Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Podpis myszką

Redakcja
Przedsiębiorcy podlegający urzędom celnym w Gliwicach i Krakowie, którzy są użytkownikami systemu CELINA, mogą już składać wnioski o możliwość posługiwania się podpisem elektronicznym. W 2006 r. z nowej formy sygnowania dokumentów - według planów służby celnej - powinni korzystać właściciele firm z całej Polski.

W urzędach celnych

   - Pierwszą firmą, której pracownicy uzyskali cyfrowe certyfikaty, jest gliwicki Opel - _mówi Maria Hiż z biura prasowego resortu finansów. - _Na pewno znacznie usprawni to działanie przedsiębiorstwa, które jest bardzo dużym eksporterem, zmuszonym do przechodzenia ogromnych ilości odpraw celnych.
   Podpisem elektronicznym, czyli certyfikatem cyfrowym (który wydawany jest na konkretną osobę, a nie na firmę), mogą posługiwać się pracownicy tych podmiotów gospodarczych, których właściciele złożą stosowny wniosek w urzędzie celnym. Warunek: firma musi być użytkownikiem systemu CELINA i posiadać oprogramowanie konieczne do składania dokumentów SAD.
   - Do tej pory otrzymaliśmy około dziesięciu wniosków o przyznanie certyfikatów od reprezentantów Opla, jednak zapewne będzie ich więcej - _mówi Piotr Plutecki z Izby Celnej w Krakowie. - _Czekamy obecnie na odzew ze strony innych przedsiębiorców. Jeśli go nie będzie, sami zaprosimy przedstawicieli największych firm działających w regionie na demonstrację działania systemu.
   Według badań służb celnych, wprowadzenie "automatycznych bezpapierowych procedur celnych" - jak określa się możliwość sygnowania dokumentów drogą elektroniczną - powinno zaoszczędzić przedsiębiorcom od 1,5 do 15 proc. kosztów (w zależności od rodzaju towaru i wielkości ładunków). Obecnie - jak twierdzi Piotr Plutecki - załatwienie wszystkich formalności związanych z uzyskaniem podpisu elektronicznego nie powinno potrwać dłużej niż 1-2 tygodnie.
   Służba celna jako pierwsza w administracji publicznej rozpoczęła stosowanie podpisu elektronicznego. Jednak dopiero wprowadzenie go na szerszą skalę także w innych urzędach znacznie ułatwiłoby życie przedsiębiorcom. - Wówczas bezpośredni kontakt z urzędnikiem nie byłby konieczny - _mówi Maria Jarosz, kierownik referatu działalności gospodarczej w Wydziale Spraw Administracyjnych Urzędu Miasta Krakowa. - _Niestety, na razie trudno nawet w przybliżeniu określić, kiedy będzie można składać w ten sposób wnioski o rejestrację działalności gospodarczej.(B.CH.)

od 7 lat
Wideo

Wyniki II tury wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski