Powiat wielicki. Długa kolejka po nowe trasy

Powiat wielicki. Długa kolejka po nowe trasy

Zdjęcie autora materiału
Jolanta Białek

Dziennik Polski 24

Przebudowa wjazdu do Wieliczki ruszyła przed miesiącem. Prace mają zakończyć się w październiku tego roku

Przebudowa wjazdu do Wieliczki ruszyła przed miesiącem. Prace mają zakończyć się w październiku tego roku ©UMiG Wieliczka

Rok 2018 obfituje w kluczowe inwestycje drogowe w większości wielickich gmin. Dzieje się dużo, ale wciąż zbyt mało, by poprawić sytuację komunikacyjną w niektórych rejonach. Sprawdzamy, jakie są samorządowe projekty dotyczące dalszych drogowych usprawnień
Przebudowa wjazdu do Wieliczki ruszyła przed miesiącem. Prace mają zakończyć się w październiku tego roku

Przebudowa wjazdu do Wieliczki ruszyła przed miesiącem. Prace mają zakończyć się w październiku tego roku ©UMiG Wieliczka

Drogowe kłopoty to w powiecie wielickim codzienność. Mieszkańców przybywa tu lawinowo (jest ich już ponad 120 tys.). Rośnie tłok na drogach, a sytuację komplikuje dodatkowo wielka liczba tirów jadących do rozrastających się gminnych stref przemysłowych.

Najwięcej tego typu problemów mają gminy największe - Wieliczka i Niepołomice. Z informacji, które uzyskaliśmy w urzędach wynika, że projektów nowych inwestycji drogowych nie brakuje, jednak często jest kłopot ze znalezieniem pieniędzy na kosztowne przedsięwzięcia.

Obwodnica Podłęża: za chwilę przetarg. Pomoże Unia



Z zapowiadaną od lat inwestycją, finansowych problemów być nie powinno. Koszty budowy obwodnicy będą wielkie, wyliczenia to 75 mln zł, ale 85 proc. tej kwoty pokryje dotacja unijna.

Prace związane z budową drogi, która uwolni Podłęże i okoliczne miejscowości od ruchu tirów, kierujących się do Niepołomickiej Strefy Inwestycyjnej, miały ruszyć jeszcze w 2017 roku, ale przeciągnęły się procedury wydawania decyzji środowiskowej dla inwestycji. Te kłopoty Niepołomice mają już za sobą. - Przetarg („zaprojektuj i wybuduj” - red.) na wykonanie obwodnicy ogłosimy pod koniec lipca. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, wykonawca prac będzie znany we wrześniu - mówi burmistrz Niepołomic Roman Ptak.

Obwodnica (ok. 3,5 km) zostanie połączona z tzw. południowym obejściem NSI oraz wiaduktem, który powstanie na potrzeby tej inwestycji nad linią kolejową. Część drogi (ok. 2,2 km) będzie budowana od podstaw.

Plan zakłada, że roboty budowlane zakończą się w grudniu 2020 roku, a otwarcie obwodnicy nastąpi w pierwszym kwartale 2021 roku.

Wieliczka zaprojektuje estakadę oraz kolejne miejskie rondo



Mieszkańcy Wieliczki od lat apelują o budowę obwodnicy. - Tylko, że na taką drogę nie ma tu miejsca. Jedynym sposobem na poprawę sytuacji jest rozbudowa obecnych dróg. Na przykład trasy 94 o dodatkowy pas ruchu. Jest tam na to miejsce. Zaczynamy rozmowy o tym projekcie z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad - twierdzi burmistrz Wieliczki Artur Kozioł.

Kluczową sprawą dla usprawnienia przejazdu przez Wieliczkę jest budowa estakady na skrzyżowaniu DK 94 z ul. Krakowską (bo powstające tam rondo poprawi sytuację, ale problemów nie rozwiąże).

- By przyspieszyć tę sprawę sami wyłożymy pieniądze na projekt estakady (chodzi o co najmniej milion złotych - red.). W 2019 roku zaczniemy projektować także rondo na skrzyżowaniu wschodniej obwodnicy Wieliczki z drogą 94 i poszerzenie samej obwodnicy - zapowiada burmistrz Wieliczki.

Szybciej, być może już w przyszłym roku (tak deklarują władze regionu) można spodziewać się przebudowy skrzyżowania ul. Niepołomskiej z DK 94. Projekt dla tej inwestycji ma być gotowy w grudniu br.

Powiat rozmawia o drodze łączącej strefy przemysłowe



Chodzi o wykonanie ok. 400 m drogi łączącej NSI z Węgrzcami Wielkimi, gdzie powstanie kolejna cześć Wielickiej Strefy Aktywności Gospodarczej. By powstała trasa, dzięki której ciężkie samochody ominą Brzegi, Grabie, Podgrabie i Podłęże, trzeba przebić się pod węgrzcańskim wiaduktem kolejowym.

- Przygotowujemy teraz koncepcję tego przedsięwzięcia i rozmawiamy z PKP o włączeniu budowy tej drogi do trwającej obecnie w tym rejonie kolejowej inwestycji (przebudowa linii kolejowej E30 - red.) - mówi wielicki wicestarosta Łukasz Sadkiewicz.

Dzieje się na drogach. Prace warte w sumie 100 mln zł

Gmina Gdów
* Obwodnica Gdowa. - Prace zakończą się na przełomie lipca i sierpnia, a otwarcie obwodnicy nastapi we wrześniu - mówi wójt Zbigniew Wojas. Obwodnica (II etap) to 2,1 km jezdn i nowy most na Rabie. Inwestycja jest finansowana z dotacji unijnej (21,4 mln zł) oraz budżetów województwa (5,4 mln zł) i Gdowa (2 mln zł).

Gmina Wieliczka
* Przebudowa wjazdu do miasta. Budowa rond na skrzyżowaniach: drogi 94 z ul. Krakowską oraz ulic Krakowskiej i Dembowskiego pochłonie 6,5 mln zł. Połowę tej kwoty pokryje „schetynówka”. Rozpoczęte w czerwcu prace mają zakończyć się do 31 października br.
* Obwodnica Wielickiej Strefy Aktywności Gospodarczej. Koszt prac projektowych (przetarg w trybie zaprojektuj i wybuduj) oraz wykonanie ok. 1,5 km drogi łączącej Węgrzce Wielkie ze strefą to 9,6 mln zł. Zaplanowane na 17 miesięcy roboty budowlane ruszą w maju 2019 r. Inwestycja jest dotowana z UE.

Gmina Niepołomice
* Zjazd z autostrady w Podłężu. Budowa drogi (ok. 2,5 km) ruszy we wrześniu i potrwa rok. Inwestycja o wartości 48 mln zł będzie finansowana ze Skarbu Państwa (27,5 mln zł) oraz budżetów: Niepołomic (9,5 mln zł), Małopolski (7 mln zł), powiatu wielickiego (4 mln zł).
* Droga do stacji PKP w Podłężu. Trakt (400 m) prowadzący od ronda na trasie wojewódzkiej powstanie w 2019 roku. Inwestycja jest częścią już trwających robót komunikacyjnych wartych 26,5 mln zł (dotowanych z Unii).

ZOBACZ KONIECZNIE:



Polub nas na Facebooku i bądź zawsze na bieżąco!


FLESZ: Jak się zachować w czasie burzy?

Źródło: vivi24

Komentarze (1)

Dodajesz komentarz jako: Gość

Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

Liczba znaków do wpisania:

zaloguj się

Autor komentarza nie dodał zdjęcia
Jak to nie ma miejsca??

Abaqus (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 5 / 4

Jak to nie ma miejsca na obwodnice Wieliczki? A kto ofpowiada za miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego ktore maja trzymac rezerwe terenowa pod drogi? No kto panie burmistrzu? Jakod w...rozwiń całość

Jak to nie ma miejsca na obwodnice Wieliczki? A kto ofpowiada za miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego ktore maja trzymac rezerwe terenowa pod drogi? No kto panie burmistrzu? Jakod w innych miejscowosciach sie dalo zarezerwowac terwn a w Wieliczce nic dziwnego ze zabudowano skoro nikt nie pomyslal o zabrzpieczeniu! Osobiscie pan za to odpowiada i zostanie rozliczony, wybory sie zblizaja!!zwiń

Najnowsze wiadomości

Zobacz więcej

Polecamy

NAUCZYCIEL ROKU | Wielki finał wojewódzki

NAUCZYCIEL ROKU | Wielki finał wojewódzki

Krakowskie restauracje wyróżnione w czerwonym Przewodniku Michelin

Krakowskie restauracje wyróżnione w czerwonym Przewodniku Michelin

SPORTOWIEC MAŁOPOLSKI 2018 | Wybieramy najlepszych i najpopularniejszych sportowców

SPORTOWIEC MAŁOPOLSKI 2018 | Wybieramy najlepszych i najpopularniejszych sportowców

Bezdymna rewolucja - czy Polska wykorzysta tę szansę?

Bezdymna rewolucja - czy Polska wykorzysta tę szansę?