Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Pociągi typu Acatus 2 przestały kursować

ŁUKASZ GRZYMALSKI
Przedwczesne zużycie kół sprawiło, że nowoczesny tabor znika z regionalnych szlaków FOT. PAWEŁ CHWAŁ
Przedwczesne zużycie kół sprawiło, że nowoczesny tabor znika z regionalnych szlaków FOT. PAWEŁ CHWAŁ
KOLEJ. Cztery nowoczesne pociągi elektryczne typu Acatus 2 przestały jeździć po torach Małopolski. Jak informują kolejarze z Przewozów Regionalnych, w pojazdach tych przedwcześnie zużyły się koła. Piąty Acatus jest jeszcze zdolny do wożenia pasażerów.

Przedwczesne zużycie kół sprawiło, że nowoczesny tabor znika z regionalnych szlaków FOT. PAWEŁ CHWAŁ

Barbara Węgrzynek z Małopolskiego Zakładu Przewozów Regionalnych poinformowała: - Użytkujemy pięć pojazdów typu Acatus 2. Obecnie kursuje jeden. Cztery oczekują na wymianę zestawów kołowych. Pierwszy z tych pojazdów przebywa u producenta. Wymiana zestawów w nim potrwa około trzech tygodni. Przewidywany czas wymiany we wszystkich pojazdach to około trzech do czterech miesięcy.

Węgrzynek mówi, że sprzęt zużył się przedwcześnie.

Pojemne, nowoczesne pociągi trafiały do Małopolski od stycznia 2011 r. Acatusy sprawiły, że podróże koleją regionalną odbywały się w ciszy i komforcie. Te wygodne, z punktu widzenie pasażera, pociągi wyprodukowała spółka Pesa Bydgoszcz.

Producent przyznaje, iż zestawy kołowe zużyły się przed czasem. Jednak rzecznik firmy Michał Żurowski oświadcza też, że sprzęt został zaprojektowany prawidłowo i że Pesa nie poczuwa się do winy. Powiedział: - Trwa badanie przyczyn zużycia.

Także Warszawska Kolej Dojazdowa ma problemy z produktami Pesy. - Zestawy kołowe w pociągach EN97, w naszej opinii, zużywają się zbyt szybko. Specjaliści z Pesy próbują rozwiązać ten problem we współpracy z jednostką badawczą, która projektowała konstrukcję części jezdnych. Mamy czternaście sztuk EN97. Zużycie zestawów kołowych sprawia ostatnio, że zawsze trzy lub cztery pojazdy są wyłączone z eksploatacji - mówi Krzysztof Kulesza z WKD.

Rzecznik Pesy przekonuje, iż problemy ze stołecznymi EN97 nie mają nic wspólnego ze stanem Acatusów (EN77) w naszym regionie.

Małopolskie pociągi zostały kupione przez samorząd wojewódzki. Cena pięciu sztuk, według archiwalnego komunikatu Urzędu Marszałkowskiego, wyniosła 91 mln zł.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Co dalej z limitami płatności gotówką?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski