Pod estakadami kolejowymi w centrum Krakowa powstanie park! [WIZUALIZACJE, ZDJĘCIA]

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Władze Krakowa podpisały porozumienie z PKP PLK w sprawie zagospodarowania terenów pod estakadami kolejowymi w centrum Krakowa. Powstaną tam tereny zielone i rekreacyjne. ZZM
Władze Krakowa podpisały porozumienie ze spółką PKP Polskie Linie Kolejowe dotyczące dzierżawy terenów pod estakadami kolejowymi w centrum Krakowa. Na obszarze 1 ha w miejscu starych nasypów kolejowych wzdłuż ul. Blich (między ul. Kopernika i Grzegórzecką) w 2022 roku pojawią się ciągi pieszo-rowerowe, dużo zieleni oraz miejsca wypoczynku i rekreacji. W taki sposób zostanie zagospodarowana pierwsza część przestrzeni, jaka połączy Stare Miasto z Grzegórzkami. W kolejnym etapie zmiany mają dotyczyć odcinka między placem przy Hali Targowej a ul. Miodową.

– Podpisywana umowa to dowód na to, że kolejowe inwestycje nie tylko skracają czas przejazdów, zwiększają komfort podróży i likwidują wykluczenie komunikacyjne, ale również korzystnie zmieniają warunki życia w Krakowie. Dzięki inwestycjom rządowym mieszkańcy zyskają atrakcyjne miejsca do spędzania wolnego czasu – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

- Wiele słyszymy z ust opozycji, że Prawo i Sprawiedliwość inwestuje tylko tam, gdzie samorządami kierują członkowie PiS albo ich sympatycy. Jestem przekonany, że to wydarzenie i wszystko to, co dzieje się w Krakowie - przypomnę o budowie północnej obwodnicy miasta, wsparciu w przebudowie ulic Igołomskiej czy alei 29 Listopada, ale też wspomnę inwestycje w innych rejonach kraju: budowę tunelu pod Świną w Świnoujściu, domknięcie ringu drogowego wokół Łodzi, czy o planach przebudowy autostrady A4 w rejonie Wrocławia - to jest dowód na to, że rząd PiS inwestuje tam, gdzie jest to potrzebne bez względu na to, kto zarządza miastem - dodał minister Adamczyk.

Prezydent Krakowa Jacek Majchrowski podkreślił: – Przekazany teren będziemy mogli zagospodarować w formie zielonego terenu rekreacyjnego – tak jak chcieli tego mieszkańcy w konsultacjach. Nie jest to chwalenie, podlizywanie się, ale stwierdzenie faktu - mogę wyraźnie powiedzieć, że Andrzej Adamczyk jest za moich czasów pierwszym ministrem, który naprawdę załatwia istotne sprawy dla Krakowa. Dzięki niemu, dyrekcji PKP PLK i oczywiście miastu po zagospodarowaniu terenów pod estakadami kolejowymi w centrum Kraków zostanie połączony w jedną całość.

Głównym założeniem I etapu projektu jest stworzenie nowej zielonej przestrzeni publicznej - Parku Kolejowego między Grzegórzkami i Starym Miastem. Powstaną tam ścieżki piesze i rowerowe wzdłuż inwestycji kolejowej, a otoczenie ma stanowić zieleń. Na odcinku między ul. Kopernika i Grzegórzecką zaplanowano m.in. ogród sensoryczny, plac zabaw w postaci miasteczka kolejowego (znajdzie się tam m.in. zabawowe urządzenie wielofunkcyjne przypominające formą pociąg wchodzący w skład taboru Kolei Małopolskich) i tzw. psią strefę. - To będzie wybieg dla zwierząt, z wyjątkiem dzików - zaznaczył prezydent Majchrowski.

- W tym roku będziemy prowadzić prace projektowe i chcemy uzyskać wszystkie niezbędne zgody. Budowę pierwszego etapu Parku Kolejowego planujemy w 2022 roku. Postaramy się zakończyć prace do 2023 roku. Zamierzamy też podpisać porozumienia z PKP PLK w sprawie kolejnych odcinków terenów pod kolejowymi estakadami, tak by zagospodarować je w kolejnych latach. Docelowo mieszkańcy mają otrzymać do dyspozycji zielone i rekreacyjne tereny o powierzchni około 5 hektarów - poinformował Piotr Kempf, dyrektor Zarządu Zieleni Miejskiej.

Umowa podpisana przez tę miejską jednostkę i PKP PLK dotycząca dzierżawy terenów pod estakadami na odcinku między ul. Kopernika i Grzegórzecką będzie obowiązywać od 1 lipca przez 10 lat. W tym czasie samorząd będzie zobowiązany do urządzenia i utrzymania terenu pod obiektami kolejowymi.

Kolejne obszary pod estakadami mają być przekazywane miastu przez PLK etapami, wraz z postępem prac budowlanych. W drugim etapie (od ul. Grzegórzeckiej do ul. Miodowej), mają zostać zrealizowane : strefa rekreacyjna, parkingi rowerowe oraz strefy: wielofunkcyjna (usługowa, handlowa, kulturalna), spotkań, sportowa (w tym: koszykówki, piłki nożnej, fitness i skatepark).

W trzecim etapie (od ul. Dekerta do ul. Limanowskiego) zaplanowano strefę rekreacyjną, plac zabaw, ogród społeczny oraz strefy gastronomiczną, relaksacyjną i sportową (w tym: workout, skatepark, boisko wielofunkcyjne).

Przypomnijmy, że w centrum Krakowa (pomiędzy ul. Kopernika i Miodową) XIX-wieczny nasyp kolejowy zastąpiły dwie estakady, o łącznej długości 700 metrów. Na obiektach są budowane dodatkowe tory i nowy przystanek Kraków Grzegórzki. Pod torami, w miejscu nasypu, pomiędzy filarami estakad, powstała nowa przestrzeń o wielkości niemal trzech boisk piłkarskich.

Kolejowa rewolucja w centrum Krakowa odbywa się w ramach prac na linii kolejowej E 30 na odcinku Kraków Główny Towarowy - Rudzice wraz z dobudową torów linii aglomeracyjnej. Prace rozpoczęły się w połowie 2017 r. W ramach tej inwestycji powstają też trzy nowe mosty nad Wisłą oraz kładka pieszo-rowerowa (ma zostać wybudowana przy finansowym współudziale gminy Kraków). Całość prac to koszt ponad 1 mld zł. Inwestycja w pełni miała zakończyć się w pierwszej połowie 2021 r., ale są opóźnienia. Obecnie szacuje się, że całe przedsięwzięcie najwcześniej zakończy się w połowie 2022 r. (wtedy ma powstać trzeci z nowych mostów nad Wisłą).

Religia i etyka w szkole. Kto ma kształcić nauczycieli etyki?

Wideo

Materiał oryginalny: Pod estakadami kolejowymi w centrum Krakowa powstanie park! [WIZUALIZACJE, ZDJĘCIA] - Gazeta Krakowska

Komentarze 5

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

k
krakus do potęgi

Rośliny do życia potrzebują światła i wody, krakowianie potrzebują miejsc gdzie mogą pozostawić swoje samochody żeby móc pójść do domu. Ten pierwszy warunek jest raczej trudny do spełnienia. Ten drugi raczej w tych okolicznościach wydaje się dziecinnie prosty do spełnienia. Przypuszczam że ci, którzy podejmują takie decyzje nie mają problemów z zaparkowaniem swojego auta i w swojej arogancji zupełnie mają w głębokim poważaniu szerokie rzesze obywateli Krakowa. Czy życie w tym mieście musi oznaczać codzienny stres z powodu arogancji władz tego miasta? Myślę, że po następnych wyborach nowe władze tego miasta będą żyć jego problemami i ich mieszkańców. Obecne to banda zapatrzonych w siebie nieudaczników.

L
Lukasz

te estakady kolejowe będą z dziurkami na deszcz ze pod nimi roślinność nie uschnie? Cuda i dziwy w grodzie Kraka. A niech im rośnie.

g
gość co ma dość

Problem wody dla roślin pod samymi estakadami - było już o tym mówione wiele razy. Wprawdzie na aktualnie przedstawionych wizualizajach jest lepiej jednak projektanci dalej przedstawiają zieleń która wchodzi pod estakadę. Rośliny bez wody umierają a na nawodnienie nie ma co liczyć ! (to tak dla przypomnienia dla pracujących nad projektem planistów) :-)

pozdrawiam

k
krowa robi muu !

Pytania:

- Czy, i do kiedy zostanie zakończona realizacja tzw. kolei aglomeracyjnej, ew.na jakim jest etapie zaawansowania ?

-Kto imiennie odpowiada za tą inwestycję, i jakie konsekwencje poniesie, jeśli zostanie spartolona ?

-Czy do czasu zakończenia (odbioru technicznego) dotychczas już zrealizowane (?) etapy tej budowy, będą wykorzystywane dla celów komunikacji miejskiej, czy też zostaną pozostawione, aby niszczały.

p
podatnik

A świnie potrafią latać.

PKP kłamie bardziej niż nasz nieudolny rząd ale tylko troszkę.

Dodaj ogłoszenie