Podczas epidemii koronawirusa Stalexport zarobił więcej na autostradzie A4

Piotr Ogórek
Piotr Ogórek
Autostrada A4
Autostrada A4 Arkadiusz Gola / Polskapresse
Grupa Kapitałowa Stalexport Autostrady, zarządzająca płatnym odcinkiem autostrady A4 Kraków-Katowice, przedstawiła dane finansowe za I kwartał 2020 roku. Co ciekawe, pomimo tego, że powodu epidemii koronawirusa ruch na A4 spadł, to zyski Stalexportu są wyższe, niż rok temu.

FLESZ - Znamy stawki za połączenia międzynarodowe

I kwartał tego roku to dla Grupy Kapitałowej Stalexport Autostrady spadek natężenia ruchu na autostradzie A4 Katowice-Kraków, skutkujący niższymi przychodami ze sprzedaży, którym jednak towarzyszy wyższy niż przed rokiem zysk netto.

W I kwartale 2020 r. przychody Stalexportu osiągnęły poziom ok. 73,2 mln zł i były o ok. 7,7 proc. niższe niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. Natomiast zysk netto wzrósł z 5 mln zł w I kwartale 2019 r. do blisko 32 mln zł obecnie. Skąd taka różnica? M.in. z powodu tego, że wynik z roku 2019 uwzględniał obciążenie kosztem z tytułu płatności na rzecz Skarbu Państwa.

Mniejszy ruch na autostradzie

Spadek przychodów jest wynikiem niższego natężenia ruchu na autostradzie A4 Katowice-Kraków, spowodowanego ograniczeniami w przemieszczaniu się, jakie wprowadzono w Polsce i w Europie w marcu w związku z pandemią koronawirusa. W I kwartale 2020 roku średnie natężenie ruchu na autostradzie A4 Katowice-Kraków spadło o ponad 10 proc. w stosunku do I kwartału 2019 roku i wyniosło 37,7 tys. pojazdów na dobę.

Podczas korzystania z autostrady kontakt z drugim człowiekiem jest minimalny, ale Stalexport prowadzi szereg działań, aby zabezpieczeń zarówno użytkowników autostrady, jak i swoich pracowników, którzy mają kontakt z klientami. Priorytetem jest zminimalizowanie liczby transakcji "kontaktowych" – gotówkowych, kartami bankowymi czy paliwowymi. Dostępne na koncesyjnym odcinku A4 automatyczne metody płatności – powiązany z aplikacją Autopay videotolling oraz elektroniczny pobór opłat A4Go i Telepass – nie wymagają zatrzymywania się przy bramkach, otwierania okna w samochodzie, podawania gotówki lub karty, czy odbierania reszty i paragonu.

Opłaty bezdotykowe

Rekomendując kierowcom taki sposób wnoszenia opłat za przejazd, przedłużono obowiązywanie stawek preferencyjnych dla bezkontaktowych płatności automatycznych do końca czerwca tego roku. Dodatkowo, na tablicach elektronicznych VMS zainstalowanych nad autostradą wyświetlane są komunikaty zachęcające do korzystania z płatności bezgotówkowych - kart płatniczych lub przejścia na automatyczne metody płatności. W tej chwili już około 30 proc. transakcji w tygodniu odbywa się bezkontaktowo.

Dla korzystających z elektronicznego poboru opłat w czerwcu uruchomiony zostanie nowy system sprzedaży A4Go, umożliwiający bezpieczne, zdalne wypożyczanie oraz doładowywanie urządzeń pokładowych, a także wygodną obsługę konta użytkownika przez internet. Koncesjonariusz pracuje obecnie nad wdrożeniem płatności przy użyciu aplikacji SkyCash.

Wszyscy pracownicy bramek na autostradzie A4 Katowice-Kraków zostali przeszkoleni w związku z pandemią koronawirusa. Są wyposażeni w jednorazowe rękawice, maseczki, płyny dezynfekcyjne, chusteczki suche oraz nawilżane. Nad oknami kabin poboru opłat zainstalowane są kurtyny powietrzne, które zapobiegają dostawaniu się powietrza do wnętrza. Wykonywana jest również cykliczna dezynfekcja kabin. Inkasenci poinstruowani zostali o konieczności wystawiania czytników kart bezstykowych na zewnątrz kabin, dzięki czemu możliwe jest samodzielne użycie karty przez kierowcę. Grafik pracy inkasentów jest układany tak, aby jak najmniej osób miało ze sobą kontakt.

Wideo

Materiał oryginalny: Podczas epidemii koronawirusa Stalexport zarobił więcej na autostradzie A4 - Gazeta Krakowska

Komentarze 2

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

K
Karol

Niech ktoś z rządu PiS zaprzeczy, że umowa zawarta między polskim rządem prawicowego AWS a tzw. Staleksportem, w tajnej umowie która do dziś jest nie do ruszenia, to tak naprawdę umowa na pralnię brudnych pieniędzy włoskiej mafii, banku watykańskiego i Opus Dei. Reprezentantem AWS był minister Emil Wąsacz który obecnie dziwnym trafem jest prezesem Stalexportu.

Potwierdzam wpis ' grzega '. Autostrada na trasie Kraków- Katowice została wybudowana za czasów PRL. To jeden z najwiekszych przekrętów III RP, gdzie Ministerstwo Infrastruktury udzieliło spółce Stalexport S.A. koncesji na eksploatację oraz przystosowanie zbudowanego, odcinka przyszłej A4, relacji Katowice – Kraków, do wymogów płatnej autostrady. Ptaszki ćwierkają , że to właśnie ta tajna umowa była przyczyną śmierci gen. Papały, Leppera i wielu innych którzy dotarli do prawdy i w różny sposób chcieli to ujawnić albo wykorzystać. Nie da się zapomnieć jak przed wyborami, przyszły minister infrastruktury w rządzie PiS Andrzej Adamczyk zarzekał się , że odtajni umowę i rozliczy jej twórców. Zapytajcie go teraz o tą umowę. Już nie kozaczy.

g
grzeg

Jeździłem tą trasą jeszcze wtedy, gdy była PUBLICZNĄ WŁASNOŚCIĄ, normalną publiczną drogą, za publiczne pieniądze. A teraz? Nawet śmiać się już nie chce.

Dodaj ogłoszenie