Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Powiat wielicki. Budowa parkingów typu park&ride ma ogromne opóźnienie [WIZUALIZACJE]

Jolanta Białek
Jolanta Białek
Wizualizacje centrów przesiadkowych, które powstaną w Niepołomicach, Staniątkach, Podłężu i Woli Batorskiej
Wizualizacje centrów przesiadkowych, które powstaną w Niepołomicach, Staniątkach, Podłężu i Woli Batorskiej materiały UMiG Niepołomice
Mieszkańcy gmin Wieliczka i Niepołomice muszą poczekać na możliwość podróży z przesiadką co najmniej do jesieni 2020 roku. Centra i punkty przesiadkowe w powiecie wielickim - w sumie 20 - miały być gotowe w latach 2018-2019. Udało się to tylko w Biskupicach i Kłaju.

W ramach centrów przesiadkowych ma przybyć w powiecie wielickim w sumie ponad 1000 miejsc postojowych. Wyczekiwane inwestycje - o łącznej wartości ponad 60 mln zł, dotowane z funduszy unijnych - ruszyły w ubiegłym roku, ale w większości idą jak po grudzie.

W gminie Biskupice powstały dwa nieduże parkingi (w sumie na ponad 30 miejsc) typu park&ride w Biskupicach i Trąbkach. W Kłaju można już zostawiać samochody w centrum przesiadkowym (70 miejsc) przy stacji kolejowej. Gmina rozpoczyna teraz także budowę kolejnego P&R, przy stacji PKP w Szarowie, na co pozyskano unijne dofinansowanie na przełomie 2018 i 2019 roku.

Natomiast w rejonie Wieliczki i Niepołomic zakres komunikacyjnych inwestycji jest olbrzymi. W Niepołomicach jest dziś mowa o zakończeniu tych prac z rocznym poślizgiem. W Wieliczce terminy są jeszcze bardziej odległe.

Wieliczka ma w planach budowę w sumie 10 centrów i punktów przesiadkowych. Unijne P&R w miały powstać - w latach 2017-2018 - przy stacjach kolejowych w Kokotowie (ok. 150 miejsc postojowych) i Węgrzcach Wielkich (50). Piotr Krupa, wiceburmistrz Wieliczki ds. inwestycji tłumaczy, że planom tym przeszkodziła przebudowa linii kolejowej Kraków - Tarnów.

- Związane z tą inwestycją prace trwają i w Kokotowie, i Węgrzcach Wielkich, więc obecnie nie ma ani możliwości, ani sensu budować tam centrów przesiadkowych. W tym roku ogłosimy przetarg - w formule zaprojektuj i wybuduj - na wykonanie obu P&R, by móc rozpocząć to przedsięwzięcie w 2020 roku - mówi Piotr Krupa.

Osiem wielickich punktów przesiadkowych: w Brzegach, Dobranowicach, Raciborsku, Podstolicach, Janowicach, Byszycach, Grajowie i Węgrzcach Wielkich (przebudowa pętli autobusowej), miało być budowane w latach 2018-2019. Na razie tego typu miejsce powstało jedynie na pętli autobusowej w Janowicach.

- Za chwilę ruszają roboty budowlane w Węgrzcach Wielkich, a dla Byszyc przygotowujemy projekt. Trzy punkty przesiadkowe (łącznie z tym w Janowicach - red.) będą gotowe do końca maja tego roku, ale w pozostałych wioskach „punkty” zostaną wykonane później, tam roboty ruszą od 2020 roku - powiedział nam wiceburmistrz Wieliczki.

W gminie Niepołomice transportowy projekt - wart 26,5 mln zł - jest na innym etapie. Tu inwestycja obejmuje budowę P&R w sumie na ok. 500 miejsc: w mieście, Staniątkach, Podłężu i Woli Batorskiej. Roboty (przetarg zaprojektuj i wybuduj) ruszyły w czerwcu 2018, ale już wiadomo, że o dotrzymaniu terminu ich zakończenia (grudzień 2019) można tylko marzyć.

- Będzie spore opóźnienie. Na dobrą sprawę kończymy dziś tylko przebudowę ul. Kolejowej w Niepołomicach i jedynie na parking tam jest pozwolenie na budowę. W Woli Batorskiej została wykonana przekładka gazu i kanalizacja opadowa, pozwolenie na budowę P&R ma być w kwietniu. Bardzo przeciągają się natomiast prace na styku z koleją, w Staniątkach i Podłężu. Są problemy ze zwolnieniem tzw. kolejowych terenów zamkniętych oraz zezwoleniami wodno-prawnymi wydawanymi przez Wody Polskie. Tam prace przedłużą się o prawie rok, do września 2020 - mówił burmistrz Niepołomic Roman Ptak podczas ostatniej sesji Rady Miejskiej.

Podał także nowe terminy realizacji komunikacyjnych inwestycji. Według tych planów przed końcem tego roku mogą być gotowe: miejska ul. Kolejowa a tam parking (136 miejsc) i dworzec autobusowy oraz P&R w Woli Batorskiej (34). Jeszcze w tym roku powinna rozpocząć się budowa parkingu północnego w Podłężu oraz wyznaczanie nowego przebiegu ul. Trawniki. Natomiast wykonanie park&ride w Staniątkach (120) oraz po południowej stronie stacji PKP w Podłężu (w sumie 180 miejsc postojowych na dwóch parkingach) to plany na rok przyszły.

Niepołomicka komunikacyjna inwestycja obejmie również przebudowę ponad 2,6 km dróg. Zmodernizowane zostaną m.in. ul. Staniątecka w Staniątkach a w Podłężu ulice: Ogrodowa, Stawowa i Kolejowa - ta droga zmieni się w pierwszy w powiecie wielickim woonerf (priorytet mają piesi i rowerzyści).

Wieliczka. dworzec, wiaty, ścieżki - też po terminie

Miejski dworzec autobusowy. Ma powstać na gminnym parkingu przy stacji PKP „Wieliczka Rynek Kopalnia”. Miasto ma na to 2,5 mln zł. W 2018 roku z powodu zbyt wysokich cen unieważniono dwa przetargi, a teraz kolejny. Tym razem było pechowo, bo Wieliczka była gotowa dołożyć pieniędzy, ale najtańsza oferta (3,2 mln zł) nie spełnia wymogów formalnych. Kolejny przetarg na dworzec zostanie ogłoszony w tym tygodniu.

105 nowoczesnych wiat przystankowych.
Ich montaż w mieście i gminie ruszył w lipcu ub. roku i miał zakończyć się minionej jesieni. Wciąż jednak brakuje ok. 20 wiat. Finał tego projektu przesunięto na czerwiec br.

Ścieżka rowerowa wzdłuż drogi 94. Takie połączenie Wieliczki z Krakowem miało powstać w latach 2018-2019, ale ceny ofert były za wysokie. Kolejny przetarg („zaprojektuj i wybuduj”) będzie ogłoszony w najbliższych miesiącach.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski