Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Północ Krakowa zyska w zamian za zgodę PO na Trasę Łagiewnicką

Agnieszka Maj
Agnieszka Maj
Inicjatywa Górka Narodowa blokowała al. 29 Listopada, żeby zwrócić uwagę na zaniedbania w tej części miasta
Inicjatywa Górka Narodowa blokowała al. 29 Listopada, żeby zwrócić uwagę na zaniedbania w tej części miasta Fot. Michał Gąciarz
Komunikacja. Prezydent Majchrowski obiecał m.in. przyspieszenie o dwa lata budowy linii tramwajowej od ul. Meissnera do Mistrzejowic.

Prezydent Jacek Majchrowski podpisał porozumienie z krakowską Platformą Obywatelską, które jest uzupełnieniem umowy koalicyjnej. Zobowiązał się w nim do przyspieszenia inwestycji w północnej części Krakowa.

Deklaracja została podpisana w środę, tuż po burzliwej sesji Rady Miasta, kiedy to radni PO po długich dyskusjach zgodzili się w końcu na budowę Trasy Łagiewnickiej w Podgórzu - za 1,3 mld zł. Prezydent zyskał głosy PO w zamian za obietnice inwestycji na Prądniku Czerwonym i Białym? - To nie było tak. Można jednak powiedzieć, że stało się to ważnym argumentem w rozmowach - przyznaje Dominik Jaśkowiec,wiceprzewodniczący Rady Miasta z PO.

- Mieliśmy ostatnio poczucie, że władze miasta nie przykładają wystarczająco dużej wagi do północnej części miasta, od lat zaniedbanej pod względem komunikacyjnym - dodaje radny.

Monika Chylaszek, rzeczniczka prezydenta Krakowa tłumaczy, że Jacek Majchrowski wiele razy podkreślał konieczność skupienia się teraz na inwestycjach na północy Krakowa, szczególnie jeżeli chodzi o budowę nowych linii tramwajowych.

- Ponieważ radni miasta mieli obawy, czy realizacja Trasy Łagiewnickiej nie zatrzyma tych inwestycji, prezydent uznał, że złożenie takiej deklaracji na piśmie rozwieje te wątpliwości - wyjaśnia Monika Chylaszek.

W dokumencie, który nosi nazwę „Wspólna deklaracja na rzecz realizacji programu inwestycyjnego dla północnych obszarów Krakowa” wymienionych zostało siedem inwestycji. Najważniejszą z nich jest budowa linii tramwajowej od ul. Meissnera do Mistrzejowic. Radni PO wynegocjowali, że zostanie przyspieszona o dwa lata. Tramwajem na tej trasie będzie już można jeździć w 2020 roku, a nie w 2022, jak to wcześniej planowali urzędnicy.

Wynegocjowana została także budowa ulicy Iwaszki, w formie drogi lokalnej, po jednym pasie ruchu w każdą stronę. Miasto chciało po dwa pasy, czemu sprzeciwiali się mieszkańcy, nazywając ul. Iwaszki „autostradą przez Prądnik Czerwony”. Budowa ma się rozpocząć w 2018 roku i zakończyć w 2020. Jej koszt to 22 mln zł.

Prezydent Krakowa zobowiązał się także do rozbudowy ul. Łepkowskiego na Prądniku Czerwonym. Ma to ułatwić przejazd z Górki Narodowej do centrum z pominięciem zakorkowanej al. 29 Listopada. Miasto ma tę drogę wykupić od spółdzielni i przekształcić z lokalnej uliczki w połączenie między osiedlami. Ta inwestycja będzie kosztować 4 mln 150 tys. zł. Budowa zaplanowana została na 2018 rok.

W umowie z prezydentem znalazł się także nowy park, który ma powstać w okolicy ul. Reduta. Jego urządzenie to koszt ok. 6 mln zł, park ma być gotowy w 2019 roku. Kolejne inwestycje z porozumienia to: przebudowa układu drogowego za Galerią Bronowice, budowa parkingu podziemnego w rejonie Kleparza (w formie partnerstwa publiczno-prywatnego) i zobowiązanie inwestora do przebudowy skrzyżowania oraz budowa ścieżek rowerowych. Podpisy pod dokumentem złożyli prezydent miasta Jacek Majchrowski, wiceprezydent Tadeusz Trzmiel, a z PO: Aleksander Miszalski (szef tej partii w Krakowie) oraz radni Dominik Jaśkowiec i Andrzej Hawranek.

Postulaty dotyczące położenia nacisku na rozwój północnej części Krakowa pojawiły się już w umowie koalicyjnej z prezydentem, podpisanej na początku kadencji. Podczas konstruowania tegorocznego budżetu okazało się jednak, że Jacek Majchrowski nie umieścił w nich ważnych dla tej części miasta inwestycji. Radni Platformy poczekali więc na odpowiedni moment, żeby wywrzeć nacisk na prezydenta.

Ostrożnie do nowej umowy podchodzą mieszkańcy. - To, że władze miasta mają coś w planach, jeszcze nie gwarantuje ich realizacji. Większość inwestycji na północy Krakowa znajduje się w planach miasta od wielu lat i dalej są tylko na papierze - mówi Michał Ćwikliński z Inicjatywy Górka Narodowa, która w przeddzień sylwestra zablokowała al. 29 Listopada, by zwrócić uwagę na zaniedbanie tej części miasta pod względem inwestycyjnym.

Zdaniem Michała Ćwiklińskiego podpisanie porozumienia jest jednak krokiem naprzód. - Teraz musimy tylko dopilnować, żeby jego zapisy zostały zrealizowane - mówi.

[email protected]

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Michał Pietrzak - Niedźwiedź włamał się po smalec w Dol. Strążyskiej

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski