Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Pomysł na ciekawą szkołę

Andrzej Domagalski
Małgorzata Janik
Małgorzata Janik fot. Andrzej Domagalski
Edukacja. Małgorzata Janik nie zna słowa nuda, realizuje międzynarodowe projekty. Uczy języka niemieckiego w gimnazjum. Pasjonuje się rękodziełem. Mieszka w Glichowie.

Małgorzata Janik pracuje w Zespole Placówek Oświatowych w Lipniku w gminie Wiśniowa oraz Zespole Szkół nr 4 w Krzesławicach koło Raciechowic. Prywatnie pasjonuje się koronkarstwem i rękodziełem, działając jako artystka w Stowarzyszeniu Twórców i Artystów Cepry. Urodziła się w Trzebnicy, germanistykę skończyła na UJ.

W domu pod lasem

Rodzina i znajomi mówią, że tam gdzie mieszka pani Małgosia, diabeł mówi dobranoc. Z okien starego, drewnianego domu w Glichowie, w którym mieszka od 11 lat, widać tylko góry, a sam dom oparty jest o ścianę lasu. Na szczęście jest tam internet. Dzięki temu, kipiąca energią i pomysłami nauczycielka niemieckiego, mama ośmioletniego Michała, może realizować swoje pasje edukacyjne. I nie tylko. Poza pracą nauczyciela w ramach etatu, pani Małgosia koordynuje co roku kilka szkolnych projektów edukacyjnych, w tym międzynarodowe, prowadzi blogi językowe i wspiera uczniów - blogerów, wymyśla projekty, organizuje konkursy, razem z dziećmi kręci filmiki, współpracuje z lokalnymi mediami, uczy dzieciaki rękodzieła.

Zarażanie pasją

- Moją ulubioną metodą jest praca z projektem. Uwielbiam fazę początkową, kiedy szukamy interesującego tematu, potem zbieramy chętnych, ustalamy harmonogram i plan działań, odpowiedzialnych. Po każdym etapie weryfikujemy cele. Współpraca w grupie rówieśniczej, między szkołami, z różnymi krajami jest bardzo inspirująca. Często też wychodzimy poza mury szkolne i zarażamy pasją wzajemnej edukacji innych, np. lokalne organizacje społeczne - opowiada pani Małgosia.

Szkoła z klasą

Nie przepada za rutyną, powtarzalnością zdarzeń. Szuka technik, które są skuteczne i emocjonujące dla obu stron - tak, aby nie do końca było wiadomo, gdzie zaczyna się uczenie, a gdzie nauczanie. Przed dwoma laty koordynowała prace zespołu szkolnego w ramach ogólnopolskiego programu „Szkoła z klasą 2.0”, dzieląc się swoją wiedzą i umiejętnościami z nauczycielami placówki w Glichowie.

- Program „Szkoła z Klasą 2.0” skupia wielu nauczycieli z pasją - wspólne tworzenie wizji edukacji nowej generacji to była wspaniała przygoda i doświadczenie. Prowadząc bloga szkolnego i odwiedzając wiele innych zebranych na platformie programu CEO mogłam na bieżąco uczestniczyć w lekcjach różnych przedmiotów, obserwować je i wyciągać wnioski dla własnego warsztatu pracy. Dobra szkoła powinna budzić pozytywne emocje i angażować. Nie tylko ucznia, ale i nauczyciela. Z takim nastawieniem do codziennego wysiłku edukacyjnego można góry przenosić. Wiele dyskusji toczy się wokół doskonalenia kompetencji społecznych i cyfrowych w środowisku szkolnym. Bitwę na słowa i argumenty warto zamienić na konkretne działania. Zajęcia w grupach, z użyciem komputerów, tabletów i wideokonferencje, podczas których uczniowie mogą komunikować się w języku obcym z rówieśnikami z różnych zakątków Europy, to pomysł na ciekawe lekcje, pełne życia i wrażeń - uważa.

Korzyści dla wszystkich

- Od 2012 r. w szkołach, w których pracuję, realizuję międzynarodowe projekty eTwinning. Korzystamy z wirtualnej platformy, działamy interdyscyplinarnie, uczymy się języków, oswajamy się z najnowszymi osiągnięciami technologii in-formacyjno-komunikacyjnych. Wspólnie z uczniami tworzymy wartościowe i autentyczne materiały edukacyjne, uczestniczymy w doskonaleniu własnego warsztatu pracy, organizujemy kursy na różnych stopniach zaawansowania dla nauczycieli, uczniów, ale i rodziców. Nasze projekty zdobywają nagrody i certyfikaty jakości. Nie to jest jednak naszym celem. To bardzo rozwijające zajęcia edukacyjne, z którego korzyści wynikają dla wszystkich. Nauka nie zaczyna się równo z dzwonkiem, jak nie kończy z pierwszym dniem wakacji - mówi, dodając: - Taka praca cieszy, motywuje i pozwala na rozwijanie ciekawości, niezależnie od wieku.

W Zespole Szkół nr 4 w Krzesławicach rozpoczęła się dwuletnia współpraca edukacyjna w ramach programu europejskiego Erasmus+. Uczniowie i nauczyciele z Polski, Słowacji, Austrii i Niemiec będą realizować projekt „Sztuka kształtowania przyszłości Europy“, dofinansowany ze środków unijnych.

Podróże kształcą

W listopadzie grupa uczniów z gimnazjum w Krzesławicach wyjeżdża na międzynarodowe spotkanie młodzieży do miasta Kežmarok na Słowacji. W programie zaplanowano czas na lepsze poznanie się zespołów, zaprezentowanie własnych szkół i regionów, zapoznanie się z systemami edukacji. Uczniowie będą uczestniczyć w zajęciach lekcyjnych, a nauczyciele ze szkół współpracujących w projekcie, poprowadzą lekcje z wykorzystaniem metod sprzyjających edukacji integracyjnej oraz będą hospitować zajęcia innych. Udział w projekcie Erasmus+ to także możliwość rozwijania umiejętności językowych (angielskiego i niemieckiego), ale również okazja do poznania kultury innych państw, a przede wszystkim odwiedzenia tych krajów.

- Uczniów i nauczycieli czeka niebawem wiele ciekawych wyjazdów, międzynarodowych spotkań pełnych wrażeń, jak również ogrom pracy do wykonania. U nas też się będzie sporo działo. W roku 2016 szkoła w Krzesławicach będzie gospodarzem spotkania koordynatorów oraz podejmie wszystkich uczestników projektu, podczas którego podsumujemy rezultaty pierwszego roku pracy- mówi Małgorzata Janik.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Pomysł na ciekawą szkołę - Dziennik Polski

Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski