Wyszukiwarka wyborcza

Wybory Parlamentarne

Sprawdź, gdzie możesz zagłosować

Do wyborów pozostało

  • 01dzień
  • 03godz.
  • 20min.
Odwiedź serwis wyborczy 

Polska bez marki

GN
Ministerstwo Spraw Zagranicznych rozważa zaangażowanie profesjonalnych firm lobbystycznych do promocji interesów i wizerunku Polski w Stanach Zjednoczonych - mówi wiceminister Witold Waszczykowski. Amerykańscy fachowcy od kampanii informacyjno-marketingowych mieliby pomoć w zniesieniu wiz dla Polaków i ułatwić zawieranie lukratywnych kontraktów biznesowych.

Amerykańscy fachowcy pomogą w zawieraniu lukratywnych kontraktów?

Rząd nie ma strategii poprawy wizerunku Polski za granicą, a nasze narodowe kampanie promocyjne są słabo skoordynowane i mało skuteczne.

Pracownicy MSZ nie chcą jednak na razie ujawnić szczegółów planu zatrudnienia amerykańskich lobbystów, choć nie ukrywają, że dotychczasowe działania promocyjne polskich instytucji wymagają zdecydowanego wsparcia. - Wostatnim czasie podjęto próby uporządkowania zagranicznych kampanii promocyjnych. Minister Meller poświęcił tym zagadnieniom wiele miejsca wswoim exposé -mówi Agnieszka Wielowieyska, dyrektor Departamentu Promocji MSZ.
Jak przyznaje, jedną z głównych bolączek polskiej polityki promocyjnej jest słaba koordynacja działań licznych instytucji, planujących samodzielne kampanie zagraniczne. Akcje tego typu prowadzą dzisiaj m.in. MSZ i placówki dyplomatyczne, Instytut Adama Mickiewicza (podległy Ministerstwu Kultury), Krajowa Izba Gospodarcza, Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych oraz Polska Organizacja Turystyczna przy Ministerstwie Gospodarki.
- Zajmujemy się trochę kulturą, trochę turystyką, trochę biznesem. Współpracujemy oczywiście z
innymi instytucjami, które działają wtych obszarach, ale brakuje koordynacji icałościowego planu strategii promocyjnej Polski
- mówi Katarzyna Draba z Polskiej Organizacji Turystycznej.
Wielki rozgłos zdobyła planowana przed kilku laty kampania promocyjna POT, w której miały wziąć udział hollywoodzkie gwiazdy - Harrison Ford, Sandra Bullock i Antonio Banderas. Wkrótce jednak stało się jasne, że 40-milionowy budżet organizacji nie pozwala na zaangażowanie filmowych sław.
Podobną ambitną próbą poprawy wizerunku Polski był program "Marka dla Polski", zainicjowany przez Fundację Promocja Polska przy Krajowej Izbie Gospodarczej. KIG zaprosiła do udziału w kampanii słynnego brytyjskiego specjalistę od marketingu narodowego Wally'ego Olinsa. Projekt został jednak zawieszony. - Kolejny etap programu nie rozpoczął się. Czekamy na____decyzję rządu - mówi Teresa Lewińska, kierownik biura fundacji.
Ogólne efekty dotychczasowych kampanii promujących Polskę są trudne do zmierzenia. Według danych Instytutu Adama Mickiewicza w organizowanych przez tę instytucję zagranicznych imprezach kulturalnych wzięło udział ponad 10 milionów widzów. POT uważa za sukces wzrost liczby turystów odwiedzających Polskę - w 2002 roku było ich niecałe 51 milionów, a w 2005 - 64 miliony.
MSZ dysponuje bardzo skromnymi środkami na działalność promocyjną, choć w tym roku kwota ta została trochę zwiększona - do 30 mln złotych. Zdaniem dyrektor Wielowieyskiej usprawnieniem zagranicznych kampanii promocyjnych powinna zająć się Rada Promocji Polski, w której skład wchodzą przedstawiciele aktywnych w tej dziedzinie resortów.
Do tej pory rada spotykała się raz na kilka miesięcy; na ostatnim posiedzeniu minister Stefan Meller zaproponował intensyfikację jej prac. Powołano również zespół roboczy do prac nad strategią promocji Polski w latach 2007-2013. Dzisiaj żadnego długofalowego planu w tej dziedzinie nie ma.
(GN)

Wideo

Komentarze

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone ze względu na ciszę wyborczą i zostanie włączone po jej zakończeniu.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3