reklama

Pociągi szybciej dojadą z Krakowa do Warszawy

Arkadiusz Maciejowski
Arkadiusz Maciejowski
Zaktualizowano 
Po zamontowaniu nowego systemu pociągi z Krakowa do Warszawy będą mogły jeździć z prędkością 250 km/godz. Andrzej Banas / Polska Press
Kolejny krok do przejazdu pociągów z prędkością do 250 km/h z Warszawy do Krakowa. Na Centralnej Magistrali Kolejowej europejski system zarządzania ruchem kolejowym za 314 mln zł zapewni szybkie i bezpieczne podróże.

WIDEO: ZAKAZ WSTĘPU

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały dziś (30.09.2019 r.) umowę o wartości 314 mln zł na zaprojektowanie i budowę systemu i nowoczesnych urządzeń sterowania ruchem kolejowym na ok. 210 km linii Centralnej Magistrali Kolejowej od Korytowa do Zawiercia. Zawarto tez umowę na budowę wiaduktu drogowego na CMK w Zachorzowie Kolonii za ok. 26 mln zł. Inwestycje zapewniają podnoszenia prędkości pociągów na linii do 250 km/h.

– Inwestycje z Krajowego Programu Kolejowego poprawiają dostęp do kolei i ofertę połączeń w regionach i między nimi. Nowoczesne systemy i zmodernizowane tory na Centralnej Magistrali Kolejowej zapewnią wyższy komfort i bezpieczeństwo podróżującym między Warszawą a południem Polski. W 2023 r. czas przejazdu ze stolicy do Krakowa i Katowic skróci się do poniżej 2 h. CMK będzie pierwszą linią w kraju, na której pociągi pojadą z prędkością powyżej 200 km/h – mówi Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

W ramach inwestycji na trasie zamontowane zostaną urządzenia i system ERTMS/ETCS poziomu 2. Będą dostosowane do współpracy z nowymi urządzeniami sterowania ruchem pociągów na stacjach Psary, Góra Włodowska oraz posterunku Knapówka. Dzięki nowemu wyposażeniu linii m.in. tzw. czterostawnej samoczynnej blokadzie liniowej zapewniony będzie wymagany poziom bezpieczeństwa szybkich pociągów jadących z prędkością do 250 km/h. Nowe lokalne centrum sterowania (LCS) w Idzikowicach będzie nadzorowało ruch pociągów i pracę urządzeń na linii od Korytowa do Zawiercia.

W LCS przewidziano również symulator urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Będzie on odwzorowywał urządzenia i prace na Centralnej Magistrali Kolejowej i służył szkoleniu przede wszystkim dyżurnym pracującym na CMK.

– Zabudowa systemu ERTMS/ETCS poziomu 2 to kolejna inwestycja PLK na ważnej magistrali. Modernizowana jest obecnie stacja techniczna w Idzikowicach, która usprawni przejazd pociągów. Przebudowujemy i budujemy bezkolizyjne skrzyżowania, by CMK była przystosowana do bezpiecznego przejazdu z prędkością do 250 km/hi. Efektem inwestycji na Centralnej Magistrali Kolejowej będzie także sprawniejsze zarządzanie ruchem kolejowym – mówi Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Na koniec 2023 r., po wykonaniu wszystkich prac torowych oraz zabudowie i uruchomieniu systemu ERTMS/GSM-R, na linii CMK planowany jest przejazd pociągów z prędkością do 250 km/h.

Projekt „Wdrożenie systemu ERTMS/ETCS poziom 2, wraz z budową LCS oraz samoczynnej blokady liniowej, na odcinku linii kolejowej nr 4, Korytów – Zawiercie” jest realizowany w ramach inwestycji „Modernizacja linii kolejowej nr 4 - Centralna Magistrala Kolejowa etap II”. Prace w systemie „projektuj i buduj” zaplanowano na lata 2019 – 2023. Inwestycja o wartości 314 mln zł jest finansowana ze środków budżetowych. Budowa systemu GSM-R na CMK jest realizowana w ramach komplementarnego ogólnopolskiego projektu.

Nowe systemy na Centralnej Magistrali Kolejowej

ERTMS (European Rail Traffic Management System) poziomu 2 wykorzystuje system łączności bezprzewodowej GSM-R i nowoczesne technologie IT. Składa się z dwóch elementów: Europejskiego Systemu Sterowania Pociągiem (European Train Control System, ETCS) i systemu łączności GSM-R (GSM-Railways). Jego działanie polega na wykorzystaniu urządzeń przytorowych systemu ETCS i systemu Kolejowej Radiokomunikacji Ruchomej GSM-R. Odpowiedniego przystosowania wymagają także urządzenia pokładowe w lokomotywach.

Dzięki systemowi ETCS, lokalizacja i prędkość pociągów są na bieżąco weryfikowane m.in. przez umieszczone na torach czujniki, tzw. eurobalisy, które przesyłają sygnały o wszelkich zmianach na trasie do wyposażonej w komputer lokomotywy. Informacje, wraz z danymi o warunkach przejazdu, dopuszczalnej prędkości i położeniu innych pociągów, trafiają na pulpit maszynisty. Dzięki temu kierujący pociągami uzyskują dane niezbędne do bezpiecznego prowadzenia pociągów. System analizuje decyzje maszynisty i w przypadku zignorowania ostrzeżeń, automatycznie dostosuje prędkość pociągu do panujących warunków.

Uzupełnieniem sytemu ETCS jest system komunikacji bezprzewodowej GSM-R. Zapewnia on wymianę informacji pomiędzy urządzeniami pokładowymi a centrum sterowania radiowego (RBC). Umożliwia także łączność głosową oraz jednoczesny odbiór i nadawanie komunikatów między osobami odpowiedzialnymi za bezpieczeństwo ruchu – dyżurnymi, dyspozytorami, maszynistami i obsługą techniczną.

Wdrożenie systemu ERTMS pozwala m.in. na szybszą jazdę pociągów przy jednoczesnym zachowaniu wysokiego poziomu bezpieczeństwa. Sprawniejsze zarządzanie ruchem kolejowym wpływa na ograniczenie ryzyka zdarzeń na kolei. Wprowadzenie systemu na liniach kolejowych w Polsce umożliwi pociągom, poruszającym się po europejskich liniach kolejowych, swobodne przekraczanie granic.

Umowy:

- „Wdrożenie systemu ERTMS/ETCS poziom 2, wraz z budową LCS oraz samoczynnej blokady liniowej, na odcinku linii kolejowej nr 4, Korytów – Zawiercie” – wykonawca konsorcjum – Bombardier Transportation (ZWUS) Polska Sp. z o.o. oraz Krakowskie Zakłady Automatyki S.A.

- Budowa skrzyżowania dwupoziomowego (wiaduktu drogowego) nad linią kolejową nr 4 Grodzisk Mazowiecki – Zawiercie i likwidacja przejazdu kolejowo-drogowego w km: 95,136 - wykonawca „INTOP Warszawa” Sp. z o.o.

Czytaj także

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 2

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
30 września, 13:37, Gość:

Ale pociąg będzie wtedy pożerał mnóstwo prądu! Może 160 km/h dla pociągów ekspresowych wystarczy, 200 km/h - wyjątkowo. Dlaczego to pojazdy samochodowe mają mieć drastyczne ograniczenia szybkości a z pociągów chcą wyduszać więcej niż daje fabryka?

Teoretycznie ma Pan rację - przy wyższej prędkości będzie większe zużycie energii. Praktyka mówi jednak coś innego - pociąg musi się stać bardziej konkurencyjny wobec samolotów i samochodów ( czas przejazdu ! ). Tylko w ten sposób można zachęcić ludzi do przesiadania się na ten środek transportu. A nawet przy prędkościach rzędu 200 km/godz zużycie energii na pasażera jest w pociągu znacznie niższe, niż w samochodzie a tym bardziej samolocie. Przypomnę, że po uruchomieniu Eurostar na trasie Londyn Paryż samolotowy ruch pasażerski na tej trasie spadł o ponad 50%.

G
Gość

Ale pociąg będzie wtedy pożerał mnóstwo prądu! Może 160 km/h dla pociągów ekspresowych wystarczy, 200 km/h - wyjątkowo. Dlaczego to pojazdy samochodowe mają mieć drastyczne ograniczenia szybkości a z pociągów chcą wyduszać więcej niż daje fabryka?

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3