Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Podatkiem w polskiego średniaka?

Zbigniew Bartuś
Zbigniew Bartuś
Żaden podatek nie pomoże drobnym kupcom, bo wielcy mają możliwości jego obejścia
Żaden podatek nie pomoże drobnym kupcom, bo wielcy mają możliwości jego obejścia fot. Karolina Misztal
Kontrowersje. Sztandarowy pomysł PiS miał osłabić obce hipermarkety. A najbardziej cierpią rodzime sieci handlowe, walczące z potentatami.

Od początku września obowiązuje w Polsce podatek od sprzedaży detalicznej. Według wyborczych zapowiedzi PiS, miały go płacić sieci marketów należące do obcych potentatów. Ostatecznie rząd zdecydował się opodatkować wszystkich, z wyjątkiem małych kupców.

Daninę w wysokości 0,8 proc. obrotów musi płacić każda firma, której przychody z handlu detalicznego przekroczą w miesiącu 17 mln zł. Przy obrotach przekraczających 170 mln zł stawka rośnie do 1,4 proc. W gronie płatników są wszystkie obce markety, ale i Poczta Polska, stacje Orlenu i Lotosu, a przede wszystkim średnie polskie sieci, jak krakowska Alma, Piotr i Paweł, Stokrotka, PoloMarket, Agata Meble, Media Expert i Polskie Składy Budowlane.

- Przyjęte rozwiązanie chroni małe i średnie firmy, bo one są z podatku zwolnione - tłumaczy Adam Abramowicz, poseł PiS, który koordynował w Sejmie prace nad ustawą. Dodaje, że rocznie znika z polskiego krajobrazu ok. 5 tysięcy małych sklepów.

- Żaden podatek nie pomoże drobnym kupcom, bo wielcy gracze mają wiele możliwości obejścia daniny albo przerzucenia jej na kogo innego - studzi entuzjazm Wiesław Jopek, prezes Krakowskiej Kongregacji Kupieckiej. Jego zdaniem, popełnione w przeszłości błędy, zwłaszcza wpuszczenie hipermarketów oraz galerii handlowych do centrów miast i osiedli, doprowadziły do nieodwracalnych już zmian w polskim handlu.

- Dziś drobnym kupcom pomóc może jedynie zakazanie wielkim sklepom handlu w niedziele, ale tak, by drobne rodzinne sklepy mogły wtedy handlować - wyjaśnia prezes Jopek.

Drobni małopolscy kupcy mówią, że wprawdzie nie zapłacą nowego podatku, ale nie oznacza to wcale, że go nie odczują. - Handel to system naczyń połączonych - tłumaczy nam właściciel wiejskich sklepików pod Krakowem. I podkreśla, że już sama zapowiedź wprowadzenia nowego podatku doprowadziła do „brutalnych poczynań wielkich sieci”. Do internetu wyciekły m.in. pisma wysyłane przez potentatów do polskich dostawców - głównie producentów żywności - z żądaniem obniżenia cen o 2 proc i więcej oraz wyjaśnieniem, że ma to ścisły związek z planowaną daniną.

Andrzej Gantner z Polskiej Federacji Producentów Żywności przyznaje, że na wieść o poczynaniach gigantów również średnie polskie sieci zaczęły naciskać na dostawców, żeby im dali takie same obniżki.

- Ale jak jesteś mniejszy, to nie masz takiej siły perswazji jak Biedronka czy Tesco - ciągnie podkrakowski kupiec. Zwraca uwagę, że zachodnim gigantom o wiele łatwiej uzyskać korzystne ceny również od wielkich europejskich i globalnych producentów żywności, chemii gospodarczej, elektroniki itp., bo dogadują się z nimi na poziomie europejskim czy wręcz światowym.

Przedstawiciele średnich polskich sieci żalą się, że w sytuacji, gdy ich rentowność wynosi około 1,5 proc., nowy podatek odbierze im cały zysk, który przeznaczały dotąd na rozwój. Robert Krzak z Forum Polskiego Handlu, zrzeszającego wymienione wcześniej rodzime sieci, zauważa, że większość firm ograniczyło lub całkiem wstrzymało inwestycje i ekspansję.

Poseł Abramowicz radzi dostawcom, by nie ulegali szantażowi sieci handlowych i próbowali sprzedać swój towar komu innemu, np. mniejszym sklepom i sieciom, które nie zapłacą podatku. Dla rodzimych średnich sieci nie ma jednak żadnej rady. Te próbują więc wyjść z pułapki same.

Prowadząca w całym kraju ok. 400 marketów w elektroniką sieć Media Expert w ostatnich miesiącach podzieliła się na prawie czterysta małych firm i ma teraz strukturę zbliżoną do tej, jaką od początku przybrała w naszym kraju jej największa konkurentka - niemiecka sieć Media Markt i Saturn. Pojedynczy sklep należący do pojedynczej firmy nie zapłaci nowego podatku…

[email protected]

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski