Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Pociągiem na Prądnik Czerwony

Agnieszka Maj
Agnieszka Maj
Wizualizacja przystanku kolei aglomeracyjnej na Prądniku Czerwonym.
Wizualizacja przystanku kolei aglomeracyjnej na Prądniku Czerwonym. CE Project Group
W 2019 roku mieszkańcy Prądnika Czerwonego będą mogli dojechać koleją aglomeracyjną do centrum Krakowa. Przystanek Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej „Prądnik Czerwony” powstanie u zbiegu ulic: Powstańców, Reduta oraz Meiera, przy dwóch liniach kolejowych. Jedna z nich prowadzi do centrum miasta, druga to obwodnica.

Wybudowane zostaną tam parkingi park&ride, z których będą mogli korzystać nie tylko krakowianie, ale także mieszkańcy sąsiednich gmin: m.in. Zielonek i Michałowic.

Zaniedbana pod względem komunikacyjnym północ Krakowa ­ od lat czeka na taką inwestycję. Na terenie Prądnika Czerwonego nie ma żadnej linii tramwajowej, dlatego dojeżdżający do pracy i dowożący dzieci do szkoły godzinami tkwią w korkach. Teraz pojawiła się szansa, że to się zmieni. Trwają właśnie konsultacje, podczas których przestawiane są trzy warianty budowy przystanku. – Najbardziej podoba się ten wariant, który zakłada przebudowę wiaduktów nad torami – mówi Dominik Jaśko­wiec, radny Dzielnicy III Prądnik Czerwony.

Mieszkańcy mają jednak jedno zastrzeżenie do projektu: ich zdaniem parkingi P&R, zaplanowane na 140 miejsc, mogą okazać się zbyt małe. Ich zdaniem powinny mieć kilka razy więcej miejsc.

W ramach inwestycji przewiduje się budowę dwóch peronów przy torach kolejowych. Nad nimi pojawią się kładki dla pieszych o szerokości 4,50m, z których będzie można zejść lub zjechać rowerem na perony. Do pociągu ma być możliwość przejścia chodnikami i schodami. Będą też windy przystosowane do przewozu rowerów.

Wyposażenie peronów uwzględnia instalację megafonową, zegarową oraz system informacji podróżnych.
W jednym z wariantów przewiduje się rozbudowę odcinka ul. Reduta, pomiędzy ul. Meiera i ul. Powstańców oraz przebudowę wiaduktu w ciągu ul. Reduta. Powstanie na nim ścieżka rowerowa oraz chodnik.

Wyznaczono też parkingi: park&ride przy przystanku oraz typu kiss&ride wraz z postojami dla taksówek. Powstaną one w następujących miejscach:

- parking północny – wykonany w nasypie, przylegający do ul. Meiera,
- parking środkowy – na nasypie kolejowym pomiędzy liniami kolejowymi obejmujący parking typu kiss&ride, postój taksówek, oraz sześć miejsc postojowych dla osób niepełno­sprawnych, z rezerwą na ewentualną rozbudowę parkingu w kierunku zachodnim,
- parking południowy przy ul. Powstańców – dostosowany do możliwości ładowania pojazdów elektrycznych.
Powstaną również wiaty rowerowe dla 50 – 70 pojazdów – w zależności od wariantu.
Zaprojektowano także zatokę autobusową wraz z przystankiem przy ul. Powstańców, co umożliwi bezpośrednie dojście od autobusu do parkingu południowego i na kładkę dla pieszych.

Inwestycja uwzględnia planowaną budowę ul. Iwaszki wraz z wiaduktem na przedłużeniu ul. Strzelców. – Budowa tego przystanku przyczyni się do zmniejszenia natężenia ruchu drogowego i poprawy jakości powietrza. Przystanek Kraków Prądnik Czerwony razem z planowanym przystankiem Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej Kraków os. Piastów będą ważnymi węzłami komunikacyjnymi zlokalizowanymi w północnej części miasta – podkreśla Dominik Jaśkowiec.
Prace nad budową przystanku mają rozpocząć się jesienią przyszłego roku i potrwają ok. 12 miesięcy.

Dojazd do centrum z północy Krakowa ułatwi także budowa nowej linii tramwajowej (od ronda Barei) łączącej planowaną pętlę tramwajową na os. Górka Narodowa z nową linią tramwajową Meissnera ­– Mistrze­­jowice.

WIDEO: Mówimy po krakosku - odcinek 9. Co oznacza słowo "ducka?

Autor: Gazeta Krakowska, Dziennik Polski, Nasze Miasto

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski