Podłęże czeka odnowa. Remont za 20 mln zł ruszy za rok

Jolanta Białek
Jolanta Białek
archiwum
Inwestycje. Trwa przygotowywanie dokumentacji dla przebudowy ulic w rejonie podłęskiej stacji PKP.

Przebudowa obejmie ulice: Kolejową, Trawniki, Za Torem i Stawową. - Projektujemy też nową drogę, o długości ok. 400 m, która ułatwi dojazd od strony północnej: od ronda na trasie wojewódzkiej do stacji PKP - wylicza burmistrz Niepołomic Roman Ptak.

W ramach tej inwestycji przy stacji kolejowej w Podłężu powstaną także dwa place postojowe w systemie park&ride, na których zmieści się w sumie 180 samochodów. Przy tych centrach przesiadkowych projektowane są też wiaty dla rowerów oraz miejsca do ładowania aut elektrycznych.

Przedsięwzięcie, którego koszty wyliczono na 20 mln zł będzie dotowane z funduszy unijnych. Gminie Niepołomice zagwarantowano już na ten cel pieniądze w ramach tzw. zintegrowanych inwestycji terytorialnych. Symboliczna pierwsza łopata, oznaczająca rozpoczęcie w Podłężu robót, ma być wbita jesienią przyszłego roku.

Dokumentacja dla „unijnej” inwestycji jest opracowywana w konsultacji z mieszkańcami. Remont ulic: Trawniki, Za Torem i Stawowej ma być standardowy - obejmie budowę chodników i renowację nawierzchni jezdni. Dla ulicy Kolejowej plan jest inny.

- Projektujemy tam przebudowę gruntowną. Zaproponowaliśmy mieszkańcom stworzenie na ul. Kolejowej nie zwyczajnej drogi z chodnikiem, ale popularnego w zachodniej Europie woonerfu (tzw. ulica do mieszkania, łącząca funkcje drogi, deptaku, parkingu i miejsca spotkań mieszkańców; w powiecie wielickim to novum - red.) - tłumaczy burmistrz Niepołomic.

Przy projektowaniu takiej ulicy jest kładziony szczególny nacisk na wysoki poziom bezpieczeństwa, uspokojenie ruchu i walory estetyczne (m.in. małą architekturę). - Chcemy, by konkretne rozwiązania dla ulicy Kolejowej zaprojektowali sami mieszkańcy - dodaje Roman Ptak.

Inwestycyjny plan dla Podłęża na najbliższe lata obejmuje też renowację i zagospodarowanie na potrzeby mieszkańców zniszczonego budynku dworca kolejowego. Również przy tym przedsięwzięciu gmina liczy na pomoc UE (z puli na rewitalizację; gwarancji przyznania tego dofinansowania na razie nie ma).

Marszałek obiecuje pociągi co pół godziny

Pociągi Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej, które od 11 grudnia będą kursować na trasie Kraków-Podłęże-Kłaj-Tarnów mają zatrzymywać się na stacji w Podłężu co 30 minut (a nie jak widnieje w planowanym rozkładzie jazdy - co godzinę). Wprowadzenie takiej korekty obiecał Niepołomicom marszałek Jacek Krupa.

O problemie pisaliśmy w połowie października. Gmina upomniała się u władz województwa o więcej pociągów dla Podłęża, ponieważ z nowej komunikacji zamierzają korzystać także pracownicy firm w Niepołomickiej Strefie Inwestycyjnej (ok. 6000 osób) oraz mieszkańcy Niepołomic.

Wideo

Komentarze 8

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

A
Adam

Chyba nie wiesz co piszesz... Zgodnie z potokami wykorzystania tej linii, jej przepustowość na odcinku Bieżanów - Wieliczka jest wystarczającą i to z dużym naddatkiem.

a
abaqus

Jeżdżę codziennie i niemal codziennie jeżdżę spóźniony. Wystarczy, że jeden pociąg ma obsuwę i cały rozkład bierze w łeb, bo każdy kolejny MUSI się spóźnić, skoro nie jest w stanie przejechać za Bieżanów dopóki poprzedni stamtąd nie wyjedzie!

A ci zmieniają co miesiąc rozkłady o minutę-dwie, podczas gdy samo spóźnienie jest niemal zawsze większe i pociągi przyjeżdżają do Wieliczki wtedy gdy powinny stamtąd odjeżdżać, po czym maszynista spacerowym kroczkiem przechadza się wzdłuż składu. Jedno wielkie dziadostwo.

Nic ci żaden remont nie pomoże bo nigdy nie jest tak, że wszystko pojedzie idealnie, a cały problem polega na tym, że w przypadku pociągu do Wieliczki spóźnienie choć jednej brygady rujnuje rozkład dla wszystkich kolejnych.

P
Po

Chyba nie jeździsz tym pociągiem. Bzdur nie pisz. Poza tym pociągu blokują tory Płaszów/Bieżanów, a nie te do Wieliczki. Remont tego odcinka zacznie się niebawem.

a
abaqus

Wieliczka potrzebuje drugiej nitki torów, bo pojemność zapełnienie składów zbliża się do maksimum, a częściej jeździć nie mogą ze względu na długi odcinek jednego toru.

M
Marek

"Pociągi mają głównie służyć mieszkańcom Tarnowa " ? Dobre SKA służy całemu regionowi małopolskiemu a nie Tarnowowi. Wszystkie miasta, miasteczka i wsie ! to jest jak tramwaj tylko o większym zasięgu

S
Staszek

Wtedy czas przejazdu się wydłuża. A te pociągi mają głównie służyć mieszkańcom Tarnowa. Stamtąd ma być najwięcej pasażerów. Więc dlatego część pociągów będzie jechać wolniej i zatrzymać się wszędzie, a część będzie przyspieszonych.

m
marek

Pociągi powinny się zatrzymywać na całej trasie co 30 minut a nie tylko w Podłężu przecież taka jest idea SKA aby zastąpić auto pociągiem

W
Wieliczanin

Wieliczka trzyma kciuki za sukces SKA w Niepołomicach :)

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3