Polacy, przestańmy być frajerami. 10 postulatów z XI Forum Przedsiębiorców Małopolski: trzeba rewolucji w głowach przedsiębiorców i klientów

Zbigniew BartuśZaktualizowano 
Zastanawialiśmy się wspólnie, dlaczego gospodarcza pozycja Polski (22. miejsce na świecie pod względem wielkości PKB) nie przekłada się na wizerunek naszego kraju i naszych firm, jak to jest w Niemczech, Francji, USA, Japonii czy – ostatnio - Korei Południowej. I co trzeba zrobić, by to zmienić. Doszliśmy do wniosku, że dobre rzeczy w tym względzie już się dzieją i – jeśli się wspólnie postaramy - Małopolska może odegrać rolę lidera w naszej części świata, niczym Bawaria w Niemczech. Oto podstawowe wnioski. Andrzej Banas / Polska Press
Trzy kilogramy miętowych cukierków z małopolskiej wytwórni w cenie trzech plastikowych pudełeczek miętowych włoskich drażetek (mających „dwie kalorie”)? Polskie meble pracujące na globalną renomę szwedzkiej sieci marketów? Montowane nad Wisłą urządzenia AGD budujące wizerunek niezawodności korporacjom niemieckim, hiszpańskim, brytyjskim i francuskim? Samochody złożone z wyprodukowanych w Polsce części wzmacniające narodową dumę w innych krajach?

- Jesteśmy ciężkimi frajerami – westchnął Lesław Jędrysko, przedsiębiorca, założyciel i od 20 lat działacz Nowotarskiej Izby Gospodarczej, po ostatnim, XI Forum Przedsiębiorców Małopolski. Głównym tematem spotkania liderów wszystkich najważniejszych organizacji gospodarczych w naszym regionie była niezadowalająca siła marki Polska i Made in Poland. Ustaliliśmy wspólnie, dlaczego gospodarcza pozycja Polski (22. miejsce na świecie) nie przekłada się na coraz lepszy wizerunek kraju i rodzimych firm, jak to się dzieje np. w Niemczech. I co trzeba zrobić, by to zmienić. Oto najważniejsze wnioski.

- Produkty, usługi bez marki, a w większości takie tworzą polscy przedsiębiorcy, sprzedaje się średnio o połowę, a nawet o 70 proc. taniej niż te, które mają markę – mówiła patronująca Forum Jadwiga Emilewicz, minister przedsiębiorczości i technologii.

Zastanawialiśmy się wspólnie, dlaczego gospodarcza pozycja Polski (22. miejsce na świecie pod względem wielkości PKB) nie przekłada się na wizerunek naszego kraju i naszych firm, jak to jest w Niemczech, Francji, USA, Japonii czy – ostatnio - Korei Południowej. I co trzeba zrobić, by to zmienić.

Doszliśmy do wniosku, że dobre rzeczy w tym względzie już się dzieją i – jeśli się wspólnie postaramy - Małopolska może odegrać rolę lidera w naszej części świata, niczym Bawaria w Niemczech.

Oto podstawowe wnioski. Zachęcamy do przesyłania kolejnych na: zbigniew.bartus@dziennik.krakow.pl

  1. Potrzebna jest „rewolucja w głowach przedsiębiorców”. Duzi doceniają rolę dobrego marketingu w budowaniu marki firmy i jej produktów (usług), inaczej… nie byliby duzi. Małe i średnie firmy, zwłaszcza te stworzone w latach 90., są wobec marketingu mocno nieufne, uważają, że „dobry produkt sprzeda się sam”. I coraz więcej na tym tracą. Wiele już wie, że konkurowanie niską ceną jest ślepą uliczką, ale sama jakość też już nie wystarczy. Potrzebna jest zajmująca opowieść o własnej firmie i jej produkcie. Czyli to „coś”, co jest dziełem, a czasem nawet arcydziełem marketingowego przekazu.
  2. Duże firmy (jak 7R, ORLEN OIL, ASTOR czy Alventa), budujące od lat swoje marki, mają do odegrania dwie główne role: ambasadorów pomagających budować silną markę Małopolski (i Polski) oraz mentorów dzielących się wiedzą i doświadczeniem z mniejszymi. To już się na małą skalę dzieje, ale potrzebny jest wielki rozmach.
  3. Zamiast Made in Poland lepiej promować Made in Polska - bo Poland myli się z Holland, a aktywni polscy kibice skandują „Polska!”, co warto wykorzystać, podobnie jak sukcesy naszych sportowców. Lewandowski, Piątek, Błaszczykowski (fair play!), a także lekkoatleci, skoczkowie narciarscy, rajdowcy, siatkarze… - to marki same w sobie. Bądźmy silni ich siłą.
  4. Trzeba przeprowadzić potężną kampanię edukacyjno-informacyjną dotyczącą tworzonych w Polsce produktów i usług – w samej Polsce (my promujmy małopolskie!!!). Polski konsument ma nikłe pojęcie o tym, co się w naszym kraju produkuje i jakie to jest dobre, dlatego często wybiera obce oraz nie chwali polskiego za granicą. A powinien mieć przynajmniej taką (samo)świadomość, jak konsument niemiecki czy francuski. Zacznijmy od siebie!
  5. Skupmy się na tym, w czym już jesteśmy bardzo silni. Robimy fantastyczne meble? Niech świat o tym wie. Gry? Świat szaleje na ich punkcie! Wykorzystajmy to do budowania wizerunku prężnego kraju genialnie innowacyjnych ludzi. Żywność? W krajach rozwiniętych nasila się moda na bio i eko. Możemy być tutaj bezkonkurencyjni. Kategorii jest więcej. Wybierzmy najmocniejsze, promujmy i rośnijmy na tym.
  6. Wszystkie ministerstwa muszą ze sobą współdziałać w budowaniu Made in Polska. Dziś każde z nich używa innego logo Polski na wizytówkach! To nie do pomyślenia np. (w federalnych!) Niemczech. Takie szczegóły są ważne. Być może potrzebny jest koordynator – minister ds. Marki Polska. W Małopolsce potrzebny jest jeden człowiek odpowiedzialny za koordynację działań promujących region, realizujący spójną strategię, stworzoną w ścisłej współpracy ze środowiskiem przedsiębiorców. Rolę koordynacyjną może odegrać np. prężny i kompetentny zarząd Małopolskiej Agencji Rozwoju Regionalnego.
  7. Koordynacji wymaga także wsparcie udzielane przedsiębiorcom chcącym budować swoje marki – to centralne, i to regionalne (oparte głównie na środkach unijnych). Ta koordynacja musi się odbywać na wielu poziomach: od organizacji wspólnych stoisk polskich firm na ważnych targach (zwłaszcza zagranicznych) i wyposażenie ich w atrybuty Made in Polska (Małopolska), przez podróże zagraniczne przedsiębiorców z czołowymi politykami, po dzielenie się specjalistyczną wiedzą i doświadczeniem w budowaniu marek. Tu również wiodącą rolę mają do odegrania agendy województwa małopolskiego, na czele z MARR i Małopolskim Centrum Przedsiębiorczości, a także będący spółką Skarbu Państwa, województwa i AGH Krakowski Park Technologiczny.
  8. Silna marka firmy to nie tylko lepsza marża na produktach czy usługach, ale i mniej problemów ze znalezieniem pracowników. Ludzie chcą pracować u pracodawców cieszących się prestiżem i renomą.
  9. „Jestem z Małopolski”: trzeba stworzyć jeden punkt, w którym małe firmy, chcące wychodzić na rynki zewnętrzne, będą mogły uzyskać nie tylko finansowe wsparcie (lub porady, jak je uzyskać), ale i informacje niezbędne do ekspansji. Każda taka firma musi być też „uzbrojona” w narzędzie służące budowaniu silnej marki i jednocześnie wzmacnianiu marki Małopolska.
  10. Trzeba dokładnie zdiagnozować potrzeby MŚP w zakresie budowania marek, a także zatruwające im życie bariery (i je usunąć) oraz wyłonić regionalnych liderów/ambasadorów Marki Małopolska. Fundamentem mogą być tutaj doświadczenia, ustalenia i opinie zgromadzone podczas realizacji projektu Mapa Marek Małopolski (przez stowarzyszenie SAR i MZP Lewiatan).

WIDEO: Praca sezonowa dla młodzieży. Co im daje i na co zwrócić uwagę?

Źródło: Dzień Dobry TVN/x-news

Czytaj także

Wideo

Materiał oryginalny: Polacy, przestańmy być frajerami. 10 postulatów z XI Forum Przedsiębiorców Małopolski: trzeba rewolucji w głowach przedsiębiorców i klientów - Dziennik Polski

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 4

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.
Ł
Łajdactwo plus

Made in Jarek

zgłoś
G
Gość

Made in Polska - to mieszanka języka angielskiego i polskiego. Powinno się przyjąć albo "made in Poland", albo po polsku "Wykonano w Polsce" lub "Produkt polski".

zgłoś
P
Pozdro

Nie rozumiem dlaczego mialo by pisac made in polska. Powinno misac ‘Made in Lesser Poland, EU’

zgłoś
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3