Północna obwodnica Krakowa na ostatniej prostej. Są problemy

Północna obwodnica Krakowa na ostatniej prostej. Są problemy

Zdjęcie autora materiału
Piotr Ogórek

Aktualizacja:

Gazeta Krakowska

Wizualizacje oraz mapa przebiegu północnej obwodnicy
1/5
przejdź do galerii

Wizualizacje oraz mapa przebiegu północnej obwodnicy ©GDDKiA

Umowa na budowę północnej obwodnicy Krakowa może być podpisana jeszcze w sierpniu. Od wyników przetargu odwołały się na razie dwa konsorcja, co opóźni proces wyłaniania wykonawcy. Koszt to 1,3 mld zł za 13 km. Tyle, ile za 3 km Trasy Łagiewnickiej.
Trzy tygodnie temu Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wybrała generalnego wykonawcę budowy oczekiwanej od lat północnej obwodnicy Krakowa (POK), która ma powstać do 2023 roku. Koszt inwestycji to blisko 1 mld 300 mln złotych. Wciąż jednak nie wiadomo, kiedy zostanie podpisana umowa na projekt i budowę, bo odwołania do Krajowej Izby Odwoławczej (KIO) złożyły dwa konsorcja biorące udział w przetargu. W wariancie optymistycznym umowa zostanie podpisana za kilka tygodni. W pesymistycznym dopiero na jesieni.

Obwodnica znacząco odciąży ruch w mieście, do którego dziennie wjeżdża 250 tys. samochodów z zewnątrz. Krakowianie żartują, że GDDKiA mogłaby budować drogi także w Krakowie, bo 13-kilometrowy odcinek obwodnicy ma kosztować prawie tyle samo, ile 3-kilometrowa Trasa Łagiewnicka. Choć oczywiście tak łatwo tego porównać się nie da. Te dwie wielkie inwestycje drogowe znacząco wpłyną na rozwój Krakowa w najbliższych latach.

Wybór wykonawcy i odwołania


W ogłoszonym w grudniu zeszłego roku przez GDDKiA przetargu najkorzystniejszą ofertę na projekt i budowę obwodnicy złożyło konsorcjum chińsko-polskie: STECOL CORPORATION z Chin oraz Polbud-Pomorze Sp.z o.o. z Polski. Wykonawca zadeklarował wykonanie inwestycji w 47 miesięcy, bez okresów zimowych (od 15 grudnia do 15 marca) za kwotę 1 mld 289 mln 942 tys. zł. Od wyboru GDDKiA do KIO odwołały się jednak dwa konsorcja, które brały udział w przetargu - Gulermak z Turcji wraz Mosty-Łódź S.A. oraz Budimex S.A. wraz z Strabag Infrastruktura Południe.

KIO dostała odwołania, ale jeszcze nie wyznaczyła terminu rozprawy. Na razie wysyła pytania o szczegóły do konsorcjów oraz GDDKiA.

- Jeśli KIO odrzuci odwołania, to firmy mogą jeszcze iść do sądu. Ale praktyka jest taka, że rzadko z tego korzystają - zaznacza Iwona Mikrut z krakowskiego oddziału GDDKiA. Jeśli odwołania zostaną odrzucone, to GDDKiA będzie oczekiwać na gwarancje bankowe od konsorcjum chińsko-polskiego, a dopiero potem dojdzie do podpisania umowy. Od tego dnia będzie się liczył termin realizacji.

Jeśli jednak KIO uwzględni odwołania, nakaże GDDKiA jeszcze raz rozpatrzyć wszystkie oferty. A to wydłuży cały proces wyłonienia wykonawcy. Kiedy więc można się spodziewać podpisania umowy? - Najwcześniej na przełomie sierpnia i września - zaznacza Iwona Mikrut.

Na domknięcie pętli autostradowej krakowianie, ale i mieszkańcy okolicznych gmin, czekali od lat. Brakowało jednak woli politycznej. Zmieniło się to, gdy w 2015 roku ministrem infrastruktury został Andrzej Adamczyk. Jeszcze w pierwszym kwartale 2016 roku POK nie była przewidziana w sieci dróg krajowych. Decyzją rządu stało się to dopiero w maju 2016. Północna obwodnica została umieszczona w ciągu drogi ekspresowej S52. W sierpniu 2016 minister Andrzej Adamczyk podpisał program inwestycyjny dla budowy północnej obwodnicy Krakowa. Na początku roku 2017 wyłoniono wykonawcę koncepcji programowej POK, co otworzyło drogę do grudniowego przetargu na projekt i budowę obwodnicy, który jest właśnie na finiszu.

Trzecia a czwarta obwodnica


Koszt realizacji POK jest niemały, wynosi ok. 1,3 mld zł. Za tyle powstanie prawie 13-kilometrowy odcinek obwodnicy, po trzy pasy w każdą stronę (szczegóły poniżej). Prawie tyle samo będzie kosztowała 3-kilometrowa Trasa Łagiewnicka w Krakowie, która z kolei jest elementem tzw. trzeciej obwodnicy miasta. Część mieszkańców ironizuje, że być może to GDDKiA powinna budować w Krakowie; byłoby taniej. Choć przy Trasie Łagiewnickiej popełniono błędy, to porównanie dwóch wielkich inwestycji nie jest łatwe.

Po pierwsze, koszt przetargowy Trasy Łagiewnickiej wyniósł ponad 800 mln zł. Ale wraz ze spłatą kredytów, które miasto wzięło na budowę, całość będzie nas kosztowała grubo ponad miliard. Po drugie, Trasa Łagiewnicka będzie zawierała częściowo podziemną linię tramwajową.

- Inne są koszty inwestycji miejskich i pozamiejskich. Obwodnica to inna gęstość węzłów. Na Trasie Łagiewnickiej jeden węzeł zaczyna się zaraz za drugim. To sprzyja wyższemu kosztowi. Dokłada się infrastruktura tramwajowa. Aczkolwiek to listek figowy tej inwestycji. Z jednej strony ją podraża, a z drugiej w znaczącej części jest dofinansowana z funduszy europejskich - mówi dr inż. Marek Bauer z Katedry Systemów Transportowych Politechniki Krakowskiej.

Naukowiec z PK zwraca uwagę, że lepszym rozwiązaniem byłby tramwaj naziemny. - Nie wyobrażam sobie, że będzie duże wydarzenie w Sanktuarium Bożego Miłosierdzia i nagle wyjdzie z niego kilka tysięcy ludzi, którzy pójdą na przystanek w tunelu. Na powierzchni by się to inaczej rozładowało, a byłoby też tańsze - dodaje dr Bauer.

Przy tramwaju naziemnym można byłoby też realizować samą linię tramwajową, niezależnie od trasy samochodowej. Wtedy można byłoby zacząć od budowy Trasy Zwierzynieckiej, bardziej potrzebnej, a dopiero później dokończyć drogową część TŁ.

Wkrótce Kraków będzie zaczynał inną dużą inwestycję, czyli tramwaj na Górkę Narodową. Przy okazji tej inwestycji powstanie tunel samochodowy wzdłuż ul. Opolskiej. - Zupełnie niepotrzebnie, gdy POK będzie 2-2,5 kilometra na północ od tego miejsca. Można by z tego zrezygnować, bo będziemy mieć tor wyścigowy nie wiadomo po co - uważa Marek Bauer.

Miasto najwyraźniej straciło wiarę, że POK kiedykolwiek powstanie i nie uwzględniło jej przy realizacji swoich inwestycji.

Nowy odcinek obwodnicy przejmie cały ruch tranzytowy, jak również część ruchu miejskiego, obecnie przechodzącego przez północną część miasta drogą krajową nr 79. Według prognoz GDDKiA, już w 2025 roku ruch na nowym odcinku przekroczy średnio 30 tysięcy pojazdów na dobę.

Według badań z końca zeszłego roku, do Krakowa dziennie wjeżdża blisko 250 tys. samochodów. - Dziś widzimy ruch ciężarowy na ulicy Opolskiej, ale już nie na Alejach Trzech Wieszczów. Bo dzisiaj to Opolska robi za obwodnicę. Powstanie tej właściwej rozwiąże problem i wyprowadzi tranzyt właśnie z Opolskiej, która powinna być wyciszana, chociażby poprzez wprowadzenie buspasów - zaznacza dr Bauer.

POK - co powstanie?

Węzły:
  • Modlnica - dobudowa 4 łącznic,
  • Zielonki - węzeł zespolony, z dwoma rondami, na skrzyżowaniu POK S52 z ulicami: Na Zielonki, Ks. Adama Zięby, Waliszewskiego, Na Popielówkę i projektowaną Trasą Wolbromską,
  • Węgrzce - w miejscu skrzyżowania z DK 7 i al. 29 Listopada,
  • Batowice - w miejscu skrzyżowania z drogą powiatową 1256 K.


Długość dwujezdniowego odcinka od węzła Modlnica do węzła Mistrzejowice wynosi 12 km 327 m. Każda jezdnia będzie miała po 3 pasy ruchu.

Tunele:
  • pod rzeką Prądnik - 870 m,
  • pod wzgórzem w Batowicach - 653 m,
  • pod wzgórzem Syberia na terenie Krakowa - 98 m,


27 obiektów mostowych, 4 km murów oporowych, 20 km dróg zbiorczych dojazdowych.

ZOBACZ KONIECZNIE:




Polub nas na Facebooku i bądź zawsze na bieżąco!


FLESZ: Jak się zachować w czasie burzy?

Źródło: vivi24

Komentarze (28)

Dodajesz komentarz jako: Gość

Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

Liczba znaków do wpisania:

zaloguj się

Autor komentarza nie dodał zdjęcia
Richard Dawkins Biedron

Miasto Dupskl (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 1

Marek Bauer to skonczony komunistyczny debil.

Autor komentarza nie dodał zdjęcia
droga

pok (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 1

no wlasnie 79 a nie 52, a otwrcie nigdy a kto to wie, wpierw trzeba zaczac a potem sie obaczy jak wyjdzie z wora,

Autor komentarza nie dodał zdjęcia
Na ostatniej prostej?

Irekk (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 8

Co za tytuł! Kiedy otwarcie? W wakacje czy już we wrześniu?

Autor komentarza nie dodał zdjęcia
Będzielipa

krk (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 7 / 8

Majchrowski dogadał się z nieudacznikami z PO którzy przez 8lat NIC dla krakowa nie zrobili więc PIS już "wycofuje przetargi" na S7 a wkrótce nic nie wyjdzie zPOK. Dalej głosujcie na PO to...rozwiń całość

Majchrowski dogadał się z nieudacznikami z PO którzy przez 8lat NIC dla krakowa nie zrobili więc PIS już "wycofuje przetargi" na S7 a wkrótce nic nie wyjdzie zPOK. Dalej głosujcie na PO to cofniemy się do średniowiecza wkomunikacji...zwiń


Autor komentarza nie dodał zdjęcia
:)

ja (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 2 / 2

Czyli uważasz, że PiS to taka sama mafia jak PO, z której nie można się wypisać, bo inaczej zabiorą Ci wszystko podatkami i nic nie dadzą w zamian? (Chyba, że im posmarujesz następne 4 lata pensji,...rozwiń całość

Czyli uważasz, że PiS to taka sama mafia jak PO, z której nie można się wypisać, bo inaczej zabiorą Ci wszystko podatkami i nic nie dadzą w zamian? (Chyba, że im posmarujesz następne 4 lata pensji, premii, dopłat do szwagrów w biurach poselskich, w biurach partii, spółkach skarbu państwa i wszystkich lepiej płatnych państwowych urzędach? - wtedy może coś zrobią...) Tak działa PO - więc widocznie żadna zmiana wzięła przykład z kolegów z AWSUW...zwiń

Autor komentarza nie dodał zdjęcia
Korki!

mieszkaniec Krakowa (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 12 / 1

Cytat z artykułu powyżej ( będziemy mieć tor wyścigowy nie wiadomo po co - uważa Marek Bauer.)
Trzeba być kretynem żeby coś takiego powiedzieć i niewiele mądrzejszym aby takie wypowiedzi...rozwiń całość

Cytat z artykułu powyżej ( będziemy mieć tor wyścigowy nie wiadomo po co - uważa Marek Bauer.)
Trzeba być kretynem żeby coś takiego powiedzieć i niewiele mądrzejszym aby takie wypowiedzi powtarzać.
Rozwiązania komunikacyjne w Krakowie są w powijakach i inwestowanie we wszystkie możliwe formy transportu jest konieczne! Jeżeli inwestycje ; Północna Obwodnica Krakowa, Tramwaj do Górki Narodowej , Mistrzejowic i IKEA, przebudowa AL. 29-listopada, budowa ul. Iwaszki , Trasa Łagiewnicka, drogi rowerowe i wiele innych lokalnych przedsięwzięć zostanie zrealizowanych to na pewno wszystkim mieszkańcom Krakowa będzie się żyło lepiej. Budować, budować j jeszcze raz budować.

zwiń

Autor komentarza nie dodał zdjęcia
precz z bus-pasami na głównych trasach

mmm (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 13 / 11

następny "nawiedzony", któremu marzą się bus-pasy na obwodnicach lub głównych szlakach przelotowych (vide: "wyczyn" z ostatniego roku i wprowadzenie bus-pasa na ul. Wielickiej od szpitala w...rozwiń całość

następny "nawiedzony", któremu marzą się bus-pasy na obwodnicach lub głównych szlakach przelotowych (vide: "wyczyn" z ostatniego roku i wprowadzenie bus-pasa na ul. Wielickiej od szpitala w Prokocimiu do skrzyżowania z ul. Bieżanowską) ! głupota do potęgi entej ! zwiń

Autor komentarza nie dodał zdjęcia
a naukowcy z PK tylko o tych tramwajach..

ta dajta już spokój z tymi tramwajami (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 10 / 11

Panie Redaktorze, pomijam Pańską wstawkę o wspaniałomyślności ministra Adamczyka ale wtrącenie po raz kolejny wypowiedzi kogoś z PK o tramwajach jest już nudne. Ci ludzie zostali chyba w XIX...rozwiń całość

Panie Redaktorze, pomijam Pańską wstawkę o wspaniałomyślności ministra Adamczyka ale wtrącenie po raz kolejny wypowiedzi kogoś z PK o tramwajach jest już nudne. Ci ludzie zostali chyba w XIX wieku...Proszę sobie dać spokój - gdyby mieli coś ciekawego do powiedzenia w sprawie metra to owszem ale oni nic tylko tramwaje, wszędzie tramwaje ...rozwiązania sprzed wieków...zwiń

Autor komentarza nie dodał zdjęcia
BUS-pasy powinny od dawna być na Opolskiej.

Zgłoś naruszenie treści / 8 / 9

BUS-pasy powinny być na Opolskiej od dawna - w jednym kierunku od kładki aż do skrzyżowania z Mackiewicza, w drugim - od skrzyżowania z Al. 29-listopada do skrzyżowania z Batalionu Skała AK. Co...rozwiń całość

BUS-pasy powinny być na Opolskiej od dawna - w jednym kierunku od kładki aż do skrzyżowania z Mackiewicza, w drugim - od skrzyżowania z Al. 29-listopada do skrzyżowania z Batalionu Skała AK. Co więcej, przystanki powinno się tak przesunąć, by autobusy miejskie mogły korzystać z estakady nad Al. 29-listopada, gdyż obecnie mamy tak absurdalną sytuację, że autobusy bez końca czekają na czerwonym świetle (nieraz kilka cykli zmiany świateł), podczas gdy motoryzacja indywidualna śmieje się od ucha i jedzie estakadą. To autobus powinien jechać estakadą a przystanki powinien mieć tak umieszczone, by mógł z tejże estakady korzystać. zwiń


Autor komentarza nie dodał zdjęcia
Kolejne bus-pasy,

g (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 6 / 4

kolejny nonsens, w tym konkretnym przypadku gigantyczny.

Autor komentarza nie dodał zdjęcia
czyli wg Pana Mądralińskiego

mmm (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 6 / 1

gdzie ludzie mieliby wysiadać w rejonie tego skrzyżowania i udać się na przesiadkę w innym kierunku ? może: na środku estakady i skakać w dół ? a może zamontować specjalne windy dla mości Pana ?!...rozwiń całość

gdzie ludzie mieliby wysiadać w rejonie tego skrzyżowania i udać się na przesiadkę w innym kierunku ? może: na środku estakady i skakać w dół ? a może zamontować specjalne windy dla mości Pana ?! a może przystanek kilkaset metrów dalej (bo przecież zjazd z estakady jest długi), przez co trzeba będzie pędzić na nogach z powrotem na skrzyżowanie żeby się przesiąść ?! jak widać po Twoim komentarzu - durnych znaleźć jest łatwo... P.S. pomijam wstawkę o "motoryzacji indywidulanej" - to cechuje jedynie durnotę /ewacką, albo zazdrość, że samemu nie stać na podróże własnym samochodem... żenada !zwiń

Autor komentarza nie dodał zdjęcia
ostatnia prosta???

Zyzio (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 5 / 1

Jeśli jest problem, to nie może być to "ostatnia prosta", a co najwyżej "ostatni zakręt". Tak tylko w kwestii formalnej, trzymając kciuki za tę drogę...

Autor komentarza nie dodał zdjęcia
asd

sf (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 2 / 5

Nic juz w tej dziurze nie zrobia. No, moze wolbromska czy lagiewnicka by znajomkom zrobic dobrze.

Najnowsze wiadomości

Zobacz więcej

Polecamy

NAUCZYCIEL ROKU | Wielki finał wojewódzki

NAUCZYCIEL ROKU | Wielki finał wojewódzki

Krakowskie restauracje wyróżnione w czerwonym Przewodniku Michelin

Krakowskie restauracje wyróżnione w czerwonym Przewodniku Michelin

SPORTOWIEC MAŁOPOLSKI 2018 | Wybieramy najlepszych i najpopularniejszych sportowców

SPORTOWIEC MAŁOPOLSKI 2018 | Wybieramy najlepszych i najpopularniejszych sportowców

Bezdymna rewolucja - czy Polska wykorzysta tę szansę?

Bezdymna rewolucja - czy Polska wykorzysta tę szansę?