Po protestach mieszkańców obwodnica zostanie odsunięta od ul. Armii Krajowej Fot. Jacek Sypień
Przygotowania do tej inwestycji trwają od kilku lat. Przed prawie pięcioma laty władze województwa, gminy i powiatu zawarły umowę, której efektem było opracowanie wstępnego studium wykonalności z elementami koncepcji programowej obejścia Olkusza, co zostało wykonane w latach 2006 - 2008.
Kolejnym krokiem było zawarcie w lipcu 2009 roku umowy pomiędzy władzami województwa, powiatu i gminy Olkusz, dotyczącej opracowania projektu budowlanego i wykonawczego oraz nabycia gruntów pod planowaną inwestycję wraz z wypłatą odszkodowań. Teraz do umowy został wprowadzony aneks. Pierwotnie planowano, że wszystkie prace dokumentacyjne miały się zakończyć w roku 2011, a zakup gruntów pod obwodnicę rok później. Niestety, postępowanie w sprawie wydania decyzji środowiskowej było zawieszone od lipca do listopada br., z uwagi na konieczność uzupełnienia raportu. Dlatego harmonogram musiał ulec zmianie. Szacuje się, że całość prac przygotowawczych zamknie się kwotą 11 mln 342 tys. zł. Najwięcej, bo 10,6 mln zł, pochłonie zakup gruntów, a 742 tys. zł dokumentacja. Na jej wykonanie władze województwa przeznaczyły 371 tys. zł, a powiat i gmina po 185 tys. zł. Z kolei większość kosztów zakupu gruntów, czyli 5,3 mln zł, wzięły na siebie władze województwa, 4,7 mln zł ma wyasygnować gmina, a 600 tys. zł władze powiatu. Pierwotnie planowano, że projekt techniczny z prawomocnym pozwoleniem na budowę i decyzją środowiskową będzie gotowy do końca marca przyszłego roku.
- Mamy problemy z uzgodnieniem kwestii środowiskowych i przebiegu drogi, konsultujemy to z udziałem mieszkańców i liczę, że uda się wypracować optymalne rozwiązanie. Niestety, proces przygotowania dużych inwestycji tyle trwa. W przypadku budowy wiaduktu w Chrzanowie było to siedem lat - mówił we wrześniu, podczas spotkania w Olkuszu, obecny marszałek województwa Marek Sowa.
Obwodnica Olkusza o długości prawie 7,5 km ma się zaczynać skrzyżowaniem przy drodze 791 na os. Młodych. Potem będzie przebiegać południowym skrajem osiedli Pakuska i Młodych. Po przecięciu trasy 94, gdzie powstanie rondo lub skrzyżowanie z sygnalizacją świetlną, obwodnica zostanie poprowadzona ulicą Zagaje, następnie wzdłuż torów kolejowych i połączona z drogą wojewódzką 783 za przejazdem kolejowym w Rabsztynie, gdzie powstanie rondo. Najbardziej sporny okazał się planowany przebieg odcinka obwodnicy skrajem olkuskiego os. Pakuska. Według pierwotnych planów, droga miała przebiegać kilkanaście metrów od bloków. Po protestach mieszkańców przesunięto nieco przebieg obwodnicy, tak aby znalazła się dalej od bloków przy ul. Armii Krajowej. Ta ulica pozostanie tzw. drogą serwisową dla mieszkańców osiedla. Dodatkowo powstanie tam nasyp, który zatrzyma hałas z drogi. Przesunięcie obwodnicy będzie wymagało przeniesienia dwóch słupów linii wysokiego napięcia, która przebiega w tym terenie.
Budowa samej obwodnicy miała się rozpocząć w 2011 r., a zakończyć w roku 2013. Koszt inwestycji jest szacowany na 50 mln 750 tys. zł, z czego ponad 36 mln 562 tys. zł ma stanowić unijne dofinansowanie.
(SYP)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?