Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Pomyśl zanim pożyczysz

SYP
OLKUSZ. Coraz więcej osób korzysta z pożyczek w instytucjach parabankowych, a potem żałuje.

- Zgłasza się do nas coraz więcej osób, które skorzystały z ofert instytucji parabankowych, wpłaciły nawet po 3 tys. zł tzw. opłaty przygotowawczej i nie dość, że nie dostały pożyczki, to nie mogły odzyskać wniesionej opłaty - mówi Jolanta Banyś, powiatowy rzecznik praw konsumentów w Olkuszu. Jak przyznaje pomoc w takich sytuacjach jest o tyle, trudna, że instytucje udzielające "szybkich" pożyczek nie są bankami i nie podlegają przepisom normującym działalność banków. Ich klientów, albo skusiła oferta pożyczki, która wydawała im się bardziej korzystna, niż banku, albo nie mają zdolności kredytowej i banki odmówiły im udzielenia kredytu.

Przez cały ub. rok pani rzecznik udzieliła przeszło 1300 porad. Mieszkańcy przychodzą osobiście po radę do jej biura w olkuskim starostwie, dzwonią, przysyłają maile. W jakich sprawach proszą o pomoc? Chcą uzyskać poradę, co mają zrobić wobec firmy usługowej, która nie wywiązała się z umowy, często zawieranej ustnie. Wiele z tego typu spraw dotyczy branży remontowo - budowlanej. Spora część interwencji, obejmuje sprzedaż różnych towarów. Tutaj największą grupę zgłaszanych spraw stanowił niesprawny sprzęt AGD i RTV, wadliwe okna i drzwi oraz obuwie.

Z roku na rok rośnie ilość interwencji dotyczących zakupów w sprzedaży wysyłkowej, podczas tak zwanych prezentacji i przez akwizytorów. - W przypadku sprzedaży poza lokalem przedsiębiorstwa mamy 10 dni na odstąpienie od umowy. Bardzo często konsumenci nie mogli wysłać oświadczeń o odstąpieniu od umowy, gdyż przedstawiciel handlowy zabierał im cały komplet dokumentów. Potem przesyłano go konsumentowi, ale dopiero po upływie 10 dni od zawarcia umowy. Inna sprawa, że ludzie dalej podpisują umowy nie zapoznając się wcześniej z ich treścią. Tłumaczą się, że "zbyt dużo było do przeczytania, a oni nie mieli czasu lub nie zabrali okularów" - wyjaśnia Jolanta Banyś.

Przez cały ubiegły rok pani rzecznik podjęła 95 pisemnych interwencji do przedsiębiorców w sprawach konsumentów, z czego większość zakończyła się polubownym załatwieniem sporu. Jednak w czterech sprawach przygotowała pozwy do sądu i we wszystkich werdykt był korzystny dla konsumenta.

(SYP)

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski