Politechnika Krakowska kształci uniwersalnych inżynierów

Paulina Szymczewska
Paulina Szymczewska
Transportowi eksperci z Politechniki Krakowskiej należy do jednych z najbardziej cenionych w Europie, pracują m.in. nad projektem tramwaju autonomicznego. Swoją wiedzą dzielą się ze studentami uczelni, m.in. w ramach Szkoły Transportu PK
Transportowi eksperci z Politechniki Krakowskiej należy do jednych z najbardziej cenionych w Europie, pracują m.in. nad projektem tramwaju autonomicznego. Swoją wiedzą dzielą się ze studentami uczelni, m.in. w ramach Szkoły Transportu PK Jan Zych
Udostępnij:
Politechnika Krakowska stawia na nowoczesną edukację inżynierów. Dobrym przykładem ewolucji w tej dziedzinie jest powołana właśnie Szkoła Transportu PK, która zmieni kanony kształcenia na kilku politechnicznych kierunkach studiów związanych z transportem.

FLESZ - Pandemiczna matura. Uczniowie czują strach

Szkoła Transportu Politechniki Krakowskiej jest nowoczesną, międzywydziałową i unikatową w skali kraju inicjatywą Wydziału Mechanicznego oraz Wydziału Inżynierii Lądowej PK.

Powołując Szkołę Transportu, odpowiadamy na potrzeby dynamicznie rozwijającego się sektora transportu i idące za nimi zapotrzebowanie na wszechstronnie wykwalifikowaną kadrę inżynierską w tej branży - mówi dr hab. inż. Maciej Szkoda, prof. PK, kierownik Katedry Pojazdów Szynowych i Transportu Wydziału Mechanicznego.

To właśnie ta jednostka, wspólnie z Katedrą Pojazdów Samochodowych WM oraz jednostkami Wydziału Inżynierii Lądowej – Katedrą Systemów Transportowych i Katedrą Dróg Kolei i Inżynierii Ruchu, tworzy strukturę Szkoły Transportu PK. Obejmie ona studentów trzech kierunków (transport na WIL, środki transportu i logistyka oraz pojazdy samochodowe na WM) oraz kilkunastu specjalności na I i II stopniu studiów.

Kandydaci na studia będą się rekrutować na wybrany kierunek na danym wydziale, a w trakcie studiów – poza zajęciami ze swojego programu kształcenia – będą mogli uczestniczyć w dodatkowych zajęciach, projektach, szkoleniach, kursach (np. doskonalenia zawodowego czy oprogramowania inżynierskiego) organizowanych na obu wydziałach.

- Łączymy kompetencje świetnie wykwalifikowanej kadry wykładowców i praktyków branży transportowej oraz zaplecze badawczo-dydaktyczne obu wydziałów, by dać naszym studentom jeszcze więcej możliwości rozwoju, zdobycia wiedzy i umiejętności związanych ze wszystkimi obszarami działalności w branży transportowej – od infrastruktury transportowej, przez kwestie środków transportu i logistyki aż do planowania i zarządzania systemami transportowymi - wyjaśnia prof. Andrzej Szarata, dziekan Wydziału Inżynierii Lądowej.

Szkoła Transportu PK to dla przyszłych inżynierów także szansa na podążanie bardziej zindywidualizowaną ścieżką kształcenia, modyfikowaną w miarę zdobywania wiedzy na kolejnych latach studiów.

Interdyscyplinarne kształcenie

Na Politechnice Krakowskiej trwają przygotowania do podobnej ewolucji kształcenia także na innych sztandarowych kierunkach uczelni, tym razem w ramach Szkoły Budownictwa i Architektury, którą powołają Wydział Inżynierii Lądowej i Wydział Architektury. - Politechnika Krakowska słynie z kształcenia najlepszych w Polsce inżynierów budownictwa i architektów. Szkoła Budownictwa i Architektury PK da naszym absolwentom jeszcze większe kompetencje, a więc i mocniejsze atuty na rynku pracy - podkreśla prof. Andrzej Szarata.

Dodajmy, że w ostatnich latach na Politechnice Krakowskiej zwiększyła się liczba kierunków o interdyscyplinarnym charakterze. Są prowadzone we współpracy kilku wydziałów uczelni (to np. gospodarka przestrzenna czy inżynieria czystego powietrza), w kooperacji z innymi szkołami wyższymi (jak inżynieria wzornictwa przemysłowego we współpracy z Akademią Sztuk Pięknych) czy przy udziale lub pod patronatem biznesowych liderów z otoczenia gospodarczego.

Kierunek odnawialne źródła energii i infrastruktura komunalna Wydział Inżynierii Środowiska i Energetyki prowadzi we współpracy z Krakowskim Holdingiem Komunalnym, automatyce i robotyce na Wydziale Mechanicznym patronuje firma Astor, infotronikę na Wydziale Inżynierii Elektrycznej i Komputerowej oraz inżynierię materiałową na Wydziale Inżynierii Materiałowej i Fizyki objęła patronatem firma ABB, na specjalności inżyniera pojazdów szynowych WM kształci wspólnie ze spółką NEWAG i innymi przedsiębiorstwami z branży kolejowej.

- Ten trend interdyscyplinarnego kształcenia będziemy rozwijać, bo takie są wymagania wobec nowoczesnych inżynierów. Muszą mieć uniwersalny zasób wiedzy i umiejętności, by byli w stanie kreatywnie i elastycznie odpowiadać na potrzeby błyskawicznie zmieniającego się świata - podkreśla rektor PK prof. Andrzej Białkiewicz.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Wideo

Komentarze

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Przejdź na stronę główną Dziennik Polski
Dodaj ogłoszenie