Wybudowane zostaną tam parkingi park&ride, z których będą mogli korzystać nie tylko krakowianie, ale także mieszkańcy sąsiednich gmin: m.in. Zielonek i Michałowic.
Zaniedbana pod względem komunikacyjnym północ Krakowa od lat czeka na taką inwestycję. Na terenie Prądnika Czerwonego nie ma żadnej linii tramwajowej, dlatego dojeżdżający do pracy i dowożący dzieci do szkoły godzinami tkwią w korkach. Teraz pojawiła się szansa, że to się zmieni. Trwają właśnie konsultacje, podczas których przestawiane są trzy warianty budowy przystanku. – Najbardziej podoba się ten wariant, który zakłada przebudowę wiaduktów nad torami – mówi Dominik Jaśkowiec, radny Dzielnicy III Prądnik Czerwony.
Mieszkańcy mają jednak jedno zastrzeżenie do projektu: ich zdaniem parkingi P&R, zaplanowane na 140 miejsc, mogą okazać się zbyt małe. Ich zdaniem powinny mieć kilka razy więcej miejsc.
W ramach inwestycji przewiduje się budowę dwóch peronów przy torach kolejowych. Nad nimi pojawią się kładki dla pieszych o szerokości 4,50m, z których będzie można zejść lub zjechać rowerem na perony. Do pociągu ma być możliwość przejścia chodnikami i schodami. Będą też windy przystosowane do przewozu rowerów.
Wyposażenie peronów uwzględnia instalację megafonową, zegarową oraz system informacji podróżnych.
W jednym z wariantów przewiduje się rozbudowę odcinka ul. Reduta, pomiędzy ul. Meiera i ul. Powstańców oraz przebudowę wiaduktu w ciągu ul. Reduta. Powstanie na nim ścieżka rowerowa oraz chodnik.
Wyznaczono też parkingi: park&ride przy przystanku oraz typu kiss&ride wraz z postojami dla taksówek. Powstaną one w następujących miejscach:
- parking północny – wykonany w nasypie, przylegający do ul. Meiera,
- parking środkowy – na nasypie kolejowym pomiędzy liniami kolejowymi obejmujący parking typu kiss&ride, postój taksówek, oraz sześć miejsc postojowych dla osób niepełnosprawnych, z rezerwą na ewentualną rozbudowę parkingu w kierunku zachodnim,
- parking południowy przy ul. Powstańców – dostosowany do możliwości ładowania pojazdów elektrycznych.
Powstaną również wiaty rowerowe dla 50 – 70 pojazdów – w zależności od wariantu.
Zaprojektowano także zatokę autobusową wraz z przystankiem przy ul. Powstańców, co umożliwi bezpośrednie dojście od autobusu do parkingu południowego i na kładkę dla pieszych.
Inwestycja uwzględnia planowaną budowę ul. Iwaszki wraz z wiaduktem na przedłużeniu ul. Strzelców. – Budowa tego przystanku przyczyni się do zmniejszenia natężenia ruchu drogowego i poprawy jakości powietrza. Przystanek Kraków Prądnik Czerwony razem z planowanym przystankiem Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej Kraków os. Piastów będą ważnymi węzłami komunikacyjnymi zlokalizowanymi w północnej części miasta – podkreśla Dominik Jaśkowiec.
Prace nad budową przystanku mają rozpocząć się jesienią przyszłego roku i potrwają ok. 12 miesięcy.
Dojazd do centrum z północy Krakowa ułatwi także budowa nowej linii tramwajowej (od ronda Barei) łączącej planowaną pętlę tramwajową na os. Górka Narodowa z nową linią tramwajową Meissnera – Mistrzejowice.
WIDEO: Mówimy po krakosku - odcinek 9. Co oznacza słowo "ducka?
Autor: Gazeta Krakowska, Dziennik Polski, Nasze Miasto
Follow https://twitter.com/dziennipolskiDołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?