Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Polacy niechętnie robią zakupy za pomocą smartfonów i tabletów

MARCIN BANASIK
Fot. Archiwum
Fot. Archiwum
HANDEL. Wartość polskiego handlu mobilnego (m-commerce) ma w tym roku sięgnąć pół miliarda złotych. Już 5 milionów Polaków korzysta z internetu mobilnego w postaci tabletów i smartfonów.

Fot. Archiwum

Problem jednak w tym, że większość krajowych sklepów online nie przygotowała się na taką formę sprzedaży - tak wynika z badań agencji Praktycy.com.

75 proc polskich e-sklepów nie ma mobilnej wersji strony internetowej. - Firmy już dziś sporo tracą z tego powodu, a w niedalekiej przyszłości straty będą dla nich jeszcze większe, gdyż w tym roku rynek m-commerce się podwoi. Myślę, że w ciągu najbliższych 2-3 lat będzie odpowiadał za 5 proc. rynku handlu elektronicznego. Jego wartość powinna więc wynosić około 1,5 mld zł - mówi Piotr Krawiec, właściciel Praktycy.com.

Choć e-sklepy nie inwestują w mobilność, to jednocześnie 76 proc. właścicieli portali sprzedażowych uważa, że aplikacje mobilne zwiększają zainteresowanie sklepem. Tylko 10 proc. ankietowanych nie widzi potrzeby wdrażania takich rozwiązań.

Wśród tych, którzy mają taki zamiar, 41 proc. chce to zrobić w ciągu najbliższych sześciu miesięcy. Tyle samo e-sklepów inwestycję w mobilne wersje planuje w ciągu 2 lat.

Dlaczego tak duża liczba firm spóźnia się z wdrożeniem nowoczesnej aplikacji?

- Większość sklepów online, na etapie tworzenia serwisu, nie przewidywała, że rewolucja mobilna będzie postępowała w tak szybkim tempie. Wiele z nich nie pomyślało więc o stworzeniu wersji dedykowanej urządzeniom przenośnym - tłumaczy Mateusz Gordon z firmy Gemius zajmującej się badaniem internetu.

Raport opublikowany przez Gemius pokazuje, że także sami polscy konsumenci nie palą się do zakupów za pomocą smartfonów. Według analizy, w 2011 roku odsetek osób dokonujących zakupów przez urządzenia mobilne wzrósł o 6 punktów procentowych w porównaniu z wynikiem z 2010 roku. Tymczasem najnowsze wyniki z grudnia 2012 roku nie różnią się od tych sprzed roku.

Według ankietowanych główną przyczynę niskiego zainteresowania mobilnymi zakupami stanowi strach przed zapłaceniem wyższego rachunku, wynikający z braku zrozumienia taryf i płatności związanych z wykorzystaniem internetu mobilnego.

Dodatkowo wiele osób nie odczuwa potrzeby wykorzystania telefonu komórkowego do robienia zakupów, bo z internetu korzysta za pośrednictwem komputera.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Wskaźnik Bogactwa Narodów, wiemy gdzie jest Polska

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski