Z PAWŁEM SEREMAKIEM rozmawia Jacek Jurecki
- Krótko mówiąc jego aerodynamika. Dział, którym kieruję to grupa inżynierów, która opracowuje właśnie aerodynamiczne walory samochodów osobowych "Volvo".
- Czyli pracujecie nad tym, aby w nowym samochodzie opływ powietrza podczas jazdy był jak najlepszy?
- Tak. Robimy także testy i analizy dotyczące aerodynamiki.
-_Czyli ma Pan bezpośredni wpływ na wygląd nowego samochodu osobowego "Volvo"
- Poniekąd tak. Już w fazie pierwszych prac nad nowym autem, pierwszych szkiców zaczynamy analizować- proporcje auta takie, jak parametry pochylenia szyb, rozstaw osi, zwis przedni i tylny i tym podobne.
- To faza koncepcji. A później?
- _Później, kiedy już powstaje model auta, który jest kandydatem do produkcji nasza praca polega na weryfikacji wcześniejszych pomiarów i wprowadzeniu poprawek.
- To na razie praca nad jakimś modelem auta. A kiedy jest już konkretny prototyp w skali 1:1?
- Faza końcowa naszej pracy polega na badaniu auta w tunelach aerodynamicznych. Sprawdzamy jego współczynnik Cx i inne aspekty aerodynamiki.
- Co to są te inne aspekty aerodynamiki?
- Wiatr jest naszym partnerem. Jego oddziaływanie na samochód podczas jazdy na moście, przy wyjeżdżaniu z lasu lub omijaniu autobusu. Przecież samochody "Volvo" to synonim bezpieczeństwa. Musimy więc sprawdzić - najmniejszy drobiazg.
- Ostatnio "Volvo" wypuszcza na rynek wiele nowych samochodów. S80, V70, S40 i V40, wkrótce pojawi się średnia limuzyna S60. Miał więc Pan sporo pracy. Czym teraz zajmuje się Pana dział?
- Prace nad kolejnymi nowymi modelami trwają w Volvo praktycznie cały czas. Ale - co zrozumiałe - nie mogę za wiele na ten temat mówić.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?