Pod koniec roku rozpocznie się budowa nowej linii...

Pod koniec roku rozpocznie się budowa nowej linii tramwajowej na Górkę Narodową

Zdjęcie autora materiału
Arkadiusz Maciejowski

Aktualizacja:

Dziennik Polski 24

Nowa linia tramwajowa do ul. Zakopiańskiej rozpoczynać będzie się na Kurdowanowie. Obecnie trwa tam przebudowa pętli
1/15
przejdź do galerii

Nowa linia tramwajowa do ul. Zakopiańskiej rozpoczynać będzie się na Kurdowanowie. Obecnie trwa tam przebudowa pętli ©fot. ZIKiT

- Pod koniec roku rozpoczną się prace przy budowie nowej linii tramwajowej na Górkę Narodową. Równocześnie w przygotowaniu są kolejne odcinki: z Kurdwanowa do ulicy Zakopiańskiej, z Krowodrzy Górki na Azory i przez ulice Meissnera i Dobrego Pasterza do Mistrzejowic - informują urzędnicy z Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu.
W ZIKiT przekonują, że przygotowania do budowy linii na Górkę Narodową są już na ostatniej prostej. - W połowie maja projektanci mieli już gotowy projekt i mogli złożyć dokumenty potrzebne do uzyskania najważniejszej decyzji – zezwolenia na realizację inwestycji drogowej. Rozpoczęcie prac jest planowane na czwarty kwartał tego roku - zaznaczają urzędnicy.

W ramach inwestycji powstanie torowisko o długości ok.
5,5 kilometra. Z pętli Krowodrza Górka poprowadzi na północ, przez dwupoziomowe skrzyżowanie z ulicą Opolską. Na wysokości ulicy Pachońskiego skręci na wschód i przez ulicę Siewną dojedzie do ulicy Bociana. Tam z kolei skręci na północ, by doprowadzić do nowej pętli niedaleko granicy miasta, w pobliżu al. 29 Listopada.

Przy trasie tramwajowej powstaną trzy parkingi Park&Ride: przy pętli na Górce Narodowej (300 miejsc) i dwa mniejsze na około 100 samochodów (jeden na wysokości pętli Krowodrza Górka, drugi w rejonie ul. Szopkarzy przy ul. H. Pachońskiego).

– Budowa ma się zakończyć w czwartym kwartale 2020 roku. Projekt jest tak przystosowany, aby można było realizować 520 kursów na dobę. To będzie zupełnie nowa jakość z punktu widzenia mieszkańców północnych osiedli Krakowa, ale też i konkretna zachęta dla mieszkańców sąsiednich gmin, by pozostawili swoje samochody na parkingach i kontynuowali podróż komunikacją miejską – mówi Iwona Król, zastępca dyrektora Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu.

Wzdłuż Trasy Łagiewnickiej


Równocześnie nowa linia tramwajowa będzie powstawać na południu miasta. Jest przewidziana w ramach rozpoczętej już budowy Trasy Łagiewnickiej i połączy pętlę na Kurdwanowie z linią do Borku Fałęckiego. Część trasy tramwaj pokona w tunelu, który będzie przebiegał pomiędzy sanktuariami Miłosierdzia Bożego i Jana Pawła II. Przy wybudowanym niedawno moście nad Wilgą, łączącym obydwa miejsca kultu, powstanie podziemny przystanek. Łącznie linia tramwajowa ma mieć 2,3 km długości i znacząco ułatwi podróżowanie pomiędzy Kurdwanowem a Borkiem Fałęckim i Ruczajem.

Na Azory

Miasto ma też inne plany związane z rozbudową sieci tramwajowej. Zarząd Inwestycji Miejskich przygotowuje budowę linii na Azory. Podobnie jak ta na Górkę Narodową, ma się ona rozpoczynać na pętli Krowodrza Górka. Tramwaj pojedzie wzdłuż ulicy Opolskiej i dojedzie w miejsce obecnej pętli autobusowej. Co istotne, ZIM chce przy tej okazji przygotować również dokumenty potrzebne do uzyskania decyzji środowiskowej dla dalszej części inwestycji, a więc dla przedłużenia nowej linii na północ, wzdłuż ul. Jasnogórskiej w rejon ul. Chełmońskiego.

– Chcemy wyłonić wykonawcę jeszcze w tym roku. Tak, by decyzję ZRID uzyskać w drugiej połowie 2019 roku i zaraz potem rozpocząć prace budowlane – zapowiada Jan Machowski, rzecznik prasowy ZIM.

Do Mistrzejowic

ZIKiT natomiast pracuje nad pierwszą w Krakowie inwestycją tramwajową realizowaną w trybie partnerstwa publiczno-prywatnego. Założenie jest takie, by to komercyjny partner wyłożył środki na budowę, miasto zaś wypłacałoby mu przez okres prawie 24 lat ustaloną w umowie opłatę. Firma zajmowałaby się również utrzymaniem wybudowanego odcinka.

Obecnie trwa etap składania wniosków przez firmy, które chciałyby wziąć udział w postępowaniu. Dialog techniczny z potencjalnymi wykonawcami potrwa około 15 miesięcy. Na zaprojektowanie linii tramwajowej potrzeba ok. 1,5 roku, a na jej budowę – kolejne dwa.

Linia ma prowadzić od al. Jana Pawła II z przez ulice Meissnera, Młyńską, rondo Młyńskie, Lublańską, Dobrego Pasterza, Krzesławicką, Bohomolca do pętli w Mistrzejowicach przy ul. Ks. Jancarza.

– Te wszystkie inwestycje przyniosą znaczącą poprawę komfortu podróżowania komunikacją miejską po Krakowie. Powstaną nowe połączenia, które skrócą czas podróży. Z myślą o zwiększającej się sieci kupujemy też nowe tramwaje i rozbudowujemy infrastrukturę na zajezdniach – wylicza wiceprezydent Tadeusz Trzmiel.

ZOBACZ KONIECZNIE:



WIDEO: Poważny program

Źródło: Gazeta Krakowska, Dziennik Polski, Nasze Miasto

Komentarze (9)

Dodajesz komentarz jako: Gość

Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

Liczba znaków do wpisania:

zaloguj się

Autor komentarza nie dodał zdjęcia
3,2,1,... i wybory

KRK (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 6

Pomiędzy "rusza" a "rozpocznie się pod koniec roku" jest zasadnicza różnica. Ale przed wyborami jaśnie panujący JM niejedną radosną pseudo-nowinę nam ogłosi.

Autor komentarza nie dodał zdjęcia
Łukasz Gibała za Majchrowskiego

Krk. Krk (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 5 / 2

Będzie szybciej, sprawniej i lepiej.

Pan postkomunista mógłby w końcu odpocząć na stare lata w rodzinnym Sosnowcu

Autor komentarza nie dodał zdjęcia
Wkrótce, pod koniec roku

abe (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 4

To chyba dlatego ludzie na zdjęciach ubrali się zawczasu w ciepłe rzeczy.

Autor komentarza nie dodał zdjęcia
W magistracie spadły gacie

Tanio okazja, skarpety polecam (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 6

Dialog technizny 15 miesięcy-dobre! I Potem pluralizm wykonawczy 5 lat i Majchrobusem z Sosnowca podróż za jeden uśmiech w pełni.

Autor komentarza nie dodał zdjęcia
Łatwy zarobek

zarobkowicz (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 5

Jakby płacono 5 zł za niespełnienie deklaracji z pozoru pewnych w inwestycjach miejskich, byłbym bogaty. Co to za zdanie: pod koniec roku ROZPOCZNĄ się prace...czy na etacie w ZIKiT pracuje...rozwiń całość

Jakby płacono 5 zł za niespełnienie deklaracji z pozoru pewnych w inwestycjach miejskich, byłbym bogaty. Co to za zdanie: pod koniec roku ROZPOCZNĄ się prace...czy na etacie w ZIKiT pracuje jasnowidz, który nie czerpie nic z podobnych oświadczeń w sprawach chociażby Krakowskiej, Królewskiej, Igołomskiej...itd. Ciekawi mnie, czy ten jasnowidz przewidział odwołanie od decyzji, czy założył czysty przebieg postępowania dla inwestycji, na trasie której znajdziemy pewnie i setki stron postępowania, a przynajmniej jedną niezadowoloną. Przecież nie dalej niż dwa miesiące temu dopiero ruszono z projektem. Gdzie Rzym, a gdzie Krym? Każdy obyty chociaż trochę z inwestycjami (nawet swojego domu jednorodzinnego) stwierdzi, że terminy podawane to jakaś kiełbasa wyborcza.zwiń

Autor komentarza nie dodał zdjęcia
Nie budować tramwaju przez Meissnera do Mistrzejowic!

Zgłoś naruszenie treści / 1 / 8

Tej linii nie budować, gdyż - ja mówią wtajemniczeni- -powstałaby ona kosztem komunikacji autobusowej, a to jest nie do przyjęcia. Trzeba wprowadzić bezwzględny priorytet dla autobusów na...rozwiń całość

Tej linii nie budować, gdyż - ja mówią wtajemniczeni- -powstałaby ona kosztem komunikacji autobusowej, a to jest nie do przyjęcia. Trzeba wprowadzić bezwzględny priorytet dla autobusów na sygnalizacjach świetlnych na ciągu Brodowicza-Olszyny-Pilotów-Młyńska-Lublańska-Dobrego pasterza-Andersa (z wariantem bora-Komorowskiego). Precz z tramwajem przez Meissnera i Młyńską. Za "podniesienie ręki" na jakąkolwiek linię autobusową w Krakowie trzeba życzyć urzędnikowi, który dopuści się takiej decyzji tego, by go na pasach rozjechał autobus (najlepiej przegubowy, pędzący 120 km/h). Trzeba likwidować tramwaje. zwiń


Autor komentarza nie dodał zdjęcia
Ale

emeryt krakowski (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 6

nie bierz więcej tych środków psychoaktywnych !!

Autor komentarza nie dodał zdjęcia
A tramwaj do Mistrzejowic ?

Burmistrz Nowej Huty (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 6

zapewne trzeba bedzie postawic prywatna uczelnie przy jego trasie i wtedy jego budowa ruszy z kopyta


Autor komentarza nie dodał zdjęcia
Ludzie nie gorączkujcie się; nie od razu Kraków

skuba (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 2

Ta linia była wnioskowana do budowy w 1909 roku. Przy okazji negocjacji w sprawie przyłączenia do Krakowa Prądnika Białego i Górki Narodowej została zapisana jako życzenie obu ww gmin (ale bez...rozwiń całość

Ta linia była wnioskowana do budowy w 1909 roku. Przy okazji negocjacji w sprawie przyłączenia do Krakowa Prądnika Białego i Górki Narodowej została zapisana jako życzenie obu ww gmin (ale bez deklaracji strony krakowskiej, żeby nie było nieporozumienia). W czasie oczekiwania na decyzję pozytywną urzędowało kilkunastu prezydentów miasta, w tym rekordziści zasiadania na tym stanowisku: Juliusz Leo i Jacek Majchrowski. Skoro ten ostatni wreszcie wszystko do budowy przygotował, to się cieszmy i pilnujmy dobrze radnych, których wybierzemy (chyba) w jesieni. To oni zatwierdzają i poprawiają budżet miasta. zwiń

Najnowsze wiadomości

Zobacz więcej

Najczęściej czytane

Polecamy

Wideo