infrastructure. Gdyby jeszcze do tego doszło połączenie kolejowe Niepołomic!

Ł
Łukasz i jeGo Graficy

Tanio. Za wycieraczkami.

d
dawno zrobione

Już dawno powinna powstać szybka kolej miejska , to odciążyłoby Kraków od samochodów i ułatwiłoby ludziom dojazdy do pracy, Gibała taką proponuje w swoim programie

r
res

nawet teraz

564456AD

ja bym wołał aby dodali trasę np. do Skawiny przez Płaszów i Łagiewniki. Multum ludzi dojeżdża i pracuje albo w Skawinie i Centrum biurowym przy Zakopiańskiej

Dodaj ogłoszenie